19 دی: بانک مرکزی افزایش دوبرابری سقف‌های تسهیلات «ساخت و خرید مسکن» و «جعاله مسکن» از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات را به بانک مسکن ابلاغ کرد که براین اساس سقف تسهیلات برای زوجین در شهر تهران به ۴۸۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
بانک مرکزی طی مکاتبه‌ای با بانک مسکن افزایش سقف‌های‌ تسهیلات «ساخت و خرید مسکن» و «جعاله مسکن» از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را بر اساس شورای پول و اعتبار ابلاغ کرد. 
طبق ابلاغیه بانک مرکزی، سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در شهر تهران برای زوجین که پیش از این ۲میلیارد ریال بود به ۴ میلیارد ریال افزایش یافت. همچنین این تسهیلات به صورت انفرادی نیز از یک میلیارد ریال قبلی به ۲ میلیارد ریال افزایش یافت.
این رقم برای مراکز استان‌ها و شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر نیز برای زوجین از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال به ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و برای افراد نیز از ۸۰۰ میلیون ریال به ۱۶۰ میلیون ریال افزایش یافت.
براساس اعلام بانک مرکزی، سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن در سایر مناطق شهری (شهرهای با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر و کمتر) هم برای زوجین از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال و برای افراد نیز از ۶۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال رسیده است. 
سقف تسهیلات مسکن ۴۸۰ میلیون تومان شد
سقف تسهیلات جعاله مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن نیز به مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال رسید.
همچنین، در جهت کمک به بازار ودیعه مسکن، پرداخت حداکثر ۱۰ درصد از اوراق صادره مذکور برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن با سقف‌های ۵۰۰، ۴۰۰ و ۳۰۰ میلیون ریال به ترتیب در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر شهرها مجاز است.
بر اساس ابلاغیه یاد شده بانک مرکزی مجاز است سقف‌های انفرادی و سقف کلی اختصاصی به بازار ودیعه مسکن را متناسب با شرایط اقتصادی تعدیل کند.

  • نویسنده :
  • منبع :