19 دی: منابع عراقی از اخراج کارمندان وزارت فرهنگ این کشور به دلیل مشارکت در کنفرانس عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل خبر دادند.

به گزارش تسنیم به نقل از موازین نیوز، «حسن ناظم» وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق روز گذشته اعلام کرد که «سحر کریم الطایی» کارمند زن وزارت فرهنگ این کشور به دلیل مشارکت در نشست عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی که جمعه گذشته در اربیل برگزار شد از منصب خود برکنار می‌شود و حکم جلب وی نیز صادر شده است. 

در بیانیه وزارت فرهنگ عراق آمده است که حسن ناظم تصمیم به اخراج سحر کریم الطایی که با مشارکت در کنفرانس اربیل به ترویج عادی سازی روابط با اسرائیل پرداخته و مرتکب اقدامات ناسازگار با قوانین و جهت‌گیری‌های سیاسی عراق شده، گرفته است. 

اخراج کارمند وزارت فرهنگ عراق بعد از مشارکت در نشست عادی‌سازی اربیل

براساس این بیانیه، یک کمیته تحقیقاتی درباره اقدام این کارمند وزارت فرهنگ عراق برای مشارکت در کنفرانس سازش با رژیم اشغالگر در اربیل تشکیل و تصمیم گرفته شد وی اخراج شود. 

وزیر فرهنگ عراق تاکید کرد که ما از اقدام این کارمند که در رسانه‌های بین‌المللی و داخلی به عنوان مدیرکل وزارت خانه ما معرفی شده اطلاعی نداشتیم؛ ضمن اینکه مدیر کل بودن وی بر خلاف واقعیت است. 

همچنین در بیانیه وزارت فرهنگ عراق تاکید شده است که ما مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل هستیم و کارمندی که در کنفرانس عادی‌سازی اربیل شرکت کرده طبق قانون و دستورالعمل‌های موجود مورد پیگرد قرار می‌گیرد. 

دستگاه قضایی عراق بعد از صدور حکم بازداشت علیه شماری از شخصیت‌های عشایری و سیاسی این کشور که در نشست عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل حاضر شده بودند، به حکم اعدام طبق قانون عراق به عنوان مجازات هرگونه ارتباط با رژیم صهیونیستی اشاره کرد. 

یکشنبه 26 سپتامبر شورای عالی قضایی عراق طبق ماده 201 قانون مجازات این کشور حکم بازداشت چند شخصیت سیاسی و عراقی از جمله یک زن در استان الانبار را به دلیل مشارکت آنها در کنفرانس عادی سازی با رژیم اشغالگر در اربیل صادر کرد. 

طبق ماده 201 قانون مجازات عراق هر کسی که به هر شکلی طرفدار عادی‌سازی با اسرائیل باشد حکمش اعدام خواهد بود و همین ماده به خودی خود برای مجرم شناخته شدن حاضران در نشست عادی‌سازی اربیل و محکوم کردن آنها به اعدام کافیست. 

این کنفرانس با موج عظیمی از محکومیت‌ها در سطح رسمی و مردمی روبرو شد و دولت مرکزی عراق آن را محکوم کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :