19 دی: یکی از مراجع تقلید شیعیان در پیامی حمله تروریستی به نمازگزاران قندوز را محکوم کرد و گفت: نتیجه سکوت امروز، آینده تلخ‌تر و سیاه‌تر برای مردم مظلوم افغانستان و کل منطقه و جهان اسلام است.
بیانیه آیت‌الله‌ العظمی سید موسی شبیری زنجانی در محکومیت حمله تروریستی به نمازگزاران قندوز افغانستان بدین شرح است:

بسم اللّه الرحمن الرحیم

«وَٱتَّقُوا۟ فِتۡنَةࣰ لَّا تُصِیبَنَّ ٱلَّذِینَ ظَلَمُوا۟ مِنکُمۡ خَاۤصَّةࣰ وَٱعۡلَمُوۤا۟ أَنَّ ٱللَّهَ شَدِیدُ ٱلۡعِقَابِ»:

و بترسید از بلایی که در میان شما تنها ستمکاران دچار آن نمی‌شوند [و همه شما از سکوت در مقابل ظلم آسیب خواهید دید]، و بدانید که کیفر خداوند سخت‌ است (آیه ۲۵ سوره انفال).

بار دیگر مردم مظلوم و شریف افغانستان هدف توحش کورکورانه، غیر انسانی و ضد اسلامی گروهی جنایتکار قرار گرفتند و ده‌ها نمازگزار بی‌گناه و بی‌دفاع قندوز به شهادت رسیدند. این‌جانب این مصیبت دردناک را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، خانواده های عزادار و همه مردم مصیبت‌زده افغانستان تسلیت می‌گویم.

مردم ستم‌دیده و رنج‌کشیده افغانستان سال‌هاست که قربانی باندبازی جنگ‌طلبانه و اختلافات فرقه‌ای و قبیله‌ای شده و رنگ آرامش و زندگی را به خود ندیده‌اند. گروه‌های مختلفی با نام خدا و اسلام، دست به انواع جنایت‌ها و رفتارهای خلاف شرع در این کشور زده و می‌زنند و خصوصا زنان و کودکان مصائب بسیاری متحمل شده‌اند. اکنون نیز برای چندمین بار، گروهی در حال عبادت در مسجد، هدف حمله وحشیانه قرار گرفته و جان خود را از دست داده‌اند.

بر همه مسلمانان با هر مکتب و اندیشه‌ای، خصوصا بر عالمان و دولتمردان مسلمان فرض است که رفتارهای وحشیانه این گروه‌های مدعی اسلام را محکوم کنند تا نام مقدس اسلام، این آیین رحمانی و انسان‌ساز، بیش از این بدنام و آلوده به این توحش‌ها نشود.

بر همه سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌ها نیز فرض است که تمام توان خود را برای جلوگیری از این ستم‌ها و جنایت‌ها به کار بگیرند. چنین رفتارهای وحشیانه‌ای فقط به سود قدرت‌هایی است که سعی دارند حضور مداخله‌گرانه در افغانستان داشته باشند و بر آلام این مردم بی‌پناه بیافزایند. نتیجه سکوت امروز، آینده تلخ‌تر و سیاه‌تر برای این مردم مظلوم و کل منطقه و جهان اسلام است.

«وَ سَیَعلمُ الذینَ ظَلموا أیَّ مُنقَلبٍ یَنقلِبونَ» (آیه ۲۲۷ سوره شعراء).

سید موسی شبیری زنجانی
  • نویسنده :
  • منبع :