19 دی: روزنامه صهیونیستی هاآرتص با استناد به گزارش های رسانه ای، مدعی شد یک فرد ایرانی در جریان عملیاتی که موساد برای پیدا کردن یک افسر مفقود نیروی هوایی اسرائیل انجام داده بود، ربوده شده و پس از بازجویی در آفریقا، آزاد شده است.
عکس بالا متعلق به رون آراد
روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت: عملیات موساد در راستای تلاش برای به دست آوردن اطلاعاتی از رون آراد، افسر نیروی هوایی ارتش اسرائیل بوده است که از سال 1986 دیگر اطلاعی از او به دست نیامده است. 
هاآرتص می افزاید: از همان ابتدا برخی از اعضای ارتش گفتند که خطرات این عملیات منافع بالقوه آن را توجیه نمی کند حتی در مرحله اولیه بررسی موضوع، آنها گفتند معلوم بود هدف مورد نظر به آراد نزدیک نبوده است، بنابراین احتمال نداشت شخصی که قصد داشتند بربایند، اطلاعات مرتبطی در جهت پیش برد تحقیقات داشته باشد. 
این روزنامه ادامه می دهد: مقامات موساد هدف را دنبال کردند، کسب اطلاعات از منابع ادامه داشت و عملیات انجام شد. با این وجود، از این عملیات اطلاعاتی به دست نیامد که به حل کردن معمای این که پس از ربوده شدن آراد در ۱۹۸۶ در لبنان چه اتفاقی برای او افتاده بود، کمکی بکند. 
در ادامه گزارش هاآرتص آمده است: صبح سه شنبه، پایگاه خبری رای الیوم گزارش داد که موساد یک ژنرال بازنشسته ایرانی را در سوریه ربوده، از او در کشوری آفریقایی بازجویی کرده و بعد آزادش کرده است. گزارش دیگری از شبکه العربیه بیان می کند که موساد اطلاعاتی را از بقایای جسد شخصی در روستایی به نام النبی شیث در جنوب لبنان پیدا کرده است تا مطمئن شود متعلق به آراد بود اند یا نه. 
در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: ساعاتی پس از این که نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی دوشنبه شب خود در کنست به وجود چنین عملیاتی اذعان کرد، بحثی میان هیئت نخست وزیری و دیگر مقامات دولت بر سر موفقیت آمیز بودن این عملیات در گرفت. به گفته یکی از منابع مطلع در دفتر نخست وزیری، «عملیات موفقیت آمیز بود اما به گشایش قابل توجهی منتهی نشد». این منابع مطلع دفتر نخست وزیری همچنین مدعی شدند که بنت با اطلاع و رضایت موساد این عملیات را فاش کرده است. یکی از این منابع گفت، «رئیس موساد به کارکنان این نهاد گفته بود که عملیات موفقیت آمیز و مهم بوده است». 
هاآرتص علاوه بر این مطرح کرد: با این وجود کانال ۱۲ اسرائیل دوشنبه شب گزارش داد که رئیس موساد این عملیات را یک شکست تلقی کرده و به کارکنان این نهاد گفته است، عملیات «شجاعانه، جسورانه و پیچیده» بوده است اما «موفقیت آمیز نبود. شکست خورد. یک شکست بود». 
به نوشته این روزنامه، منابع مطلعی نیز گفته اند اظهارات بنت و گزارش هایی که در پی آن در رسانه های خارجی منتشر شدند، ممکن است موجب آزردگی ایران شوند و از همین رو، این مسئله را به بخشی از درگیری میان اسرائیل و ایران بر سر برنامه هسته ای ایران و آنچه «استقرار نظامی ایران در سوریه» عنوان شده است، تبدیل کند. به گفته آن ها، ارتش اسرائیل تاکنون سعی کرده است از این موضوع دوری کند. 


  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا