19 دی: از تعداد ۸ هزار مادر باردار شناسایی شده در سامانه سیب در قم، تنها ۱۲ درصدی این گروه سنی حساس علیه کرونا واکسینه شده‌اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در جلسه ستاد مدیریت بحران که روز چهارشنبه با حضور استاندار قم برگزار شد، بیان کرد: وضعیت روند ابتلا و بستری بیماری کرونا در قم کاهش یافته است.

محمدرضا قدیر یادآور شد: در حال حاضر ۷۲۰ هزار واکسن در قم تزریق شده که از این بین ۴۹۰ هزار مربوط به دُز اول و ۲۳۰ هزار دُز دوم بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: هم اکنون ۵۱ درصد از مردم قم واکسینه شده‌اند و برای رسیدن به یک وضعیت عادی و کاهش محدودیت ها باید ۸۰ درصد مردم واکسینه شوند.

قدیر ادامه داد: روز گذشته ۲۰۰ هزار دُز واکسن سینوفارم و ۵۰ هزار دُز واکسن برکت وارد استان قم شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر بصورت محله محوری در ۲۸ محله شهر قم امر تشویق به تزریق واکسن در قالب لکه گیری و تماس با شهروندان درحال انجام است.

قدیر با اشاره به آغاز فصل پاییز و احتمال بازگشایی مدارس و کاهش محدودیت‌های کرونایی گفت: شیوع بیماری آنفلوانزا امسال بیشتر است و گروه های سنی حساس در اسرع وقت نسبت به تزریق واکسن این بیماری باید اقدام نمایند.

مادران باردار برای دریافت واکسن منتظر فایزر نباشند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در ادامه، با اشاره به وجود ۸ هزار زن باردار در قم، اظهار داشت: ۹۸۴ مادر باردار از ابتدای آغاز واکسیناسیون این گروه سنی اقدام به تزریق واکسن کرده اند که فقط ۱۲ درصد از این گروه را شامل می شود و یکی از دلایل عدم استقبال واکسیناسیون انتظار آنها برای واردات واکسن فایزر برآورد می شود در حالی که طبق اطلاعیه وزارت بهداشت به این گروه سنی نیز از واکسن های موجود در کشور استفاده خواهد شد و این افراد منتظر واردات فایزر نباشند.

سیامک محبی بیان کرد: همچنان وضعیت آرامستانهای شهری قم از نظر فاصله‌گذاری و ایجاد تجمعات خطرآفرین نگران کننده‌است.

رییس مرکز بهداشت قم ادامه داد: مسافرخانه‌ها، نانوایی‌ها، آرایشگاه‌ها، آبمیوه و بستنی فروشی، رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها، گیم نت‌ها و مطب‌های پزشکی نیز از اصنافی است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آنها رضایت بخش نیست.

محبی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان ۵۱ درصد برآورد می‌شود، یادآور شد: ۶۳ درصد از مردم قم در محافل عمومی از ماسک استفاده می‌کنند که از میانگین کشوری پایین‌تر است.

وی اظهار داشت:طبق آخرین اطلاعات وزارت بهداشت، قم از نظر روند بستری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در جایگاه هفدهم کشوری قرار گرفته‌است.

رییس مرکز بهداشت قم اضافه کرد: هفته قبل ۱۶ هزار تست کرونا در قم انجام گرفته که ۲ هزار و ۸۶۹ مورد از این بین مثبت گزارش شده‌است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: طی هفته منتهی به دوم مهرماه ۳۳ واحد صنفی بدلیل عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی پلمب شده است.

محبی اظهار داشت: درصد پوشش میانگین واکسیناسیون کشوری هم اکنون به ۵۷ درصد رسیده‌است و فقط ۸ میلیون از افرادی که اقدام به تزریق واکسن کردند در سامانه سلامت ثبت نام کرده بودند.

وی عنوان کرد: قم روزانه ظرفیت تزریق ۳۰ هزار واکسن را دارد اما تاکنون این استان رقمی بالاتر از ۱۸ هزار دُز را هنوز تجربه نکرده‌است.

رییس مرکز بهداشت قم عنوان کرد: ۳۶ درصد از افراد بالای ۱۸ سال قم نسبت به دریافت واکسن اقدام کرده‌اند که پایین‌تر از میانگین کشوری است.

محبی اظهار داشت: در بخش جعفریه درصد پوشش واکسیناسیون ۳۷ درصد، کهک ۴۷ درصد و قنوات ۲۱ درصد است که روند مطلوبی را نشان نمی‌دهد.

وی یادآور شد: میانگین پوشش افراد سالمند بالای ۷۰ سال در کشور حدود ۹۵ درصد است در حالی که این رقم در قم ۶۷ درصد از این گروه سنی است.

افزایش ۳ درصدی پوشش واکسیناسیون قم

به گفته وی، طی یک هفته اخیر درصد پوشش واکسیناسیون استان قم ۳.۸ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافته‌است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: تاکنون حدود ۵۵ درصد از افرادی که در قم اقدام به تزریق واکسن کرده‌اند آقا و نزدیک ۴۴ درصد نیز خانم‌ها بوده‌اند.

وی با اشاره به ذخیره مطلوب واکسن در قم ابراز کرد: طی یک هفته در مجموع ۳۰۰ هزار واکسن وارد استان قم شده‌است.

محبی همچنین با اشاره به آغاز شروع واکسیناسیون آنفولانزا به مادران باردار، جانبازان و پرسنل بیمارستانی گفت: دست کم باید یک ماه بین تزریق واکسن کرونا و آنفولانزا فاصله باشد.

مرتضی حیدری فرماندار قم نیز در بخشی از این جلسه، اظهار داشت: روند و میزان استقبال دریافت واکسن در شهرهای تابع قم مانند قنوات و جعفرآباد مطلوب نیست و برای اقناع سازی مردم باید اقدامات فرهنگی در دستور کار مسوولان قرار بگیرد.

تشدید نظارت بر ناوگان حمل ونقل عمومی

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز در ادامه بیان کرد: تشدید نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی برای رعایت پروتکلهای بهداشتی در دستور کار شهرداری قم قرار گرفته است.

عباس ذاکریان ادامه داد: اغلب رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی هر ۲ دُز واکسن کرونا را انجام داده اند و این مساله در بی میلی برخی از کارکنان نسبت به استفاده از ماسک تاثیرگذاشته که باید این رویه نادرست اصلاح شود.

وی ابراز داشت: قم نخستین شهری بود که واکسیناسیون هوشمند و هدفمند را آغاز کرد و انتظار می رود مبحث رهگیری هدفمند نیز برای اولین در این شهر آغاز شود تا افرادی که هنوز اقدام به تزریق واکسن نکرده‌اند برای اقناع سازی شناسایی شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری قم تصریح کرد: برای جلوگیری از تجمعات در آرامستانهای شهری باید یک مداخله استانی صورت بگیرد و این اقدام به تنهایی از توان شهرداری خارج است.

مدیرکل مدیریت بحران قم نیز در ادامه جلسه، اظهار کرد: غلبه تبلیغات طب سنتی سبب بی میلی بسیاری از مردم شهر قنوات به دریافت واکسن شده است.

محسن اوروجی ادامه داد: همچنین برای بهبود درصد پوشش واکسیناسیون به زودی جلساتی با فرمانداران شهرستان جعفرآباد و کهک برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: طبق آماری که اداره کل آموزش و پرورش قم ارائه داده تاکنون ۹۵ درصد از فرهنگیان استان قم اقدام به تزریق واکسن نموده اند.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، براساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شده ‌است.

  • نویسنده :
  • منبع :