19 دی: رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: مواردی از واریانت لامبدا به عنوان نمونه جدید ویروس کرونا در کشورهای همسایه همچون ترکیه، هندوستان و قطر شناسایی شده و اینکه ممکن است نوع جدید این ویروس وارد کشور شود، اصلا بعید نیست.
علیرضا ناجی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه گزارش رسمی از ورود واریانت لامبدا به ایران نداریم، افزود: گزارش‌هایی از ورود لامبدا به ایران ارسال شده بود که همه آنها از جمله شیوع این سویه در گیلان در هفته‌های گذشته تکذیب شد و نمونه ای از این نوع ویروس در  کشور نداریم.
وی ادامه داد: چرخش شروع واریانت‌های مختلف تحت تاثیر برنامه پایش ژنتیکی ویروس است. برای همین ایران گزارش رسمی در این زمینه ندارد، اما منافی این نیست که در  ایران این نوع ویروس وجود ندارد. البته چون در همه کشورها از جمله ایران پایش ژنتیکی مربوط به ژنوم ویروس‌ها انجام نمی‌شود، ممکن است شیوع یا ورود این نوع از ویروس از دست ما خارج شود.
ناجی گفت: اینکه ممکن است واریانت لامبدا وارد کشور شود، اصلا بعید نیست چون در کشورهای همسایه همچون ترکیه، هندوستان و قطر مواردی از این نوع جدید ویروس شناسایی شده است و با توجه به مراوداتی که ایران با این کشورها دارد، اینکه بتواند این واریانت وارد کشور شود چیز عجیبی نیست.
رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی اظهار داشت: واریانت جدید لامبدا به عنوان نمونه جدید ویروس کرونا شاید به کشور ایران آمده باشد، اما هنوز گزارش رسمی از وجود این نوع ویروس به دست نیامده، پس نمی‌توان گفت که نمونه آن در کشور مشاهده نشده است.
ضرورت پایش ژنتیکی کووید۱۹
وی تصریح کرد: مبارزه با این واریانت ثابت است و باید تمام اصول کووید را در نظر بگیریم. امکانات را درباره پایش ژنتیکی کووید انجام دهیم تا فهم بیشتری از این واریانت‌ها داشته باشیم و در تدابیر احتیاطی و کنترل کووید به ما کمک کند و از این طریق بتوانیم پیش بینی اپیدمی را داشته باشیم.
رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: تا جایی که می توانیم باید مردم را تشویق کنیم که بهداشت اجتماعی، استفاده از ماسک، میهمانی نرفتن، دوری از تجمعات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را همچنان در دستور کار خود قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: البته در این مسیر دولت هم باید کمک کند و وظیفه دولت این است که براساس اطلاعات موجود درباره گردش ویروس اقدامات سریع انجام دهد تا زمینه از گردش انداختن این سویه از ویروس فراهم شود. اگرچه لاک داون، جلوگیری از ویروس در کشور و اقدامات درمانی و بهداشتی در این زمینه بسیار مهم است تا بتوانیم مانع گردش بالای ویروس شویم، البته اینکه واریانت جدید وارد کشور شود، چیز عجیبی نیست.
ناجی انجام تست بالای کرونا، شناسایی موارد در تماس با مبتلایان به کرونا، درمان، ایزوله کردن و قرنطینه را بسیار ضروری دانست و گفت: هرچه موارد ابتلا به بیماری بیشتر شناسایی شود، چرخش این بیماری کمتر خواهد شد و مشکلات ناشی از آن هم به کمترین حد خود خواهد رسید.
رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: سرعت بخشیدن به واکسیناسیون نیز در چنین شرایطی بسیار مهم است؛ چرا که این نوع واریانت‌ها ممکن است باعث کاهش اثربخشی واکسن شوند. اگر چه اثربخشی واکسن‌های موجود در ایران روی این واریانت‌ها مشخص است و می‌تواند در چرخش انداختن ویروس موثر باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه اطلاعات زیادی از ویروس نوع جدید به نام لامبدا وجود ندارد، اظهار داشت: براساس تغییرات ژنتیکی که انجام شده است انتقال ویروس خیلی شدید و ایمنی گریزی آن شدید است که به همین منظور  باید اطلاعات زیادی به دست آورد تا بتوان با آن مقابله کرد.
ناجی، تقویت سرمایه‌گذار در سیستم بهداشتی و درمانی، افزایش ظرفیت تخت‌های بستری و مراقبت ویژه، تسریع در روند واکسیناسیون و توسعه ظرفیت انجام تست‌های تشخیصی را از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از چرخش گونه‌های جدید کرونا از جمله لامبدا عنوان کرد.
رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تصریح کرد: لامبدا شرایط خطرناکی برای کشورها به لحاظ شیوع کرونا رقم زده است. این جهش خطرناک، سرایت‌پذیری و قدرت‌گریز از ایمنی بیشتری دارد؛ پس باید به شکل برنامه‌ریزی شده برای مقابله با آن تلاش کنیم.
سویه لامبدا با نام علمی «سی. ۳۷» که نخستین‌بار در پرو شناسایی شد، نمونه‌هایی از آن نیز در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی پیدا شد و عامل ابتلای بیش از ۸۰ درصد از مبتلایان جدید در آمریکای جنوبی بود. یکی از دلایل اصلی تعداد زیاد موارد ابتلا به کرونا در پرو به دلیل ظهور نوع لامبدا است که در حال حاضر ۹۷ درصد موارد ابتلا به بیماری را در این کشور تشکیل می‌دهد.
براساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، لامبدا جهش‌های زیادی را در مفاهیم ژنی شامل می‌شود که می‌تواند به افزایش قابلیت سرایت پذیری و همچنین افزایش مقاومت آن در مقابل آنتی بادی‌ها منجر شود. همین مساله باعث شده بسیاری از متخصصان سلامت، گونه اصلی کرونا و حتی گونه پلاس را فراموش کرده و هم اکنون تمام تمرکز خود را روی گونه لامبدا کرونا قرار دهند.
به باور برخی متخصصان علایم مبتلایان به کرونای لامبدا با دیگر سویه‌ها مشترک است. علایم اصلی این بیماری شامل تب، سرفه خشک، تنگی نفس و خستگی، گلودرد، اسهال، ورم ملتحمه، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بثورات پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست و پا است.

  • نویسنده :
  • منبع :