19 دی: خبرگزاری رویترز گزارش داد، اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان و بایدن سه هفته قبل از سقوط کابل با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند اما هیچکدام از خطر فوری سقوط پایتخت مطلع و برای آن آماده نبودند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت، در آخرین تماس تلفنی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «اشرف غنی» رئیس جمهور سابق و فراری افغانستان قبل از سقوط کابل، دو طرف درباره استراتژی سیاسی و تاکتیکی نظامی بحث و تبادل نظر کردند اما هیچ کدام بر خطر قریب الوقوع سقوط فوری حکومت افغانستان واقف و برای آن آماده نبودند. 

خبرگزاری رویترز با بیان اینکه متن گفت‌وگوی تلفنی بایدن و غنی در روز 23 جولای را روئیت کره است گزارش داد، رئیس جمهور آمریکا به اشرف غنی گفته، اگر از طرح او برای کنترل اوضاع مطلع باشد به حملات هوایی قابل توجه خود علیه طالبان ادامه خواهد داد. 

با این حال بایدن در این گفت‌وگو به غنی گفته است که معتقد است در جنگ با طالبان همه چیز خوب پیش نمی‌رود. 

رویترز مدعی است بر اساس متنی که مشاهده کرده است بایدن تلاش کرده اشرف غنی را برای تغییر روند و استراتژی نظامی کابل علیه طالبان تحت فشار قرار دهد و تاکید کرده است که اگر رئیس جمهور افغانستان بتواند طرحی را برای مهار و کنترل اوضاع کابل ارائه کند واشنگتن به او کمک خواهد کرد. 

در این تماس تلفنی که 14 دقیقه به طول انجامیده است بایدن از نیروهای مسلح افغانستان که توسط آمریکا آموزش دیده و تامین مالی شده بودند تمجید کرده است و به اشرف غنی گفته شما بهترین ارتش را در اختیار دارید! 

این درحالیست که ارتش افغانستان در مقابل طالبان یک ساعت هم دوام نیاورد و شهرها و ولایات افغانستان یک به یک سقوط کرده و به دست طالبان افتادند. 

رئیس جمهور آمریکا در ادامه به غنی گفته، شما 300 هزار نیروی آموزش دیده دارید که در برابر 70-80 هزار نفر(طالبان) قرار دارند و به خوبی قادر هستند بجنگند. 

اشرف غنی نیز به جو بایدن گفته، اگر بتوانیم راه حل نظامی را دوباره متوازن کنیم صلح در افغانستان برقرار خواهد شد بنابراین باید با سرعت پیش برویم. 

اشرف غنی در 15 اوت 2021 در حالیکه نیروهای طالبان در ورودی دروزه های کابل بودند فرودگاه کابل را به مقصد نامعلوم ترک کرد و از افغانستان گریخت. چند روز بعد وی از امارات متحده عربی پیامی خطاب به مردم افغانستان منتشر کرد. 

براساس گزارش رویترز، تماس تلفنی بایدن و غنی حدود سه هفته قبل از سقوط کابل به دست طالبان انجام شده است. بایدن و غنی همچنین روز 25 ژوئن گذشته در کاخ سفید با یکدیگر دیدار و رایزنی کرده بودند.

  • نویسنده :
  • منبع : فارس