19 دی: نماینده مجلس لبنان، ورود اولین محموله نفتکش ایرانی به این کشور را آغاز شکست سیاست‌های محاصره این کشور از سوی آمریکا دانست.
پایگاه خبری «آی‌ام» لبنان امروز (شنبه) به نقل از «حسن فضل الله» افزود: در حالی که لبنانی‌ها با ورود اولین کشتی در حال آماده شدن برای دریافت نفت سیاه (مازوت) ایرانی هستند، شکست درهای محاصره آمریکایی شروع شده و گزینه‌هایی برای کاهش بحران لبنان پس از آنکه دولت آمریکا در مقابل مقاومت محکم لبنان که با زبان تهدید نمی‌شود و تحت فشار قرار نمی‌گیرد، مجبور به عقب نشینی از تهدیدها و فشار حداکثری شد، گشوده شده است.  
وی گفت: آن دولت (آمریکا) پیش از آنکه پیامدهای منفی و معکوس سیاست‌های شکست خورده خود را کشف کند سعی کرد از محاصره برای تحمیل اراده خود به لبنان استفاده کند و برای قرار گرفتن در مقابل یک شکست سیاسی جدید که توسط یک معادله تحمیل شده یعنی «این کشتی، سرزمین لبنان است» و در برخورد با آن، حقایق لبنان را در نظر نگرفته بود. 
نماینده مجلس لبنان افزود که محموله این کشتی شلیک دقیقی خواهد بود به محاصره مالی، اقتصادی و سیاسی تحمیل شده بر مردم ما و آن‌ها را می‌شکند به ویژه اینکه از طریق یک مکانیزم شفاف و عمومی که در آن انحصارگران، قاچاقچیان، دلالان سیاست و انجمن‌های سرمایه گذاری آمریکایی که با درد مردم تجارت می‌کنند، هیچ جایی ندارند به افراد مستحق خواهد رسید.  
وی با بیان اینکه مزایایی که اولین کشتی دارد تنها به نفت سیاه محدود نمی‌شود، افزود: یک بررسی سریع نشان داد که عقب نشینی آمریکا از حق وتوی خود در مورد ارتباطات رسمی لبنان با سوریه که جزئی از مندرجات تصمیم آمریکا برای جلوگیری از واردات برق و گاز از طریق سوریه بوده است، را به همراه دارد.  
فضل الله با اشاره به اینکه این ارتباط پس از مدت طولانی دوباره برقرار شد و این حق وتو است که ما مدتهاست خواستار آن هستیم تا آن را به چالش بکشیم، افزود:   زیرا تسلیم شدن در برابر آن، آسیب جدی به اقتصاد و منافع ملی لبنان وارد می‌کند و در مقابل همان احزاب لبنانی است که امروزه متغییرات موضع آمریکا را ترویج می‌کنند. 
وی با اشاره اینکه این کشتی همچنین هجوم هیات کنگره به بیروت را برای رزرو موقعیت خود در آستانه ورود کاروان کشتی‌های پیشتاز به منظور جبران نا امیدی آمریکا و عجله سازمان ملل متحد برای تخصیص ۱۰ میلیون دلار برای سوخت بیمارستانها و خدمات آب و مشتقات نفتی و عقب نشینی موقت در لبنان از تصمیم حذف کامل یارانه سوخت که توسط بانک مرکزی اتخاذ شده بود را به همراه داشت افزود: سایر نتایج اقتصادی و سیاسی که پی در پی ظاهر می‌شوند موجب خواهد شد تا  نفتکش  (ایرانی) اهداف بیشتری از منافع همه لبنانی‌ها را محقق کند.  
عضو فراکسیون مقاومت لبنان اظهار داشت که ابتکار بشردوستانه حزب الله یکی از کارت‌های قدرتمندی است که مقاومت برای دفاع از حقوق لبنانی‌ها برای زندگی با عزت دارد و این یک شگفتی غیرمنتظره و گیج کننده برای دولت آمریکا و نمایندگان آن در لبنان بود. 
وی با بیان اینکه این تهی بودن تحریم‌های ترسناک را آشکار می‌کند که با وجود مقاومت که برای جلوگیری از سرنگونی مردم آن مصمم است، بی‌فایده است، افزود: اکثریت مردم از این ابتکار (حزب الله) استقبال کردند و به صداهای اغراق آمیز که در آن برای ارائه اعتبارنامه‌های قدیمی به سفارتخانه‌ها که به رنج مردم اهمیتی نمی‌دهند، بی‌توجهی نشان دادند زیرا آن‌ها (مردم) مشتاق خروج از فرقه گرایی طایفه‌ای و سیاسی و همسو با حوزه درمان‌های ملی هستند. 
نماینده مجلس لبنان ادامه داد: این صداهای اغراق آمیز [ که به سفارتخانه‌ها چشم دوخته‌اند ] هنوز از درس خیانت‌های آمریکا و آنچه در گروه‌های آن‌ها به تازگی در افغانستان اتفاق افتاده است، نیاموخته‌اند. 
فضل الله گفت: لبنان فرصتی واقعی برای سرمایه گذاری در عناصر قدرت خود دارد و از جایگاه مقاومت برای خروج از وضعیت فروپاشی، شکستن محاصره و دریافت کمک که به همه آن‌ها نیاز است، استفاده می‌کند
وی با بیان اینکه هرکس مشتاق وطن خود (لبنان) است نباید این فرصت را از دست بدهد و [ باید ] آنچه مقاومت با اقدام‌های داخلی خود برای خروج لبنان از بحران به دست می‌آورد را ببیند، افزود:  کلید بحران در قفل حساب‌های باریک در تشکیل دولت گیر افتاده است و بر چیده شدن تصورات محدود و توهمات دستاوردهای سیاسی مستلزم صداقت نیت‌ها، بالا بردن حس ملی نسبت به خطرات ناشی از آنچه لبنان به آن رسیده و خارج شدن از هرگونه ملاحظات هر چقدر هم مهم باشد، است زیرا در هر صورت، واقعیتی که لبنانی‌ها در آن زندگی می‌کنند، باشان آن‌ها برابر نیست.  

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا