19 دی: رئیس جمهور در آستانه هفته دفاع مقدس از طریق ویدئو کنفرانس از ایثارگری و رشادت یک میلیون نفر از پیشکسوتان، جانبازان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران قدردانی کرد.
در مراسمی که با حضور سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح در باغ موزه دفاع برگزار و همزمان در سراسر کشور به صورت ویدیو کنفرانسی پخش شد، پیامی تصویری از رهبر معظم انقلاب پخش شد که معظم له در آن تاکید داشتند، تجلیل و تکریم از پیشکسوتان دفاع مقدس جزء وظایف ملی و توصیه موکد اسلام است.

در ادامه صدیقه قاسمی همسر شهید محسن فخری زاده، زهرا سادات حجازی فرزند سرلشکر محمد حجازی، سوسن عزیز محمدی همسر شهید مدافع سلامت ابوالفضل محمد علیزاده، میترا موسوی قویدل دختر امیر بازنشسته موسوی قویدل، همسر شهید عبدالرسول استوار محمودی، نسیم چنگایی جانباز ۷۰ درصد در اثر بمباران هوایی خرم آباد، یدالله ربیعی جانباز ، سرتیپ فضل الله شاهین راد ، سردار محمد شرفی جانشین معاون هماهنگ کننده نیروی نظامی، محسن لاله پرور جانباز دفاع مقدس، سردار سرتیپ پاسدار اسدالله ناصح، امیر سرتیپ دوم اردشیر زوالت، سردار سرتیپ پاسدار احمد فتوحی توسط رییس‌جمهوری تجلیل و تکریم شدند.

تجلیل رئیس جمهوری از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت درسراسر کشور
در آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس همچنین سردار سرتیپ بسیجی «محمد شیرازی» رییس دفتر فرمانده معظم کل قوا، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل ارتش، امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش حضور داشتند.
رییس جمهوری در حاشیه آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و افتتاح نمایشگاه "در لباس سربازی" از تندیس مرزداران متعلق به مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان ایلام رونمایی کرد.
این نمایشگاه گزارشی از مستند دفاع مقدس به روایت رهبر معظم انقلاب است و می‌تواند گوشه‌ای از روایت این دوره سرنوشت‌ساز را برای علاقه‌مندان، آشکارتر کند.
در این نمایشگاه که برای نخستین بار بخش‌هایی از اسناد مهم و منتشر نشده دفاع مقدس در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد،«در لباس سربازی » مجموعه اسناد مهم، متقن و دیده ‌نشده موجود در مورد موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جهت برای بهره‌برداری فعالان این عرصه منتشر خواهد شد.
تجلیل رئیس جمهوری از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت درسراسر کشور
محور اظهارات رییس جمهوری در آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس 
- تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس مصون‌سازی نسل جوان است.
- راه صیانت بخشی به نسل امروز و نیازهای و عصر های آینده این است که عاشورا معرفی شود.
- فلسفه قیام اباعبدالله این بود که ملت‌ها را از جهالت و نادانی بیرون بیاورد و آنان را از گمراهی نجات دهد.
- افراد دست اندرکار تا هرچه می‌توانند یاد، نام، وصیتنامه، هدف و مسیر نورانی شهیدان را در جهت تنویر افکار عمومی نشان دادن راه نورانی آنها برای رهایی یافتن از ضلالت و گمراهی و فتنه‌های فتنه گران را انجام دهند.
- نظامات حکومتی متعددی نیز در دنیا برقرار هستند اما کدامیک از آنها مقدس است؟ سوال مهم‌تر این است که چه چیزی  نظام ما، دفاع ما و بسیج ما را تقدس بخشیده است؟
- رمز قدسیت دفاع ما در چیست و چرا دفاع ما مقدس و نظام ما قدسی است.
- رمز ماندگاری نام شهیدان ما در دفاع از مقدس، حرم و حریم و ارزش‌های انقلاب اسلامی این است.
- امروز با جاهلیت مدرنی مواجه هستیم که به علم، فناوری، سلاح و قدرت مالی فراوان مجهز است و می‌تواند زشت‌ترین کارها را به عنوان ارزش به جامعه تحمیل کند.
 - خانواده معظم شهدا پرچم‌های برافراشته در هر کوی و برزن، در هر اداره و سازمان و دانشگاهی هستند که راه و هدف شهید را معرفی می‌کنند و باید همواره گرامی داشته شوند. به نام، یاد و خانواده مکرم آنان باید افتخار کنیم. 
- تجلیل از شهیدان و معرفی راه شهیدان همواره باید پیش روی ما باشد چون تجلیل از شهیدان از عالم جهل‌زدایی می‌کند.
- این بیداری منطقه به برکت خون شهدا است و این بیداری همواره ادامه دارد چون شهدای ما در مسیر حق گام برداشتند.
تجلیل رئیس جمهوری از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت درسراسر کشور
در هر یک از استان ها نیز همزمان با این مراسم، آئین تجلیل از پیشکسوتان دوران مفدع مقدس و مقاومت برگزار شد که در ادامه به بخشی از آنها اشاره می شود:
خراسان رضوی 
آیین تجلیل و تکریم از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت همزمان با سراسر کشور، با پخش سخنرانی ویدیو کنفرانسی رییس جمهوری در مشهد برگزار شد.
در این مراسم با حضور فرماندهان نظامی و انتظامی از ۱۱۰ هزار  پیشکسوت دفاع مقدس استان به صورت حضوری و مجازی تجلیل شد.
خراسان رضوی با حدود ۳۰۰ هزار رزمنده در دوران دفاع مقدس ۱۷ هزار و ۲۸۴ شهید، ۴۹ هزار و ۷۲۹ جانباز و سه هزار و ۳۹۷ آزاده را در راه تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی و حفظ تمامیت ارضی کشور تقدیم کرده است.
سرهنگ محمدرضا حقدادیان مدیر روابط عمومی و تبلیغات بین الملل اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی در حاشیه این مراسم که در مجتمع فرهنگی آیه ها با حضور مسوولان نظامی و انتظامی، امنیتی، اجرایی و خانواده‌های معظم شهدای استان برگزار شد،گفت: در این مراسم از یک میلیون رزمنده و پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت در سراسر کشور با سخنرانی ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری تجلیل می شود که از این تعداد ۱۱۰ هزار رزمنده پیشکسوت خراسانی هستند.
کردستان
در اولین روز از هفته دفاع مقدس ۱۰ هزار نفر از پیشکسوتان این عرصه همزمان با سراسر کشور در همه شهرستان‌های استان کردستان مورد تجلیل قرار گرفت. 
همچنین در این آیین از ۴۱ نفر از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس با اهدای لوح تقدیر و از ۴۵ کتاب دوران جنگ تحمیلی رونمایی شد.
بهمن مرادنیا استاندار کردستان در این مراسم اظهار داشت: دشمنان در دوران دفاع مقدس، شجاعت و فداکاری مردم به ویژه رزمندگان و شهدا را تجربه کردند و امنیت امروز کشور، مدیون خون شهدا و مجاهدت های شهدا است.
به گفته وی اگر امروز دشمنان جرات عرض اندام در برابر ایران اسلامی را ندارند، به واسطه رشادت شهدا، ایثارگران و جانبازان و رزمندگان در دوران دفاع مقدس است.
استاندار کردستان با بیان اینکه رهبری بی‌نظیر امام راحل موجب پیروزی ایران در مقابل دشمن بعثی شد، افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در سال‌های بعد از رحت امام(ره)، به شایستگی رهبری کرده‌اند و اجازه ندادند که دشمنان به انقلاب و کشور ضربه بزنند.
تهران 
 انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در آیین تجلیل و تکریم سراسری یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس در تالار بین المللی اجلاس سران گفت: انسجام، همگرایی و امت واحده‌ای که در زمان جنگ شکل گرفت، شرایطی را به وجود آورد تا از دستاوردهای انقلاب مثل استقلال و اصول و ارزش‌های دینی صیانت کنیم.
وی با بیان اینکه دوران دفاع مقدس برای ملت وحدت بخش بود، گفت: در آن هشت سال با وحدت و همدلی ملت، به دشمن اجازه دست اندازی ندادیم.
به گفته وی، در آن دوران همبستگی بین مردم و مسئولان به بالاترین حد ممکن رسیده بود و این جنگ، گنجی برای مردم، انقلاب و میهن اسلامی ما بود.
استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هفته دفاع مقدس از چند منظر با اهمیت است، گفت: این هفته برعکس همه جنگ هایی که در دنیا آغاز می شد و به پایان می رسد، ما شروع جنگ را به عنوان امری ارزشمند در راستای حفظ اهداف دفاع در نظر می‌گیریم.
محسنی بندپی تاکید کرد: جنگ ایران و عراق تنها جنگی بود که حتی یک سانتی‌متر از خاک ایران گرفته نشد؛ امام راحل همبستگی و تمام ظرفیت‌های موجود را بسیج‌ کردند و بر آموزه‌های الهی و دینی تکیه داشتند.
تجلیل رئیس جمهوری از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت درسراسر کشور
قم 
در آیین تجلیل پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت که بهرام سرمست استاندار قم، آیت الله سید محمد سعیدی نماینده ولی فقیه در استان، حضور داشتند ، سردار سید محمد تقی شاهچراغی فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع)  اظهار داشت: استان قم پیشتاز حضور مردم در صحنه های مختلف دفاع از انقلاب اسلامی بوده و تعابیر زیادی از مقام معظم رهبری در خصوص اقدامات به موقع مردم قم به یادگار مانده است.
وی خاطرنشان کرد: رزمندگان قمی در طول دوران دفاع مقدس در عملیات مختلفی حضور داشته و خدمات بیشماری را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
شاهچراغی ادامه داد: شهید مهدی زین الدین به عنوان یکی از فرماندهان شاخص انقلاب اسلامی و از افتخارات شهر مقدس قم علاوه بر نبوغ نظامی، دارای برجستگی های اخلاقی قابل توجهی نیز بود.
به گفته وی، صفا، اخلاص، نوع دوستی، صمیمیت، ایمان به خدا، ایثار و اخلاق نیکو و پسندیده ویژگی همیشگی هشت سال دفاع مقدس بود.
وی خاطرنشان کرد: استان قم بعد از جنگ و تقدیم بیش از ۶ هزار شهید در دفاع از حرم اهل بیت(ع) نیز یکی از استانهای پیشگام بوده و شهدای زیادی تقدیم کرده است.
اصفهان
عباس رضایی استاندار اصفهان در آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس اصفهان در محل موزه دفاع مقدس، با تأکید بر رشد و پیشرفت این موزه توأم با همراهی و همکاری تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف به‌ویژه نظامی و انتظامی  با بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان، اظهار داشت: همگان باید برای ترویج هرچه بیشتر فرهنگ دفاع مقدس تلاش کنند.
به گفته وی ارتقا و بهبود وضعیت موزه دفاع مقدس اصفهان مستلزم هماهنگی و همکاری تمام سازمان های مربوطه است.
استاندار اصفهان تصریح کرد: تجلیل از پیشکسوتان، قدردانی از کسانی است که موجب آزادی و سرافرازی کشور و مردم شدند و از این فرصت‌ها باید استفاده شود.
فارس 
عنایت الله رحیمی استاندار فارس در مراسم تقدیر از رزمندگان دفاع مقدس اظهار داشت: در دفاع مقدس عده ای در کسوت رزمنده در جبهه حق علیه باطل در برابر دشمن تمام مسلح وارد میدان شدند و عده ای از زنان و مردان نیز در بخش پشتیبانی فعالیت کردند.
وی گفت: امروز جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران در امنیت کامل به سر می‌برند و این امنیت مدیون رشادت های نظامیان، فرماندهان و بسیجیان در دوران دفاع مقدس است که با جانفشانی از کیان کشور دفاع کردند.
استاندار فارس ادامه داد: در دفاع مقدس همه مردم شریک بودند و این جنگ به دست مردم اداره شد و پیروزی به دست آمد.
وی  گفت: دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در شرایطی که دولت کاملا مستقر نشده بود ، نیروهای مسلح شکل نگرفته و انسجام لازم را نداشتند ، تحریم های استکبار علیه مردم و انقلاب اسلامی وضع شده، بعضی دولت های مزدور امنیت کشور را مختل کرده بودند و عدم وجود تجهیزات نظامی وارد جنگی نابرابر با دنیای استکبار به مزدوری صدام ملعون شدیم.
رحیمی با بیان این که جمهوری اسلامی با رهبری امام راحل و با رشادت رزمندگانی که خداباور ، ولایت پذیر و مردمی بودند بدون ادعا ، تحت عنوان بسیج در کنار نیروهای مسلح و اقشار مختلف از کیان دین و ملت دفاع کردند و افتخار همیشگی را برای ملت ایران به دست آوردند.
قزوین 
 ایت الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه قزوین در مراسم تجلیل و تکریم سراسری یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس که به شکل ویدیو کنفرانس با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، افزود: از آغاز دفاع مقدس، وحدت حوزه و دانشگاه شکل گرفت و تعداد زیادی از دانشگاهیان به قم آمدند و زیباترین شکل وحدتِ بین حوزه و دانشگاه شکل گرفت.
به گفته وی دفاع مقدس پشتوانه اقتدار دفاعی کشور است و با بهره گیری از تجارب آن دوران، امروز ایران اسلامی پیشرفته ترین تجهیزات و سلاح های دفاعی را می سازد.
وی اظهار داشت : سال ۵۹ که سال شروع جنگ تحمیلی بود، طلبه‌ها در دانشگاه تهران حضور یافتند و با شکل‌گیری این وحدت، طلبه‌ها و دانشجویان وارد جبهه‌های دفاع مقدس شدند و برگ زرینی در این عرصه به ثبت رساندند.
همچنین فاطمه محمد بیگی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی،ضمن تقدیر از دلاور مردان دفاع مقدس و خانواده هایشان،افزود: مردم در هشت سال دفاع مقدس روزهای سختی را سپری کردند و این روزها بدون شک سخت تر از آن دوران نیست بنابراین باید برای خدمت به جامعه پیشگام و ثابت قدم باشیم و با وحدت و همدلی مشکلات را از پیش روی کشور برداریم چرا که کوبیدن بر طبل ناامیدی، کاری را از پیش نمی برد.
به گفته وی ترویج گفتمان، روحیه و فرهنگ دفاع مقدس در جامعه امروز حلال بسیاری از مسایل و مشکلات کشور است.
محمد بیگی با بیان اینکه نظام ما ۲۲۰ هزار شهید دارد که در راه حفظ میهن اسلام و ارزش ها خون خود را فدا کردند.
کرمانشاه 
آیین تجلیل از ۲۰ هزار پیشکسوت دفاع مقدس در استان کرمانشاه با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، استاندار، فرماندهان سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و جمعی از پیشکسوتان و یادگاران دفاع مقدس در سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان برگزار شد. د راین مراسم از ۱۰ پیشکسوت و یادگار دفاع مقدس تجلیل و قدردانی شد.
همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.
آیت الله «مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه در این مراسم با اشاره به اینکه جنگ حق و باطل تمامی ندارد و حق هیچگاه فراموش شدنی نیست و کار خود را انجام می‌دهد گفت: زمانی که امام راحل وارد ایران شد فرمانده جنگ رژیم صهیونیستی گفته بود که زلزله ای به راه افتاده است که کسی یارای مقابله با آن را ندارد.
وی کرمانشاه با اشاره به اینکه هشت سال دفاع مقدس، تربیت حاج قاسم ها و هزاران سردار مانند او و همچنین ۸۵ میلیون جمعیت کشور از برکات نظام اسلامی و انقلاب دانست و افزود: این دفاع مقدس و ظهور و بروز حاج قاسم ها یوم الله است و به تعبیر امام همه دنیا از اسلام سیلی خورد بطوریکه یکی از سیاسیون شوروی گفته بود ما هرچه میبافیم با یک محرم، صفر و ماه رمضان از بین می‌رود بنابراین امروز هر کسی که از اسلام واقعی دم بزند پیروز است.
زنجان 
حجت الاسلام علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در آیین تجلیل و تکریم پیشکسوتان دفاع مقدس که با حضور شماری از مسوولان استان ازجمله استاندار، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان در سالن دکتر شهریاری صدا و سیما زنجان برگزار شد، افزود: ملت ایران با آغاز جنگ تحمیلی و نابرابر به منظور حفظ انقلاب، استقلال و کیان اسلامی وارد میدان شده و دفاع کردند و در این راه خون و جان دادند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، گفت: خداوند متعال نصرت خود را در دوران دفاع مقدس بر رزمندگان اسلام و ملت ایران نازل کرد و دشمنان نیز خوار و زبون شدند.
وی اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس، اقشار مختلف مردم به میدان آمده و در مقابل دشمنان سینه سپر کردند که این موجب عزت، سربلندی کشور و ملت همیشه در صحنه ایران شد و امروز نیز دفاع همچنان باقی است و اگر دست در دست یکدیگر و به صورت متحد در پشت سر امام مسلمین حرکت کنیم بدون تردید بازهم نصرت خداوند سبحان شامل حال خواهد شد.
حجت الاسلام خاتمی، افزود: از همان روز آغازین جنگ هشت ساله، نیروهای مسلح کشورمان با تمام توان در صحنه نبرد حاضر شده و سینه های خود را در برابر هجمه ناجوانمردانه نظامیان رژیم بعث عراق و حامیان آنان سپر کردند و با نثار خون و جان خود از خانه و کاشانه، انقلاب و هویت و اعتقادات خود و ملت ایران دفاع کردند و ذلت و تسلیم را نپذیرفتند.
چهارمحال و بختیاری
در آیین تجلیل و تکریم سراسری از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت از تعدادی پیشکسوتان دوران دفاع مقدس به‌صورت نمادین و به نمایندگی از ۲۰ هزار پیشکسوت دوران دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری و خانواده‌های شهدای شاخص استان در عرصه‌های مختلف قدردانی شد.
در این  آیین همچنین از ۲۷ عنوان آثار فرهنگی دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری شامل ۱۶ عنوان کتاب، ۹ عنوان کتاب صوتی و دو عنوان تاریخ شفاهی رونمایی شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد در آیین تجلیل و تکریم سراسری پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت در دانشگاه شهرکرد تاکید کرد: تمامی افتخارات و بالندگی‌های رزمندگان ایرانی در هشت سال جنگ تحمیلی، به تأسی از رشادت‌های امام حسین(ع) و شهدای دشت کربلا بود.
وی با اشاره به به تقارن چهل و یکمین سالگرد دفاع مقدس با اربعین حسینی و ماه صفر گفت: افتخارات رزمندگان ایران در دوران دفاع مقدس نباید در اذهان عمومی به فراموشی سپرده شود و نسل‌های آینده با این جان فشانی‌ها آشنا شوند.
به گفته وی مجاهدان و رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس، در عرصه مالی و جانی از خود ایثار و مجاهدت کردند تا بتوانند از اسلام و ایران در برابر دشمن متجاوز دفاع کنند.
نکونام دفاع مقدس را از زیباترین و مهم‌ترین عرصه‌های عمر با برکت جمهوری اسلامی ایران اعلام و تصریح کرد: بصیرت، شهادت‌طلبی، ایستادگی، ولایت‌مداری، ایثار و از جان گذشتگی را می‌توان از زیباترین مفاهیم دوران دفاع مقدس دانست.

همدان 
۲۵ هزار نفر از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت استان همدان در آستانه آغاز هفته دفاع مقدس در آیینی با حضور امام جمعه و استاندار همدان و به صورت ویدئو کنفرانس با رییس جمهوری همزمان با سراسر کشور تجلیل شدند.
سید سعید شاهرخی استاندار همدان در این آیین اظهار داشت: روحیه ایثار و ازخودگذشتگی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که اوج این ویژگی را در جریان دفاع مقدس مشاهده کردیم.
به گفته وی رزمندگان دفاع مقدس در خط مقدم با ایثار جان خود و بانوانی که امکان حضور در جبهه نداشتند دارایی های خود و فرزندانشان را نثار انقلاب کردند.
وی با اشاره به اینکه جریان روحیه ایثارگری و شهادت طلبی در بطن جامعه به‌ویژه در میان جوانان با غیرت این مرز و بوم وجود دارد ادامه داد: در عصر حاضر نیز این روحیه و فرهنگ با شهدای مدافع سلامت ظهور و بروز خود را نشان داد.
استاندار همدان با اشاره به اینکه فرهنگ دفاع مقدس در همه صحنه ها یک گنج ارزشمند و معنوی برای ایران اسلامی است ادامه داد: این فرهنگ از هشت سال جنگ تحمیلی تا سوریه و دفاع از حرم حماسه ساز بوده است و همه ما قدردان خانواده شهدا و ایثارگران هستیم.
هرمزگان 
جانبازان ،رزمندگان دوران دفاع مقدس و خانواده‌های شهدا و ایثارگران هرمزگان در آیینی که به صورت ویدیو کنفرانسی با حضور رییس جمهوری برگزار شد، مورد تجلیل قرار گرفتند.
در آیین تجلیل و تکریم سراسری یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت خانواده‌های شهید مهدی ایرانمنش بندری، شهید حمید حسینی، شهیده مدافع سلامت حکیمه شب‌روا، شهید جمادی‌پور بندری زاده، شهید مدافع حرم خلیل تختی نژاد، شهید مدافع حرم عبدالحمید سالاری سردری به نمایندگی از سایر خانواده‌ها تجلیل شدند.
همچنین به نمایندگی از رزمندگان و ایثارگران دوران دفاع مقدس از حسن زارعی، غلامحسین رودباری، موسی آشوری فینی، جهاندار صحرا نشین، محمد سرگزی، حشمت‌الله مقدسی، محمد زاورش، حجت‌الاسلام عباس جاودان، رهباز احمدپور بخاری هم تجلیل شدند.
سردار حبیب‌الله میرزایی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هرمزگان گفت:‌ این بزرگواران به نمایندگی از سایر خانواده‌های شهدا، ایثارگران و رزمندگان دوران دفاع مقدس مورد تجلیل قرار گرفتند.
به گفته وی هرمزگان دارای یک هزار و ۵۰۰ شهید است، ادامه داد: سایر رزمندگان و پیشکسوتان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران در طول سال مورد تجلیل قرار می‌گیرند.
گلستان 
همزمان با اولین روز هفته دفاع مقدس، حماسه سازان پیشکسوت جهاد و مقاومت گلستان همزمان با سراسر کشور در مراسمی با سخنرانی ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری در حسینیه عاشقان ثارالله گرگان تجلیل شدند.
در این آیین نخستین روز گرامیداشت هفته دفاع مقدس، موشن گرافیک شهیدمحمدرضا عسگری و کتاب "ستاره ای بی‌نشان" با حضور استاندار، جمعی از مسوولان دستگاه‌ها و نهادها، ایثارگران و خانواده معظم شهدا در گرگان رونمائی شد.
۳۳ هزار رزمنده گلستان برای دفاع از میهن و پایداری انقلاب به ندای امام خمینی (ره) لبیک گفتند و در مناطق عملیاتی دفاع مقدس حضور یافتند و در این راه بیش از سه هزار و ۷۰۰ هزار شهید و حدود ۱۲ هزار جانباز و یک هزار و ۱۷۹ نفر آزاده کارنامه پرافتخار مردم این خطه شمالی ایران در طول جنگ تحمیلی است.
محل شهادت شهدای استان گلستان در ۷۷ منطقه جنگی ثبت شده که بیشترین فراوانی با نزدیک به ۴۰۰ شهید در شلمچه، بیش از ۲۵۰ شهید در مریوان، بیش از ۲۰۰ شهید در منطقه فاو عراق و حدود ۲۰۰ شهید در پاسگاه زید عراق بوده است.
فرمانده سپاه نینوای گلستان گفت: برگشت به فرهنگ متاثر از عاشورا و دفاع مقدس، رمز و راز ایستادگی در برابر توطئه‌های دشمنان و نیاز امروز ایران اسلامی برای رسیدن سریع‌تر به پیشرفت همه جانبه است.
سردار علی ملک‌شاهکویی در پایان آئین اظهار داشت: ایمان و معنویت رمز موفقیت همیشگی سپاه اسلام در برابر لشکر کفر بوده که نمونه آن در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و پیروزی جبهه مقاومت در یمن و لبنان قابل مشاهده است.
گیلان 
همزمان با آیین تجلیل یک میلیون رزمنده دفاع مقدس در کشور از ۲۰هزار پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت در گیلان نیز از طریق ویدئو تصویری رئیس جمهوری تجلیل شد . گیلان حدود هشت هزار شهید و ۲۲ هزار جانباز در دوران دفاع مقدس تقدیم میهن اسلامی کرده است.
نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت در بخش استانی این مراسم گفت: امروز ملت ایران از جنگ هشت ساله و مقاومت رزمندگان در مقابل دشمن قداره کش سربلند هستند.
آیت الله رسول فلاحتی با اشاره به اینکه  رفتار رزمندگان اسلام نشات گرفته از سیره پیامبر اکرم (ص) بود،افزود: مسلمانان افتخار می کنند که با مقاومت در مقابل استکبار بایستند و دین می تواند صحنه گردان جامعه بشری و انسانی شود .
 
آذربایجان غربی 
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه با بزرگداشت رشادت های رزمندگان اسلام در دوران پرافتخار دفاع مقدس گفت: هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع ملت ایران از نظام ، دوره فراموش نشدنی تاریخ انقلاب اسلامی ایران است.
 حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در دیدار با فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی آذربایجان غربی که به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس برگزار شد، افزود: هشت سال دفاع مقدس در جبهه حق علیه باطل، یادآور بزرگی و شکوه ملت ایران و بزرگ مردانی است که جانانه در مقابل دشمن ایستادند و از کیان ایران اسلامی دفاع کرده و عزت و افتخار آفریدند.
وی اضافه کرد: دفاع مقدس، دورانی است که اقشار مختلف به ویژه جوانان و نوجوانان از همه داشته های خود گذشتند و در میدان های نبرد با دشمن بعثی و هم پیمانانشان از میهن اسلامی دفاع کردند.
خراسان شمالی 
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد گفت: پیروزی رزمندگان اسلام در جنگ نابرابر هشت سال دفاع مقدس نوعی معجزه الهی بود که این امر به خاطر اخلاص و نیت پاک رزمندگان میسر شد.
حجت الاسلام رضا نوری در آیین تجلیل و تکریم سراسری پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت خراسان شمالی در مورد چرایی پیروزی سربازان انقلاب در دفاع مقدس گفت: رزمندگان در جنگ تحمیلی با اخلاص، عبادت، همدلی و علاقه به همدیگر نوعی از صمیمیت را در مناطق عملیاتی ایجاد کردند و پیروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی را رقم زدند.
وی افزود: جنگ ایران با جناح کفر جنگ نابرابری بود که توسط دشمنان انقلاب برنامه‌ریزی شد و در یک طرف رژیم بعث با امکانات فراوان و حامیان شرق و غرب حضور داشتند و در طرف دیگر جمهوری اسلامی کشوری که تازه استقلال یافته و هنوز پایه های قدرتش مستحکم نشده، قرار داشت.
 وی اظهار داشت: جنگ تحمیلی در شرایطی آغاز شد که شیرازه ارتش جمهوری اسلامی بدلیل انقلاب به هم ریخته بود و گروهک های داخلی به درون نظام رخنه و فتنه های کردستان و خوزستان را ایجاد کرده بودند و با وجود تمامی این مشکلات و همچنین فضای سنگین بین المللی، انقلاب ایران به پیروزی دست یافت.
خراسان جنوبی 
۴۱ پیشکسوت دفاع مقدس خراسان جنوبی همزمان با برگزاری آیین تکریم و تجلیل از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت سراسر کشور با ارتباط تصویری رییس جمهوری در بیرجند تجلیل شدند.
این آیین در مرکز استان با حضور استاندار خراسان جنوبی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان، جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی، خانواده معظم شهدا و پیشکسوتان دفاع مقدس در سالن فرهنگسرای شهر بیرجند و همزمان در شهرستان‌های استان نیز برگزار شد.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی در این آیین گفت: امروز همزمان با سراسر کشور در این مراسم ۴۱ پیشکسوت دفاع مقدس به نمایندگی از ۶ هزار رزمنده‌ای که تا پایان سال جاری تکریم می‌شوند، مورد تجلیل قرار می‌گیرند.
سرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی افزود: دفاع مقدس الگوی کامل از اراده ملت برای ایستادگی و موفقیت است.
ایلام 
دبیر گرامیداشت هفته دفاع مقدس ایلام اعلام کرد: در آیینی و به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از ایثارگران پیشکسوت استان امروز همزمان با سراسر کشور تجلیل شدند.
سرهنگ محمدحسین فولادی روز سه شنبه در حاشیه آیین ملی تجلیل از یک میلیون ایثارگر دفاع مقدس، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز ۳۰۰ نفر از ایثارگران پیشکسوت دفاع مقدس اعم از خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمنده های دوران دفاع مقدس در شهر ایلام قدردانی شدند.
وی افزود: این آیین در سایر نقاط استان ایلام نیز برگزار شد که در قالب این برنامه ها بیش از ۲ هزار نفر دیگر از پیشکسوتان دفاع مقدس هر شهرستان مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.
دبیر گرامیداشت هفته دفاع مقدس ایلام یادآور شد: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته تا پایان سال جاری از ۳۰ هزار پیشکسوت دوران دفاع مقدس استان ایلام تجلیل می شود.
مازندران 
آئین تجلیل از ۱۴ نفر از رزمندگان پیشکسوت مازندران به نمایندگی از ۵۵ هزار رزمنده استان امروز همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس به صورت ارتباط تصویری با رئیس جمهوری در ساری برگزار شد.
 طبق برنامه اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران سهم امسال تجلیل و تکریم از پیشکسوتان رزمنده از بین تجلیل از یک میلیون پیشکسوت کشور ،۵۵ هزار نفر است که  در این مراسم به صورت نمادین ۱۴ نفر ازجانبازان و رزمندگان نیروهای ارتش، سپاه، بسیج، و حفاظت و اطلاعات استان با حضور استاندار و نماینده ولی فقیه در مازندران قدردانی شدند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران در این مراسم  برلزوم  ضرورت نگارش و ثبت خاطرات رزمندگان، آزادگان و جانبازان تاکید کرد  کرد و گفت: باید آثار دفاع مقدس ماندگار بماند و آیندگان با روایتگری‌های درست و مکتوب و مستند مواجه باشند و مستندسازی و به کارگیری هنر در این بخش هم جای خاص خودش را دارد.
وی افزود : همه ارزش‌ها و حماسه‌ها برگرفته از حماسه بزرگ اربعین حسینی است و دفاع مقدس امروز با دو خطر مواجه است و مزدوران با تحریف واقعیت‌ها، تاریخ دفاع مقدس را دگرگون نشان می‌دهند و جور دیگر بازگو می‌کنند که باعث می‌شود نسل‌های آینده ما را ظالم و متجاوز و طرف مقابل را مظلوم فرض می‌کند و جلاد و شهید را به جای یکدیگر می‌گذارند و باید مواظب این گونه تحریف از دفاع مقدس باشیم.
۳۱ شهریور تا ششم مهرماه سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعثی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :