19 دی: مسئول دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در اظهاراتی تاکید کرد کشورش همواره با وجود "نیروهای طرف سوم"، خصوصا نیروهای تروریستی در مرزها و قلمروش مخالف بوده است و اظهارات ایران مبنی بر وجود نیروهای ثالث در مرز ایران و آذربایجان را رد می‌کند.
به گزارش خبرگزاری اینترفکس، لیلا عبدالله اوا، مسئول دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در اظهاراتی درباره روابط تهران-باکو، گفت: باکو اظهارات تهران درباره حضور هرگونه نیروی طرف سوم در مرز آذربایجان-ایران را بی‌اساس می‌داند.
عبدالله اوا در واکنش به اظهارات اخیر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این باره گفت: ما اظهارات درباره حضور هرگونه نیروی طرف سوم در نزدیکی مرز ایران-آذربایجان و اقدامات تحریک‌آمیز این نیروها را نمی‌پذیریم چون این اظهارات بی اساس هستند. در کل، وجود هرگونه نیرویی در قلمرو آذربایجان، از جمله عناصر تروریستی که می‌تواند تهدیدی برای کشور ما یا کشورهای همسایه‌مان ایجاد کند، جای بحث ندارد.
مسئول دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با بی پایه و اساس خواندن اظهارات درباره حضور نیروهای خارجی در مرز ایران-آذربایجان گفت: چنین اظهاراتی(علیه آذربایجان) بی‌اساس هستند و هیچ مدرکی در این زمینه به طرف آذربایجانی ارائه نشده است.
او با تاکید بر این که آذربایجان همیشه بر اساس اصل تخطی ناپذیری مرزهای بین‌المللی پیش رفته است، بیان کرد: آذربایجان از دهه‌ها اشغال بخشی از قلمروش و تخطی از مرزهای بین‌المللی رنج برده است. به ویژه این که بیش از ۱۳۰ کیلومتر مرزمان با ایران که تحت اشغال ارمنستان بوده است. متاسفانه، ما سال‌ها چنین واکنش تندی را از کشوری دوست خود یعنی ایران درباره اشغال بخشی از مرزمان نشنیده بودیم.
این نماینده وزارت امور خارجه آذربایجان در ادامه گفت: در زمینه نظراتی که درباره مداخله خارجی در آذربایجان داده می‌شود، مایلیم تاکید کنیم که جمهوری آذربایجان همیشه سیاست خارجی مستقلی را مبتنی بر منافع ملی دنبال کرده و بارها این موضوع را در ۳۰ سال گذشته با اقداماتی ملموس ثابت کرده است. پیش‌برد روابطی دوستانه و روابطی بر اساس همسایگی خوب با کشورهای هم‌سایه، یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی ماست ودر این راستا، در حال انجام دادن اقداماتی سازگار هستیم.
اخیرا در جریان تقدیم رونوشت استوار نامه سفیر جدید جمهوری آذربایجان در کشورمان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ضمن آروزی موفقیت برای سفیر در دوران ماموریتش در تهران و همچنین تاکید بر اهمیت روابط فی‌مابین در چارچوب روابط همسایگی، از برخوردهای نامناسب اخیر نیروهای مرزبانی جمهوری آذربایجان با رانندگان کامیون‌های ایرانی و بازداشت دو نفر از آنها، ابراز نارضایتی کرد و اظهارات منفی اخیر از سوی جمهوری آذربایجان را تعجب آور و تاسف برانگیز خواند.
امیرعبداللهیان انجام رزمایش نظامی از سوی کشورها در داخل اراضی خود را در چارچوب حق حاکمیت ملی دانست و با اشاره به تحرکات رژیم صهیونیستی در کنار مرزهای مشترک کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران حضور و فعالیت رژیم صهیونیستی علیه امنیت ملی خود را تحمل نمی کند و در این رابطه هر اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهد.

  • نویسنده :
  • منبع :