19 دی: طبق تحلیل عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، طی یک هفته اخیر برخلاف آنکه پیش‌بینی‌ها در جهت افزایش اونس جهانی طلا بود اما هر اونس طلا با افت روبرو شد. این درحالیست که تحولات سیاسی کشور همسایه تاثیر خود را در نوسانات نرخ ارز در داخل داشت و سبب شد که همچنان روند صعودی قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی ادامه‌دار باشد.
ایوب اکبری‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در هفته‌ای که گذشت شاهد تغییرات چندانی در قیمت‌های داخلی نبوده‌ایم اما در حوزه تحولات و نوسانات جهانی، هر اونس جهانی طلا با افت ۲۹ دلاری روبه رو شده است؛ اظهار کرد: بازارهای جهانی هفته گذشته با قیمت ۱۸۲۹ دلار برای هر اونس طلا هفته را به اتمام رساندند اما امیدواری‌ها برای بالا رفتن قیمت اونس جهانی در روز بازگشایی بازارها در ابتدای هفته (دوشنبه) وجود داشت. دلایلی همچون نگرانی‌ها از بابت کندی رشد اقتصای به سبب شیوع بیشتر ویروس کرونا دلتا و تاثیر آن در بازار کار، نگرانی از بابت آماری که قرار بود سازمان NHD‌ (سازمانی که میزان درآمد اشتغال‌های غیرکشاورزی را ارائه می‌دهد) منتشر کند و همچنین نگرانی از بابت افزایش نرخ بیکاری در آمریکا پیش‌بینی‌ها برای بازارهای جهانی را به این سمت و سو کشانده بود که هر اونس طلا تا ۱۸۵۰ دلار هم بالا خواهد رفت، که اونس طلا به این رقم نرسید.
عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: اما با اعلام شاخص مثبت بیکاری آمریکا ضمن اینکه ارزش سهام در آمریکا افت کرده و سبب شده سرمایه‌گذاری در حوزه طلا ارزشمند شود و منجر به امیدواری برای سرمایه‌گذاری در این حوزه شد؛ بنابراین این کاهش ارزش سهام موجب شد هر اونس طلا با کاهش قیمت روبه رو شود. ضمن اینکه تصمیاتی که در حوزه پولی در بانک مرکزی اروپا (از سوی سازمان ECB) اتخاذ شد سبب شد که پیش‌بینی افزایش اونس جهانی طلا محقق نشود. در مجموع برای ماه‌های آینده نیز حتی در صورت بهبود اقتصاد جهانی به سبب اینکه طلا بهترین حوزه برای سرمایه‌گذاری است، پیش‌بینی‌ها برای قیمت اونس جهانی طلا با دیدی مثبت خواهد بود.
وی تصریح کرد: همانطور که اشاره شد، پیش‌بینی‌ها برای افزایش قیمت جهانی طلا درست نبود و تا این لحظه هر اونس جهانی طلا به ۱۸۰۰ دلار رسیده است که افت ۲۹ دلاری داشته است. این هفته مسائل اقتصادی، تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی و مسائل سیاسی در آمریکا، اروپا و همچنین در ایران به سبب تاثیرات تحولات سیاسی کشورهای همسایه شاهد تحولات بوده‌ایم.
اکبری‌پور با بیان اینکه تغییر و تحولات هر کشور بر اقتصاد کشورهای همسایه بسیار تاثیرگذار خواهد بود، گفت: لذا با توجه به تحولات سیاسی افغانستان، اقتصاد ایران نیز به‌تبع از این تحولات و تغییرات کشور همسایه تاثیر پذیرفته است و سبب نوسانات نرخ ارز و طبیعتا تغییرات قیمت‌ها در بازارهای داخلی شد.
قیمت سکه ۱۰۰ هزار تومان و طلا ۱۲ هزار تومان بالا رفت
عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در اعلام آخرین قیمت‌های معاملاتی (روز پنجشنبه) در بازار سکه و طلای داخلی و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته به ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز با ۵۰ هزار تومان رشد، در پایان هفته ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است. این در حالیست که در پایان هفته، هر قطعه سکه بین ۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار تومان حباب داشته است.
وی افزود: در آخرین معاملات پایان هفته، هر قطعه نیم سکه شش میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند که همگی نسبت به قیمت‌ها در ابتدای هفته، بدون تغییر مانده‌ و ثبات داشته‌اند.  
عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین گفت: در هفته‌ای که گذشت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با رشد ۶۰ هزار تومانی به پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش حدود ۱۲ هزار تومانی به یک میلیون و ۱۷۷ هزار تومان رسیده است. آخرین نرخ اونس جهانی نیز همانطور که اشاره شد ۱۸۰۰ دلار ثبت شده است.
اکبری‌پور در پایان در رابطه با وضعیت تقاضا در بازار و میزان معاملات، اظهار کرد: با توجه به ایام ماه‌های محرم و صفر، همچون روال سابق سال‌های گذشته، حتی در شرایط ایده‌آل (به دور از کرونا یا مسائل سیاسی و اقتصادی) رکود در بازار سکه و طلا در این دو ماه وجود داشته است؛ بنابراین همچنان رکود در بازار وجود دارد و سقف معاملات کمتر از ماه‌های پیش بوده است.

  • نویسنده :
  • منبع :