19 دی: نماینده سنگین وزن کشتی آزاد ایران پس از ۳۲ سال در سنگین وزن کشتی آزاد ایران صاحب مدال طلای جهان شد.
در ادامه رقابت های ۴ وزن نخست کشتی آزاد قهرمانی جهان ۲۰۲۱ که در اسلو پایتخت نروژ در حال برگزاری است، امیرحسین زارع، دارنده مدال برنز المپیک توکیو در دیدار نهایی وزن ۱۲۵ کیلوگرم برابر گنو پتریاشویلی دارنده ۳ طلای جهان و یک نقره و یک برنز المپیک از گرجستان به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه قاطع ۹ بر ۲ به برتری رسید و دومین طلای ایران در این رقابت ها را بر گردن آویخت.
زارع پس از ۳۲ سال، کشتی آزاد ایران را صاحب مدال طلای سنگین وزن در رقابت های قهرمانی جهان کرد.
مرحوم علیرضا سلیمانی آخرین بار ۳۲ سال پیش و در جریان رقابت های جهانی ۱۹۸۹ مارتینی با شکست بومگارتنر آمریکایی، کشتی آزاد ایران را صاحب مدال طلای جهان در سنگین وزن کرده بود.
زارع پیش از این در دور نخست استراحت کرد، سپس برابر خرامیانکوف از بلاروس ۶ بر صفر به برتری رسید و در دور سوم نیز گویازدوفسکی از آمریکا را در یک مبارزه یک طرفه ۱۰ بر صفر شکست داد و به نیمه نهایی رسید. زارع در نیمه نهایی نیز مقابل طاها آکگل دارنده مدال‌های طلای جهان و طلا و برنز المپیک از ترکیه با نتیجه ۴ بر صفر به برتری رسید و راهی فینال شد. زارع در المپیک توکیو مغلوب پتریاشویلی شده بود.
پیش از این حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم نیز با پیروزی قاطع ۶ بر ۲ مقابل دیوید تیلور از آمریکا موفق به کسب اولین مدال طلای ایران در رقابت های جهانی نروژ شد.
رحمان عموزاد در ۶۱ و یونس امامی در وزن ۷۴ کیلوگرم دیگر نمایندگان ایران در ۴ وزن نخست بودند که از دور مسابقات کنار رفتند.
علیرضا سرلک در ۵۷، امیرمحمد یزدانی در ۶۵، محمد نخودی در ۷۹ و کامران قاسمپور در وزن ۹۲ کیلوگرم نیز ۴ نماینده ایران در ۴ وزن دوم بودند که با درخشش مقابل رقبای خود راهی دیدار فینال شدند و فردا شب(دوشنبه) برای کسب مدال طلای جهان به میدان می روند.
عرفان الهی در ۷۰ و مجتبی گلیج در وزن ۹۷ کیلوگرم نیز آخرین نمایندگان کشتی آزاد ایران هستند که از ظهر فردا کار خود را آغاز می کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :