19 دی: رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نسبت به شکل‌گیری موج جدید کرونا در پی سفرهای پایان تابستان و خطر خلق گونه‌های جدید و سهمگین تر کرونا در کشور هشدار داد.
به گزارش روز شنبه از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر پیام طبرسی ضمن هشدار نسبت به وخیم تر شدن اوضاع همه گیری COVID-۱۹ در ایران با شکل‌گیری سفرهای پایان تابستان اضافه کرد: سفرهای تابستانی قطعا زمینه ساز شکل گیری موج جدید کروناست.
رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری افزود: در حال حاضر براساس آمار و مشاهدات عینی میزان مراجعان کرونایی کاهش یافته و یا به عبارتی از قله پایین افتاده، اگر در این بزنگاه حساس پروتکل های بهداشتی به صورت کاملا سخت گیرانه اعمال شود و واکسیناسیون سرعت بیشتری بگیرد، در کنترل کرونا می‌توانیم موفق عمل کنیم.
رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرد: تجربه نشان داده، موج جدید کرونا به طور قطع سهمگین تر از موج های قبلی است بنابراین باید با رعایت نکات بهداشتی شکل گیری موج جدید را تا انجام واکسیناسیون عمومی به تاخیر بیندازیم.
بر اساس آمار و با وجود توصیه ها، هشدارها و اعمال قوانین سخت گیرانه، همچنان سفرهای تفریحی خصوصا به مناطق شمالی کشور با استقبال فراوانی روبرو است واین درحالی است که آمار مرگ و میر هفته هاست که چشمگیر است و آمار جانباختگان کرونا در کشور به ۱۰۹ هزار و ۵۴۹ نفر رسیده است.
دکتر علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز درباره شیوع کرونا در کشور اظهار نگرانی کرد و گفت: باتوجه به عدم کنترل و پایش مناسب و همچنین گردش بالای کرونا در کشور، ورود واریانت های جدید از جمله "لامبدا" و "مو" اصلا دور از انتظار نیست.
وی افزود: هر گونه رفتاری اعم از تجمع، مهمانی رفتن و مهمانی دادن، مسافرت رفتن و یا عدم رعایت پروتکل‌ها که موجب افزایش گردش ویروس شود، قطعا به خلق گونه های جدید و سهمگین تر کرونا مبدل خواهد شد.
این استاد دانشگاه به افرادی که در روزهای پایانی تابستان بار مسافرت بسته اند، حتی واکسینه شده ها هشدار داد: واریانت های جدید کرونا، در بسیاری از موارد کفایت واکسن ها را از کار انداخته، واکسن ها از بیماری زایی شدید و تا حدودی از مرگ ناشی از کرونا پیشگیری می کنند ولی باید بدانید ژنتیک، بیماری های زمینه ای و نوع واکسنی که دریافت شده می تواند بیماری زایی و شدت چرخش ویروس را گسترش دهد.
دکتر ناجی تجربه های اخیر کشورهای واکسینه شده علیه کرونا را مورد توجه قرار داده و تاکید کرد: تا زمانی که واکسیناسیون به صورت عمومی انجام نشود، نمی توانیم به عادات و شیوه زندگی قبل از کرونا برگردیم، در بسیاری از کشورها علیرغم واکسیناسیون عمومی همچنان واریانت های جدید در حال چرخش است و شاهد افزایش بیماری زایی هستیم.
وی ادامه داد: جولان ویروس می تواند باعث شکسته شدن ایمنی و کفایت واکسن ها شده و در نهایت با ایجاد کرونایی قوی تر کشتار بیشتر شود.
این استاد دانشگاه نسبت به تداخل کرونا با ویروس آنفولانزا در فصل های سردتر سال هشدار می دهد و می گوید: همچنان ابتلا به ویروس آنفولانزا برای کادر درمان، سالمندان و مبتلایان به بیماری های زمینه ای، تهدید آمیز و خطرناک تلقی می شود که باید برای پیشگیری ازآن در زمان مناسب اقدام مداخله ای صورت گیرد.
 با وجود اینکه بنا بر اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند، همچنان مردم اصرار به مسافرت رفتن دارند.
دکتر علی دل پیشه استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی و سفر رفتن را یکی از اصلی ترین عوامل انتشار ویروس و ابتلا به بیماری کرونا و متعاقبا افزایش آمار مرگ و میر عنوان کرد و گفت: به صورت خاص سفرهای موکول شده به آخر شهریور می تواند به طور قابل توجهی باعث انتشار ویروس و افزایش شیوع این ویروس و زمینه ساز شکل گیری موج ششم اپیدمی شود.
این استاد اپیدمیولوژی در ادامه افزود: اگر مبنای زمان شروع سفرهای تابستانی را از ۱۵ شهریور در نظر بگیریم نتایج این مسافرت ها دو الی سه هفته بعد از آن معلوم می شود، یعنی در نیمه مهر و با شیوع احتمالی آنفولانزای فصلی این اقدام می تواند فاجعه به بار بیاورد.
وی ادامه داد: تجربه نشان داده که با توجه به رفتار کرونا و تغییرات مداوم سویه های آن، نظریه  ایمنی جمعی به سهولت محقق نمی شود و نباید به تحقق آن خیلی دلخوش کرد، در واقع افرادی که به سویه های قبلی این ویروس مبتلا شده اند کماکان در معرض ابتلا به سویه های جدید این ویروس هستند بنابراین در حال حاضر، تنها ابزار مقابله با این ویروس رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت جدی تر پرهیز از رفت و آمدهای غیر ضروری است.
دل پیشه بار دیگر با تاکید برضرورت پرهیز از تجمعات، سفر و تردد غیرضروری اظهار داشت: با نزدیک شدن به فصل پاییز علاوه بر ویروس کرونا، درگیر آنفلوآنزای فصلی نیز خواهیم شد و موضوع هم افزایی اثرات مخرب این دو ویروس هم بنوعی مطرح است.
وی تاکید کرد: هرچند استفاده از ماسک و رعایت فاصله و شیوه نامه های بهداشتی که برای پیشگیری از ابتلای به بیماری کرونا مطرح است خودبخود موجب کاهش بروز آنفلوآنزای فصلی نیز خواهد شد ولی باید بدانیم رعایت شیوه نامه های بهداشتی، شروع واکسیناسیون آنفولانزا برای گروهای هدف و همچنین تسریع عملیات واکسیناسیون کرونا مهمترین عوامل مطرح کننده برای عبور از بحران سخت پیش رو است. 

  • نویسنده :
  • منبع :