19 دی: ساره جوانمردی بانوی تیرانداز شیرازی شرکت کننده در رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو به هنگام قرار گرفتن بر روی سکوی قهرمانی، فروتنانه خود را هم قامت دو ورزشکار دیگر کرد و حرکتی ماندگار از خود برجای گذاشت.
این بانوی تپانچه طلایی به هنگام دریافت مدال طلا که سومین مدال طلای او در پاراالمپیک نیز هست در یک حرکت ارزشی و کم نظیر زانوی خود را خم کرد تا با نفرات دوم و سوم هم ردیف شود که این امر نشانگر مرام خوب این بانوی پرافتخار ورزش ایران است.
جوانمردی سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ در مرحله نهایی تپانچه ۱۰ متر در رقابت با هفت ورزشکار دیگر طلایی شد تا هفتمین طلای کاروان ایران ضرب شود.
ساره در این رقابت طوری به سیبل شلیک کرد که ۲۳۹.۲ امتیاز به دنبال داشت و بالاتر از تیراندازان ترکیه و مجارستان بر سکوی قهرمانی ایستاد و افتخاری دیگر برای ایران و استان فارس به ارمغان آورد  
رکورد شکنی
جوانمردی با کسب این امتیاز، رکورد جهان و پارالمپیک را که در اختیار خودش بود شکست، رکورد پیشین ماده تپانچه بادی ۱۰ متر با ۲۳۸.۱ به نام ساره ثبت شده بود.
نماد و منشور المپیک 
در منشور المپیک که برای نخستین در سال ۱۸۹۶ به طور رسمی در آتن پاتیخت یونان شکل گرفت، پنج حلقه متصل به هم پیوسته از پنج قاره جهان تعریف شده است که برای صلح و دوستی و احترام گذاشتن به هر نژادی بر پا شده است.
بر روی پرچم بازی های المپیک هم پنج حلقه به هم پیوسته به رنگ های آبی، زرد، سیاه، سبز و قرمز روی یک زمینه سفید قرار دارد که پنج قاره دنیا دور هم جمع می شوند و ضمن رقابت، صلح و دوستی را با هم بر قرار می کنند.
ساره، ستاره پارالمپیک شد از فروتنی    
 اجرای منشور المپیک توسط ساره 
اجرای منشور المپیک و پارالمپیک توسط ساره
اما حرکت ساره جوانمردی این بانوی تپانچه طلایی  هم برگرفته از منشور اخلاقی المپیک و پارالمپیک است که این بانوی پرافتخار ایرانی با حرکت خود آن را به معنانی واقعی کلمه نشان داد.
ساره که سومین مدال طلای خود را در پارالمپیک شکار کرد همیشه در خدمت به مردم بوده است و بارها نیز در حرکت های انسان دوستانه مرام خود را نشان داده است.
برای جوانمردی مدال طلا پارالمپیک آنقدر ارزش دارد که پرچم ایران را به اهتزاز در می آورد اما او مدالش را هم به جراج می گذارد تا دل مردمی را شاد کند.
این حرکت جوانمردی برگرفته از کلام جهان پهلوان  تحتی است که گفت: وقتی قهرمان شدم آنگاه فهیمدم که بیشتر باید خم شوم تا مدال قهرمانی را به گردنم بیاویزند.
حراج مدال طلای ریو برای زلزله زدگان کرمانشاه
جوانمردی که متولد ۱۳۶۳ در شیراز است و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دارد ،علاوه بر حضور در میدان رقابت برای کسب افتخار و عزت نام ایران، دستی در امر کار خیر دارد. پس از وقوع زلزله سال ۹۶ در کرمانشاه، این بانوی تیرانداز، ارزشمندترین مدالش یعنی نشان طلای پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو خود را به نفع هم وطنان زلزله زده اش در کرمانشاه به  حراج گذاشت تا نشان دهد در امر خیر هم هدف گذاری می کند.
ساره، ستاره پارالمپیک شد از فروتنی    
 حراج مدال  طلای ریو برای زلزله زدگان کرمانشاه
گنجینه افتخارات جوانمردی
گنجینه افتخارات ساره جوانمردی تیرانداز، یک نشان طلا پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو، ۲ نشان طلا ۲۰۱۶ ریو، یک برنز پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن، پنج طلا و ۲ نقره و یک برنز قهرمانی جهان، سه طلا و ۲نقره مسابقات جام جهانی، چهار طلا و یک نقره بازی های پارا آسیایی در تپانچه ۱۰ متر و ۵۰متر ، ۲ بار عنوان برترین ورزشکارماه جهان، بهترین بانوی ورزشکار آسیا و پرچمدار مراسم افتتاحیه بازی های پارا آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا است.
ورزشکاران شرکت کننده از استان فارس در پارالمپیک
ساره جوانمردی و سمیرا ارم در تیراندازی، علی اصغر جوانمردی و مهدی اولاد در دو و میدانی و مجتبی کمالی در بسکتبال با ویلچر پنج ورزشکار استان فارس هستند که در تیراندازی و دو و میدانی رقابت های پارالمیپیک توکیو شرکت کردند.
غیر از ساره جوانمردی  و سمیرا ارم که سابقه حضور در پارالمپیک دارند علی اصغر جوانمردی، مهدی اولاد و مجتبی کمالی برای نخستین بار است که در پارالمپیک شرکت می کنند.
شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک توکیو از دوم شهریورماه آغاز شد و کاروان ایران از بین ۱۰۰ سهمیه کسب شده با ۶۲ ورزشکار (۹ زن و ۵۳ مرد) در ۱۰ رشته جودو، قایقرانی، تکواندو، بسکتبال با ویلچر، دوچرخه‌سواری، والیبال نشسته، دوومیدانی، تیراندازی، تیروکمان و وزنه‌برداری در این رویداد حضور دارد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا