19 دی: ریاست اقلیم کردستان عراق امروز، شنبه بیانیه توضیحی را درباره کنفرانس عادی سازی که روز جمعه در اربیل، پایتخت اقلیم برگزار شد، صادر کرد.
به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، ریاست اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: هیچ اطلاعی از نشست، مضامین و مواضع آن نداریم و خروجی این نشست بیانگر نظر یا سیاست یا موضع اقلیم کردستان عراق نیست.
این نهاد افزود: هر موضوع یا موضع‌گیری یا رویکرد مرتبط با سیاست خارجه از اختیارات دولت فدرال طبق قانون اساسی است و اقلیم کردستان در این باره کاملا به سیاست خارجی عراق متعهد است.
ریاست اقلیم تمام گروه‌های عراقی را به برخورد توام با آرامش با مساله فراخواند و خواستار منتظر ماندن برای نتایج تحقیقات وزارت داخلی دولت اقلیم شد.
همچنین وزارت داخلی اقلیم در بیانیه‌ای اعلام کرد، یکی از سازمان‌های جامعه مدنی یک نشست را اربیل با حضور شخصیت‌هایی از برخی استان‌ها برای عمل روی مفاهیم سازش و اجرای اصول فدرال عراق در سایه قانون اساسی کنونی برگزار کرد که متاسفانه برخی ناظران این فعالیت را از مسیر و اهداف خود برای اغراض سیاسی منحرف کردند. به طوریکه از شروط اعطای مجوز برگزاری چنین نشستی فاصله داشت.
وزیر داخلی دولت اقلیم امروز گفت، شخصیت‌هایی که خواهان عادی سازی روابط با اسرائیل شدند را تبعید کرده است.
موضع ثابت و اصولی ما، حمایت از مساله فلسطین است
به نقل از میدل ایست نیوز، وزارت امور خارجه عراق مجددا بر حمایت این کشور از مساله فلسطین تاکید کرد.
«احمد الصحاف»، سخنگوی دستگاه دیپلماسی عراق در بیانیه‌ای اظهار کرد: ما بر موضع ثابت و اصولی عراق در قبال مساله فلسطین تاکید می‌کنیم؛ موضعی که در محافل بین‌المللی مختلف آن را اعلام کرده‌ایم.
الصحاف در پایان تاکید کرد: حق مردم فلسطین با گذشت زمان ساقط نخواهد شد بلکه تبدیل به مساله‌ای در وجدان مردم عراق شده است.
در پی نشستِ تحت عنوان کنفرانس صلح و استرداد و عادی‌سازی روابط با اسرائیل که روز گذشته در اربیل برگزار شد، گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های متعدد عراقی بدان واکنش نشان دادند.
روز جمعه این در اقلیم کردستان عراق برگزار شد که خواستار عادی سازی روابط با اسرائیل با حضور شخصیت‌های عشایری شده بود.

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا