19 دی: عضو کمیته کشوری سلامت زنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سینوفارم به عنوان یکی از واکسن‌هایی مورد تایید سازمان جهانی بهداشت برای مادران باردار یاد کرد و گفت: واکسن کرونا برای مادر و جنین هیچ عارضه ای در پی ندارد.
به گزارش روز سه شنبه از وزارت بهداشت درمان، اشرف آل یاسین در مورد واکسیناسیون کووید ۱۹ در مادران باردار اظهار کرد: مادران باردار از آغاز شیوع کووید ۱۹ در دنیا، مانند سایر مردم از ابتلا به این بیماری مصون نبودند، بنابراین همواره بر این موضوع توجه شد که آیا مادران باردار شانس بیشتری برای ابتلا به کووید ۱۹ دارند یا نه و بعد مشخص شد که این موضوع صحت ندارد و مادران باردار نسبت به بقیه شانس ابتلای بیشتری ندارد، اما زمانیکه به کووید مبتلا می شوند، شدت بیماری در این افراد بیش از افراد معمولی است، به همین دلیل با شروع واکسیناسیون گروهی از مادران باردار به خصوص مادرانی که جزو کادر درمان بودند را واکسینه کردند. در آمریکا حدود ۱۰۰ هزار دز واکسن برای مادارن باردار و در کشورهای اروپایی حدود ۳۰ هزار دز به مادارن باردار تزریق شده است.
وی افزود: طبق بررسی ها در مورد عوارض واکسن برای مادران باردار و جنین، مشخص شد که واکسن کووید برای مادر و جنین هیچ عارضه ای در پی ندارد و مواردی از جمله پارگی کیسه آب، سقط جنین، عدم رشد جنین، زایمان زودرس و ... در این مادران دیده نشده است. به همین خاطر توصیه کلی سازمان بهداشت جهانی برای مادران باردار انجام واکسیناسیون است.
آل یاسین تصریح کرد: یکی از واکسن هایی که از سوی سازمان جهانی بهداشت برای مادران باردار تایید شده، واکسن سینوفارم است. این واکسن ویروس کشته شده است و برای مادر باردار ضرری ندارد لذا توصیه می کنیم که برای مادران باردار این واکسیناسیون آغاز شود.
متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ ناباروری ادامه داد: مادران باردار بعد از ۱۲ هفته (سه ماهه اول) بارداری می تواند واکسن کووید را تزریق کنند؛ به خصوص از هفته ۲۸ که روند پایانی بارداری را طی می کنند و مسائل و مشکلات بیشتری خواهند داشت نیز زمان مناسبی برای تزریق واکسن است.
وی مسئول بخش زنان بیمارستان شریعتی با بیان اینکه در درجه اول توصیه ما بر واکسیناسیون مادران پرخطر است، عنوان کرد: مادر پرخطر یعنی مادری که مبتلا به بیماری زمینه ای از جمله، دیابت، بیماری قلبی، فشارخون، آسم، سیروز و.. باشد یا سن بالای ۳۵ و یا وزن زیادی داشته باشد. با گذشت زمان که زنان در سنین بالاتری باردار می شوند، آمار حاملگی های پرخطر بیشتر شده و مادران باردار دچار بیماری های زمینه ای بیشتری داریم، از این رو اداره سلامت مادران وزارت بهداشت در ابتدا توصیه می کند مادران بارداری که دچار بیماری های پرخطر زمینه ای هستند، واکسینه شوند، هرچند ما به همه مادران باردار چنانچه شرایطش را دارند توصیه می کنیم که واکسن را تزریق کنند.
واکسن در بدن مادر پادتن ایجاد می کند
عضو کمیته کشوری سلامت زنان وزارت بهداشت گفت: از طرفی واکسن در بدن مادر پادتن ایجاد و این پادتن از سطح جفت عبور کرده و به جنین می رسد و نوزاد ایمنی به دنیا می آید، همچنین پادتن از سطح شیر مادر نیز عبور کرده و باعث می شود وقتی نوزاد شیر مادر را مصرف می کند، دچار بیماری نشود. زیرا در حال حاضر کووید ۱۹ در کودکان نیز دیده شده است. هرچند آمار آن بسیار کمتر است، اما نوع جهش یافته ویروس کودکان را نیز گرفتار می کند.
دبیر بورد زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان اظهار کرد: در مورد مادرانی که در بخش های دولتی تحت نظر هستند، مشکلی نیست و شبکه بهداشت این افراد را برای واکسیناسیون معرفی می کند، مادرانی که در بخش های خصوصی تحت نظر هستند نیز می توانند به مرکز بهداشت مراجعه کنند و چنانچه شرایط مادر پرخطر را دارا باشند، معرفی می شوند تا واکسیناسیون برای آنها هم انجام شود.

  • نویسنده :
  • منبع :