19 دی: یک متخصص ایمونولوژی بالینی فرایند ایجاد ایمنی‌زایی و مدت زمان آن پس از تزریق واکسن را تشریح کرد.
دکتر امیرحسن زرنانی، درباره ایمنی زایی حاصل از واکسیناسیون کرونا، گفت: پاسخ‌های ایمنی که به دنبال دریافت واکسن ایجاد می‌شود همانند پاسخ‌هایی است که به دنبال یک عفونت طبیعی ایجاد می‌شود.
وی با اشاره به اینکه واکسن اجزایی از ارگانیسم بیماری‌زا را دارد، اظهار کرد: این اجزا به همراه فرمولاسیون‌هایی که شامل مواد تحریک کننده سیستم ایمنی بدن است وارد بدن می‌شود و توسط برخی سلول‌ها برداشت شده و به سلول‌های سیستم ایمنی عرضه می‌شود.
وی افزود: در این فرایند طیف وسیعی از پاسخ‌های ایمنی آنتی بادی و سلولی در بدن القا می‌شود. مدت زمانی که این پاسخ‌ها شروع به فعالیت می‌کنند در عفونت‌ طبیعی و واکسن تقریبا مشابه یکدیگر هستند و حدودا یک هفته بعد از برخورد با ویروس یا تزریق واکسن پاسخ‌های آنتی‌بادی آرام آرام شکل می‌گیرند و طی مدت زمان خاصی شروع به فرایند بلوغ می‌کنند.
بنابراعلام کانال خبری وبدا، زرنانی تاکید کرد: با رخ داد این بلوغ این نوع فعالیت‌های آنتی‌بادی از نظر تیتر و قدرت اتصال به ویروس افزایش می‌یابد. بنابراین با تزریق واکسن اولین پاسخ‌ها حدود ۷ تا ۱۰ روز بعد مشاهده می‌شود، اما پاسخ‌ها به دنبال تزریق واکسن کوتاه مدت هستند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا