19 دی: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با ادعای اینکه ایران به تعهداتش نسبت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند نیست، خواستار بررسی این موضوع در شورای امنیت شد.
به گزارش روزنامه اورشلیم پست، نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه‌ در دهمین کنفرانس دیپلماتیک اورشلیم پست، گفت: جهان باید ایران را به خاطر تخطی از تعهدات هسته‌ای‌ خود، به شورای امنیت ببرد.
بنت مدعی شد ایران «به طور آشکارا» در حال «تخطی» از تعهداتش نسبت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
او در این باره گفت: منظور من حتی [تعهدات نسبت به] توافق هسته‌ای نیست، منظور تعهدات بنیادین [نسبت به آژانس] هستند.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه اظهاراتش علیه ایران گفت: از قدرت‌های جهانی انتظار دارم ایران را پاسخگو بدانند و آن را به شورای امنیت سازمان ملل ببرند. این مسیر، مسیر صلح‌آمیز خواهد بود.
بنت افزود: مسیرهای دیگری نیز وجود دارند اما کار درست همین است و ما به پیگیری آن در هفته‌ها و ماه‌های آتی ادامه خواهیم داد.
بر اساس این گزارش، تکرار ادعاهای رژیم صهیونیستی از سوی بنت مبنی بر وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران و عدم همکاری ایران در فعالیت‌های پادمانی با آژانس در حالی مطرح می‌شود که رهبر انقلاب در فتوایی تولید، نگهداری و به کارگیری تسلیحات هسته ای را حرام اعلام کرده اند. مقامات ایرانی هم بر اساس این فتوا تاکید کرده اند ساخت و استفاده از تسلیحات اتمی در برنامه دفاعی ایران جایی ندارد و فعالیت های هسته ای ایران صرفا صلح آمیز بوده و اهداف نظامی را دنبال نمی کند. 
علاوه بر این، ایران پس از اجرایی شدن توافق هسته ای با قدرت های جهانی(آمریکا، روسیه، چین، آلمان، فرانسه، انگلیس) در سال ۲۰۱۵، در قبال لغو تحریم های بین المللی و تحریم های آمریکا، نسبت به ایجاد محدودیت هایی در برنامه هسته ای اش متعهد شده بود که این مستلزم یکی از سخت ترین و دقیق ترین بازرسی های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای ایران و نظارت بازرسان این نهاد بین‌المللی بر فعالیت برنامه هسته ای ایران بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها در گزارش های فصلی خود عدم انحراف برنامه هسته ای ایران از تعهدات هسته ای اش در برجام را تایید کرده است. 
اخیرا نیز رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو سفر به ایران داشته است که نتیجه گفت‌وگوهای مقامات ایرانی با آژانس در زمینه همکاری‌های پادمانی در بیانیه‌ مشترکی که پس از دیدارهایشان منتشر شد، مثبت و سازنده ارزیابی شده بود.
چالشی که به تازگی در روابط ایران و آژانس پیش آمده است، موضوع کاهش دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران است که در پی مصوبه مجلس شورای اسلامی درمقابل پابرجا بودن تحریم‌های آمریکا علیه ایران انجام شد. 

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا