19 دی: رییس سازمان حج و زیارت با اعلام آمار در نوبت‌ماندگان سفر حج و عمره، از بازنگری در روند اعزام سفرهای زیارتی به‌ویژه عراق و سوریه خبر داد و درباره حواشی تست کرونای سفرهای اربعین توضیح داد.

درحالی‌که گرفتن تست کرونا از زائران در بازگشت از اربعین عراق با اظهارات و گزارش‌های متناقضی همراه بود و بسیاری از زائران اعلام کردند که بدون انجام تست وارد کشور شده‌اند، علی‌رضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ نیز تایید کرد که در برخی از مبادی ورودی از زائران تست گرفته نشده است. 

او در یک گفت‌وگوی رادیویی با اشاره به اهمیت ازسرگیری سفر اربعین پس از یک دوره توقف، اظهار کرد: ما در کشور با پارادوکسی در این حوزه مواجه بودیم، در یک سو خیل عظیم مشتاقان زیارت و در مقابل عده‌ای که دغدغه سلامت داشتند و در این میان، با توجه به این دغدغه‌ها برای حفظ سلامت مردم، کمیته بهداشت و درمان موظف شد بویژه در بازگشت زائران تست کرونا از زائران را در مبادی ورودی انجام دهد، اما جای تاسف است که برخی استان‌ها انجام ندادند. 

تست کرونای ۵ زائر هنگام ورود به خاک عراق مثبت بود 

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: برخلاف نگرانی‌هایی که در بحث مرزهای زمینی و خیل زائران ورودی از این طریق داشتیم، اما عموما در این مبادی تست کرونا به صورت رندمی انجام شد و در مجموع از میان تمام زائرانی که عازم زیارت اربعین در عراق شدند، فقط تست کرونای پنج نفر که همه آن‌ها هم زمینی به این سفر آمده بودند، در عراق مثبت شد که از این تعداد فقط دو مورد بستری شدند. 

او افزود: تاکید بر آن بود همه کسانی که برمی‌گردند تست شوند و تاکید شده بود که خانواده‌ها هم به دیدار آن‌ها نروند تا انجام تست و اطمینان از سلامت آنان رعایت شود. 

رشیدیان گفت: بنای ما در حج و نیز سفرهای عتبات عالیات کاهش نیروها در عین انجام وظیفه با بهترین کیفیت بود و امسال نیز در اربعین بیش از ۶۰ نیروی ستادی و ۵۰ نفر از نیروهای مردمی در بخش امداد و گمشدگان و ۲۰۰ نفر از نیروهای کارگزاران به طور مستقل در این مراسم حضور یافتند و در بازگشت از این سفر نیز همه را موظف کردیم تست کرونا بدهند. از بین نیروهای امدادی و ستادی فقط دو نفر نتیجه تست‌شان مثبت شد. 

او به برنامه‌ریزی برای اربعین امسال و پیشنهاد سفیر کشورمان مبنی بر اعزام ۵۰۰ هزار زائر و راه‌اندازی ۵۰۰ موکب با حضور ۵۰هزار خدمت‌گزار و نپذیرفتن آن از سوی کشور میزبان،  اشاره کرد و افزود: عراق ابتدا با پذیرش۳۰ هزار نفر از زائران کشورمان موافقت کرد که در ستاد مرکزی اربعین نیز مقرر شد این سهمیه به ۵۰۰ موکب مربوط به ستاد بازسازی عتبات اختصاص یابد که با سفر نخست‌وزیر عراق به ایران و تخصیص ۳۰ هزار سهمیه جدید، این رقم نیز بین زائران ثبت‌نام‌شده توزیع شد. 

رشیدیان با اشاره به اطلاعیه نخست‌وزیری عراق و تعیین شروطی برای این سفر، یادآور شد: پذیرش فقط ۶۰ هزار زائر، دریافت ویزای معتبر، داشتن گواهینامه واکسیناسیون، در اختیار داشتن نتیجه تست منفی کرونا ۷۲ ساعت قبل از اعزام و الزام به سفر هوایی از سوی کشور میزبان از جمله این شروط بود که نارضایتی‌هایی را از سوی متقاضیان به دنبال داشت و در پی آن برای تسهیل و تسریع امور زائران در شرایط کرونایی اقدامات مهمی انجام دادیم. 

وی با بیان این‌که سازمان حج و زیارت مسؤولیت کمیته ثبت‌نام و اعزام را عهده‌دار بوده و یکی از کمیته‌های زیرمجموعه ستاد مرکزی اربعین است، گفت: ما پیش ثبت‌نام را بر اساس میانگین اعزام‌های اربعین سال ۹۸ برای هر استان اختصاص دادیم که ظرف ۴۸ ساعت اولیه بیش از ۱۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند. 

رییس سازمان حج و زیارت درباره بروز برخی مشکلات و نارضایتی‌ها در جریان سفر اربعین امسال، بیان کرد: در کنار محدودیت سهمیه زائر و شروط دولت عراق که موجب نارضایتی عاشقان زیارت اباعبدالله شد، ستاد اربعین مجموعه‌ای است که برای اعزام‌های میلیونی ایجاد شده است، چنان‌که در سال ۹۸ از سه میلیون و ۲۰۰ هزار زائر اربعین حسینی فقط حدود ۸۳ هزار نفر به صورت هوایی عازم شدند و بقیه زمینی به این سفر رفتند و در واقع این ستاد کمتر در حوزه اعزام‌های کوچک و محدود تجربه داشت. در واقع شاید اگر امسال صفر تا ۱۰۰ اعزام ۶۰هزار زائر به یک کمیته مثل حج و زیارت سپرده می‌شد امکان مدیریت منسجم و بهتر آن وجود داشت. 

رشیدیان اضافه کرد: واقعا تلاش همه بر آن بود که در جریان اربعین کارهای‌شان را درست و به بهترین نحو انجام دهند و بسیار تلاش کردند امور را به موقع و صحیح به انجام برسانند. 

سفیر ایران گفته در زندان‌های عراق زائر ایرانی نداریم 

وی با اشاره به نقل قولی از سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق مبنی بر این‌که اگر الان 100 زندانی ایرانی در عراق باشند، یک نفر آن‌ها از گروه‌های اعزامی حج و زیارت نیست، بیان کرد: گروه‌های حج و زیارت الزامات ویژه‌ای را رعایت می‌کنند و از سویی سازمان حج و زیارت بر اساس تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری و با نظر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت حرکت می‌کند و منافع شخصی و گروهی بر آن حاکم نیست و رضایتمندی زائران جزو اولویت‌های این مجموعه است. 

او با اشاره به تعطیلی سفرهای عتبات با همه‌گیری ویروس کرونا و طبق مصوبه ستاد مربوطه از اسفند سال ۹۸، یادآور شد: با توجه به ماندگاری ویروس کرونا و ضرورت فراهم شدن شرایط برای تداوم زندگی مردم در ابعاد مختلف، با همکاری وزارت بهداشت و هلال احمر دستورالعمل‌هایی را با فرض وجود کرونا برای حج و سفرهای زیارتی تهیه و تدوین کردیم. 

رییس سازمان حج وزیارت افزود: در قالب این دستورالعمل‌ها همه موارد شامل ثبت‌نام، آموزش، اعزام‌ها، نقلیه، تغذیه و تدارکات و زیارت و ... مورد توجه قرار گرفت و این دستورالعمل‌ها در قالب پروتکل بهداشتی تهیه و از طریق وزارت امور خارجه و سفارت ایران برای مسؤولان ذی‌ربط عراقی ارسال شد. 

وی ادامه داد: پس از تعطیلی حج امسال از سوی کشور عربستان، بنای ما این بود اعزام زائران به عتبات را با توجه به دستورالعمل‌های تدوین‌شده و بهبود شرایط درمان و واکسیناسیون از عرفه آغاز کنیم که با وجود سفر معاون عتبات سازمان حج و زیارت به کشور عراق و دیدار با وزیر سیاحه، این مهم میسر نشد. 

رییس سازمان حج و زیارت گفت: در یک سال و نیم گذشته که سفرهای زیارتی از حج تا عمره و عتبات به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد، فرآیندهای داخلی سازمان حج و زیارت که در بیش از ۴۰ سال گذشته شکل گرفته بود، بازنگری شد. 

به گفته او، تمام فرآیندها در راستای هدف اصلی که تسهیل و هوشمندسازی سفرهای حج، عمره و زیارت عتبات و نیز ارتقاء کیفیت خدمات، افزایش سرعت، دقت و کاهش هزینه‌های بار بود، در قالب کارگروه‌های ۲۱ گانه با رویکرد حفظ متولی‌گری و کاهش تصدی‌گری سازمان حج و زیارت انجام شد. 

وی افزود: در نهایت بیشتر تغییرات در حوزه سفرهای زیارتی عتبات عالیات و سوریه بود، ضمن آن‌که در فرآیندهای اجرایی حج و عمره نیز تغییراتی در بخش اجرایی انجام شد. 

یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت حج، ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در نوبت عمره 

رییس سازمان حج و زیارت با این توضیح که هم‌اینک یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت حج و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در نوبت عمره هستند، گفت: ثبت نام برای سفرهای زیارتی عتبات عالیات به‌روز انجام می‌شود، ضمن آن‌که روند ارتباط با عراق به سمت لغو روادید می‌رود که البته، بر اساس تأکید نخست‌وزیر عراق این لغو روادید فعلا محدود به سفرهای هوایی است که امیدواریم به‌زودی برای سفرهای زیارتی نیز آغاز شود. 

وی با تاکید بر ضرورت کاهش تصدی‌گری‌ها در این حوزه بیان کرد: با نگاه به این موضوع، برای جذب زائر، متمرکز بر ۲ هزار و ۵۰۰ دفتر زیارتی مجوز دارند، به گونه‌ای که ما ظرفیت‌های مسکن، تغذیه، تدارکات و حمل‌ونقل را در عراق استاندارد و تایید کرده و مجموعه خدماتی که باید به زائر ارائه شود از اعزام تا نقل، تغذیه، اسکان و غیره را در قالب بسته‌های متنوع در اختیار این دفاتر قرار می‌دهیم، ضمن آن‌که خدماتی مثل بیمه، بهداشت، درمان و فرهنگی در خدمت زائران است و دفاتر زیارتی بنا به سلیقه، نیاز و شرایط زائران، بسته‌های مناسب زیارتی متنوعی را که تهیه شده ارائه می‌دهند. 

به گفته رشیدیان، این بسته‌ها که هم ظرفیت‌های بالقوه داخل عراق و هم بسته‌های فرهنگی، بهداشتی و بیمه در آن‌ها تعبیه شده از طریق نرم‌افزاری که سازمان حج و زیارت طراحی کرده در اختیار دفاتر قرار می‌گیرد.

  • نویسنده :
  • منبع :