19 دی: رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: با افزایش عرضه مرغ گرم‌ با نرخ مصوب در میادین، قیمت این محصول در بازار کاهش یافته است.

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: با افزایش عرضه مرغ با نرخ مصوب در میادین، قیمت هر کیلو مرغ در خرده فروشی ها به ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان رسیده است. 

وی با اشاره به استمرار روند کاهش قیمت مرغ تا اواسط آبان در بازار افزود: از اواسط آبان با تغییر قیمت های جهانی نهاده دام و طیور این احتمال وجود دارد که قیمت در بازار افزایش یابد. 

یوسفی از کاهش قیمت جوجه یکروزه در بازار خبر داد و گفت: نرخ کنونی هر قطعه جوجه یکروزه به ۸ هزار تومان رسیده است که در جلسه اخیر با تولیدکنندگان جوجه قرار شد هر قطعه جوجه با نرخ مناسب تری در بازار قرار گیرد. 

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به اینکه نرخ مصوب مرغ جوابگوی هزینه های تولید نیست، بیان کرد: با توجه به نواقص سامانه بازارگاه و تاخیر در ارسال نهاده دامی، مواد اولیه همچون دان بصورت ۱۰۰ درصد با نرخ مصوب تامین‌ نمی شود که با این وجود مرغدار چاره ای جز تامین از بازار آزاد ندارد که این امر هزینه تولید را بشدت افزایش می دهد. 

وی از افزایش سرانه مصرف مرغ خبر داد و گفت: با توجه به گرانی سایر محصولات پروتئینی و اثر کالای جایگزین، مصرف مرغ بشدت افزایش یافته است که در نهایت به سبب نامتوازنی عرضه و تقاضا، با کمبود کالا در سطح بازار روبرو شده ایم. 

یوسفی با اشاره به اینکه ۲۵ تا ۳۰ درصد مرغ مورد نیاز تهران در داخل استان تولید می شود، بیان کرد: ۷۰ درصد مرغ مورد نیاز باید از سایر استان ها تامین شود که استانداران برای کنترل قیمت در استان خود، اجازه نمی دهند مرغ به تهران بیاید که همین امر منجر به نوسان قیمت در بازار می شود. 

وی با اشاره به اینکه قیمت های دستوری جوابگو نیست، گفت: زمانیکه قیمت دستوری است، از ابتدای خط تولید تا توزیع بدست مصرف کننده باید برمبنای نرخ مصوب باشد. 

به گفته یوسفی، قیمت مصوبی که مسئولان پشت میز تعریف می کنند، صرفه اقتصادی ندارد چرا که مرغداران صدها قلم کالا را ۵۰ درصد بالاتر از قیمت مصوب خریداری می کنند که با این امکان استمرار تولید با نرخ مصوب وجود ندارد. از این رو اگر مسئولان خواهان قیمت گذاری دستوری هستند، دان، جوجه و حمل و نقل باید منطقی قیمت گذاری شود. 

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه قیمت مرغ باید تابع عرضه و تقاضا باشد، گفت: با افزایش تولید و برنامه ریزی مدون، کسی بدنبال تخلف نیست. اما تا زمانیکه قیمت در بازار مرغ ۲ نرخی باشد، تخلف در کنار آن از مسیر جوجه کشی، تخم مرغ نطفه دار تا عرضه بدست مصرف کننده وجود دارد. 

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به افزایش مصرف مرغ نسبت به ۲ سال قبل ناشی از گرانی سایر اقلام پروتئینی، وزارت جهاد از طریق واردات تخم مرغ نطفه دار به دنبال جبران کمبود جوجه نسبت به مصرف دان است که امیدواریم در آینده وضعیت به نفع مصرف کنندگان بهبود یابد. 

رئیس انجمن‌پرورش دهندگان مرغ گوشتی در پایان تصریح کرد: در استان تهران مشکل اصلی کمبود عرضه در تعطیلات است که مرغ از سایر استان ها باید وارد تهران شود به طوریکه اگر استانداران همجوار در عرضه مرغ مازاد با استان تهران همکاری کنند، کمبودی در عرضه نخواهیم داشت.

  • نویسنده :
  • منبع :