19 دی: بر اساس داده‌های پروژه «مهاجران گمشده» که توسط «سازمان بین‌المللی مهاجرت» (IOM) انجام شده است، از سال ۲۰۱۴ تا کنون، بیش از ۴۰ هزار مهاجر در مسیرهای مختلف در سراسر جهان، کشته یا ناپدید شده اند.
به گزارش روز سه شنبه از روزنامه ال پائیس، تنها از آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی تا کنون، دو هزار و ۷۲۷ مورد فوت مهاجران توسط این سازمان ثبت شده که نیمی از آن‌ها (یکهزار و ۳۱۱ مورد) در دریای مدیترانه رخ داده است.
همچنین در مسیر مهاجرتی از مکزیک به آمریکا، ۲۹۸ نفر جان خود را از دست داده اند.
این نهاد وابسته به سازمان ملل به مناسبت روز جهانی مفقودشدگان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، هزاران خانواده بدون هیچ پاسخ و حتی امکانی برای آگاهی از سرنوشت عزیزانشان در جهان وجود دارند. هزاران نفر از این مهاجران، جان خود را در «قایق‌های ارواح» که توسط مافیاهای منطقه ای کنترل می‌شد و با غرق شدن در آب‌ها، از دست داده اند.
به نوشته ال پائیس، در تازه ترین مورد، جمعه گذشته یک زن و چهار مرد که از ساحل لیبی به سمت جزیره لامپدوسای ایتالیا سوار بر قایق بودند، غرق شدند. این مسیر در مدیترانه مرکزی، یکی از مرگبارترین مسیرها شناخته می‌شود.
تنها در ماه اوت (مرداد- شهریور)، صد نفر در سه کشتی در نزدیکی لیبی جان خود را از دست دادند.
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز اعلام کرد تعداد بی‌شماری ازمهاجران و پناهجویان، به ویژه از قاره آفریقا ناپدید شده‌اند و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست. این رقم به حدود ۴۸ هزار نفر می‌رسد.
بر اساس داده‌های صلیب سرخ جهانی و هلال احمر، حدود ۴۸ هزار مهاجر به عنوان مفقودشده به ثبت رسیده‌اند.  
در اطلاعیه صلیب سرخ آمده است که این معضل برای اعضای خانواده، در کنار بلاتکلیفی دردناک، بسیاری مسائل اداری، حقوقی و اقتصادی در پی داشته است.

  • نویسنده :
  • منبع :