19 دی: ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه مذاکرات فنی توافق کردند.
رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از دو ساعت مذاکره از ادامه مذاکرات فنی در چارچوب پروتکل الحاقی در وین و سپس تهران خبر دادند.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که شب گذشته (شنبه) در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با رئیس سازمان انرژی اتمی وارد تهران شد، پیش از ظهر امروز (یکشنبه) ۲۱ شهریور ماه با حضور در محل سازمان انرژی اتمی با محمد اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

محمد اسلامی در کنفرانس خبری مشترک با سازنده خواندن مذاکراتش با گروسی اعلام کرد که در آینده نزدیک برای ادامه مذاکرات آقای گروسی به تهران می آیند.

او  ادامه داد: مذاکرات سازنده‌ای را انجام دادیم. مسایل فیمابین اساسا فنی است. تفاهم کردیم در اجلاس آینده(کنفرانس عمومی) شرکت و در حاشیه اجلاس مذاکرات خود را ادامه دهیم.

اسلامی گفت: قرار شد مدیرکل آژانس در آینده نزدیک به تهران سفر و مذاکرات را با مقامات انجام دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از توافق برای تعویض کارتهای حافظه دوربین‌های نظارتی خبر داد و گفت: «قرار شد تیم فنی مربوطه بعد از توافق به ایران بیایند تا بتوانند اقداماتی را که باید برای دوربینها به لحاظ فنی انجام بدهند را انجام و کارتهای حافظه طبق روالی که در چارچوب‌ پادمان جامع است و در ایران نگهداری و پلمب می‌شود همان جا کارتهای قدیمی را پلمب می‌کنند و کارت‌های جدید حافظه را در دوربین‌ها نصب کنند که روال جاری و طبیعی در سیستم نظارتی آژانس است.»

او همچنین تاکید کرد: برای ایران آنچه مهم است اعتمادسازی است و این که اعتماد متقابل بین ایران و آژانس وجود داشته باشد.

رافائل گروسی نیز در جمع خبرنگاران گفت: «برای من این بازدید بسیار مهم است چون بعد از روی کار آمدن دولت جدید است. این بدان معناست که ایران و آژانس باید با هم کار کرده و همکاری خود را گسترش دهند».

گروسی در ادامه از اسلامی و مهمان نوازی و گفتگوی مثبت و عمیقی که داشتند قدردانی کرد و ادامه داد: «ما باید درباره مسائل با هم مذاکره و تبادل نظر داشته باشیم. این اولین دیدار من بعد از انتصاب اسلامی است و درباره مسائل فنی صحبت شد».

او گفت: «ظرف کمتر از دو‌هفته کنفرانس عمومی آژانس برگزار خواهد شد و این یکی از رویدادهای مهم در جهان است. خوشحال شدم شنیدم آقای اسلامی سرپرستی هیأت ایرانی را دارد و توافق کردیم ادامه مذارکات را در وین ادامه دهیم و پس از آن من مجدداَ برای گفت‌وگوی سطح بالا با مقامات ایرانی به ایران برمی‌گردم. خوشحالم گفت‌وگوهای ما مثبت بود».

سفر گروسی به تهران در حالی رخ داد که مذاکرات ایران و قدرت های جهانی برای احیای برجام ماه هاست متوقف شده است. قدرتهای جهانی به ایران فشار می آورند که سریعتر به مذاکرات وین باز گردد.

در این بین اختلاف با آژانس بر سر نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران افزایش یافته است. در هفته‌های اخیر آژانس از  روند برنامه هسته ای ایران و محدود شدن فعالیت بازرسانش انتقاد کرده بود.

پس از تصویب قانون جدید هسته ای در مجلس ایران که دولت موظف به عدم اجرای پروتکل الحاقی می کرد ایران و آژانس توافق موقت سه ماهه‌ای انجام دادند که بر مبنای آن دوربین‌های نظارتی به صورت آفلاین فعالیت کنند. با این توافق ایران و اژانس به نوعی سعی کردن نظارت ها را پابرجا بگذارند و از طرف دیگر فرصت تازه ای به مذاکرات وین داده باشند.

اما پس از گذشت سه ماه در وین توافقی صورت نگرفت و زمان توافق موقت با آژانس نیز پایان یافت. آژانس تلاش کرد که دوباره با تهران به توافق جدیدی برسد اما ایران موافقت نکرد.

با تشکیل دولت جدید آژانس تلاش هایی تازه ای در این رابطه را آغاز کرد و سفر گروسی نیز در همین راستاست.

  • نویسنده :
  • منبع :