19 دی: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از عزم دولت برای تقویت تعاونی‌های سهامی عدالت و واگذاری سهام به جاماندگان خبر داد و گفت: دولت سیزدهم سکوی پرتاب بخش تعاون خواهد بود.
حجت الله عبدالملکی در مراسم افتتاح و تجلیل از تعاونی های برتر در مجموعه تلاش، تعاون و فعالیتهای تعاونی را از جمله نمادهای درون زا بودن اقتصاد عنوان کرد و با  بیان اینکه باید دو مولفه دانش بنیان و برونگرا بودن را احیا کنیم، گفت: در حوزه نوآوری و فعالیت های دانش بنیان اقدامات خوبی در حوزه تعاون شروع شده است؛ تعاونی های سنتی هم برکاتی دارند اما اگر عنصر نوآوری و دانش اضافه شود بهره وری را به صورت تصاعدی در تعاون بالا می برد.

وی افزود: صادرات یکی از نمادهای بارز برونگرایی است و تعاونی های ما در حوزه تولیدی خدماتی و رفاهی نقش قابل ملاحظه‌ای در صادرات دارند لذا اعتقاد من بر این است که  فعالیت‌های اقتصادی در بخشهای تولید و توزیع باید تعاون باشد و محور کار را تعاون قرار بدهیم و اگر تعاون نشد به بخش خصوصی و بعد بخش دولتی روی بیاوریم.

وزیرتعاون تاکید کرد: اگر این رویکرد را داشته باشیم اهداف بالادستی مثل تحقق  سهم ۲۵ درصدی تعاون از اقتصاد ملی که سالها عقب مانده و چشم‌اندازی برای تحقق آن نمی بینیم، محقق می شود.

به گفته عبدالملکی در صورتی که در بخش‌های مدیریت کشور تعاون به معنای واقعی دیده شود دیگر فقط بانک توسعه تعاون اولویت تسهیلات‌دهی اش تعاونی ها نخواهد بود بلکه همه بانک‌های کشور اولویتشان تعاونی‌ها می‌شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در دولت سیزدهم رویکردهای جدیدی در بخش تعاون رقم خواهیم زد، اظهار کرد: محور اقدامات اساسی همچون مقررات زدایی و شاخص فضای کسب و کار تعاونی و تقویت فعالیت های دانش‌بنیان در حوزه تعاون را دنبال و مقرراتی که مانع شکل گیری تعاونی ها می شود شناسایی و حذف خواهیم کرد تا تسهیلگری در بخش تعاون اتفاق بیفتد.

وی گفت: در دولت سیزدهم بنا داریم سکویی برای پرتاب بخش تعاون درنظر بگیریم و از فرصتها و ظرفیت‌های تعاون استفاده کنیم، این که سهم تعاون در اقتصاد زیر ۳.۵ درصد است یعنی که از این فرصت استفاده نکردیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: برنامه های زیادی در حوزه تعاون در بحث اشتغال  و رفاه اجتماعی داریم و امیدوارم در دولت سیزدهم که دولت مردمی است از ظرفیت‌های بخش تعاون به نفع شایسته استفاده کنیم.

عبدالملکی در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران نیز از تدوین طرحی با همکاری وزارت راه و شهرسازی ددر حوزه تعاونی های مسکن خبر داد و گفت این طرح علاوه بر اینکه به تقویت تعاونی های مسکن و اشتغالزایی در این بخش کمک می کند موجب خانه دار شدن اقشار کم درآمد خصوصاً کارگران می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعاونی های سهام عدالت و جاماندگان گفت: رویکرد ما تقویت تعاونی‌های سهامی عدالت است و دولت این عزم را دارد که در یک بستر و فرایند قانونی به جاماندگان سهام عدالت هم سهام واگذار شود و با تصمیم دولت و محوریت وزارت اقتصاد تا آخر سال این واگذاری انجام شود. اصل کار مورد تایید دولت قرار گرفته و امیدواریم تعاونی‌های سهام عدالت احیا شوند و ظرفیت آنها مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین گفت: در بحث تعاونی‌های سهام عام نیز انتظار داریم با قوانین مشخصی که در سند توسعه تعاون آمده از بازار سرمایه هم کمک بگیریم و مشوق های دولتی و تسهیل گری های حوزه اقتصاد را با اولویت بخش تعاون صورت دهیم.

وزیر کار به جزییات تشکیل اولین جلسه ستاد فرماندهی اشتغال کشور نیز اشاره کرد و گفت:محور این جلسه که با حضور همه نهادهای عمومی دولتی و انقلابی برگزار شد، بیشتر برنامه ریزی میان مدت برای سال ۱۴۰۱ و تحقق یک میلیون فرصت شغلی بود که دولت وعده آن را داده است.

وی با بیان اینکه به دنبال منسجم کردن برنامه اشتغال کشور هستیم، اظهار کرد : در حال حاضر به طور پراکنده برخی از نهادها در حال فعالیت هستند و ما در صدد هستیم در قالب سامانه جامعی که در وزارت کار شکل می‌گیرد همه این فعالیت ها را منسجم کنیم و در آینده نزدیک آمار برنامه اشتغال کشور در سال ۱۴۰۰ را در قالبی متفاوت نسبت به سالهای قبل ارائه خواهیم کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :