19 دی: تابلوی بازار "بوش" که طی ۱۹ سال گذشته در منطقه «قوای مرکز» کابل با فروش کالاها و تجهیزات آمریکایی شهرت یافته بود پایین کشیده شد و بازار "مجاهدین" نام گرفت.
بازار بوش که از زمان حضور نیروهای خارجی در افغانستان فعالیت خود را آغاز کرده بود با فروش کالاهای آمریکایی شهرت فراوان کسب کرده بود.
این بازار که ابتدا در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری افغانستان تأسیس و کالاهای ساخت آمریکایی از بگرام وارد بازار می‌شد، پس از چند سال فعالیت به منطقه «قوای مرکز» کابل پایتخت افغانستان انتقال یافت.
در بازار بوش صدها مغازه عرضه کننده کالاهای مختلف از جمله لباس، تجهیزات نظامی و حتی سلاح بودند که توجه گردشگران خارجی را به خود جلب می‌کرد.
هر گردشگر خارجی و یا کارکنان سفارتخانه‌ها، خبرگزاری‌ها و مسافران کابل با شنیدن نام «بازار بوش» تشویق می‌شدند تا از این بازار دیدن کنند.
روزنامه «۸صبح» پیش از این در گزارشی نوشته بود که در بازار بوش از شیرمرغ تا جان آدمی زاد یافت می‌شود.
حال پس از حدود ۲ ماه از تسلط طالبان بر کابل، دیروز( سه شنبه) تابلوی این بازار پایین کشیده شد و بجای آن تابلوی بازار مجاهدین نصب شد.
هرچند روشن نیست که این تغییر نام به دستور کمیته فرهنگی طالبان صورت گرفته و یا خود بازاریان تصمیم به تغییر نام آن گرفته‌اند، اما با توجه به شهرتی که این بازار با نام "بوش" بدست آورده بود، بعید به نظر می رسد که این تغییر بدون دستور طالبان انجام شده باشد.
طالبان پیش از این هم با تسلط بر شهرهای افغانستان نام میدان‌ها و برخی مکان‌ها را که به نام فرماندهان مجاهدین نام گذاری شده بود به نام فرماندهان خود نام گذاری کرده‌اند. به طوری که در شهر غزنی گروه طالبان نام میدان «احمدشاه مسعود» را به میدان «نیک محمد توکلی» تغییر داده و تصویر و تابلوی مسعود را پایین کشید.

  • نویسنده :
  • منبع :