19 دی: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد گروه جدیدی از محققان شامل ۲۶ کارشناس تحقیقات مسکوت مانده درباره منشا کووید-۱۹، عامل تولید این بیماری و راه های جلوگیری از بروز همه گیری ها در آینده را آغاز می کنند و این آخرین فرصت برای درک منشا این ویروس خواهد بود.
روزنامه گاردین نوشت: این گروه وظیفه دارند چارچوب جهانی جدیدی را برای تحقیقات خود درباره منشا عامل بیماری زای همه گیری، احتمال بروز همه گیری های دیگری در آینده را بررسی کنند و  فعالیت آنها  در زمینه سارس کوو-۲ عامل اصلی بیماری کووید-۱۹ است.

مایکل رایان مدیر برنامه های اضطراری سازمان جهانی بهداشت گفت در یک اقدام دانشگاهی، «این آخرین فرصت برای درک منشا این ویروس خواهد بود.»

سازمان جهانی بهداشت اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که گروه مشاوره علمی را برای تحقیقات درباره سرمنشا این عامل بیماری زای جدید تشکیل خواهد داد. این گروه درباره ناشناخته های این بیماری، آنچه که هنوز ناشناخته است و اقداماتی که لازم است به فوریت انجام شود، تحقیق خواهد کرد.

ماریا ون کرخوف رئیس اداره فنی مبارزه با کووید-۱۹ در سازمان جهانی بهداشت در این زمینه گفت پیش بینی می کنم که این گروه درباره تحقیقات بیشتر در چین و احتمالا سایر نقاط جهان توصیه هایی را ارائه دهد و زمانی برای  هدر رفتن باقی نمانده است.

سفیر چین در سازمان ملل در ژنو گفته است فعالیت این گروه نباید سیاسی شود.

وی افزود اگر قرار است تیم هایی به برخی نقاط جهان فرستاده شود نباید شامل چین باشد زیرا ما تاکنون دو بار میزبان گروه های بین المللی بوده ایم و اکنون وقت آن رسیده که گروه های تحقیقاتی به دیگر کشورها و مناطق جهان اعزام شوند.

به غیر از بحران ناشی از شیوع کووید-۱۹، تعداد فزاینده ای از عوامل بیماری زای خطرناک شیوع یافته و یا در سالهای اخیر ظهور کرده اند که شامل سندرو تنفسی در خاورمیانه موسم به مِرس، ویروس های آنفولانزای پرندگان، ویروس های مربرگ، تب لاسا، مالبرگ و ابولا است.  

تدروس آدهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت: ظهور ویروس های جدید با پتانسیل شیوع همه گیری حقیقت طبیعت است و سارس-کوو۲ تازه ترین نوع از این ویروس است که البته آخرین نوع از آن نخواهد بود. درک عوامل بیماری زای جدید برای جلوگیری از شیوع دوباره بیماری ها در آینده مهم است.

تیم جدید تحقیقاتی درباره منشا ویروس کرونا باید به سازمان جهانی بهداشت ارزیابی مستقلی را درباره همه یافته های فنی و علمی در دسترس از تحقیقات جهانی درباره منشا کووید-۱۹ ارائه دهد.

همه گیری کووید-۱۹ تاکنون بیش از ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر را در جهان به کشتن داده و به اقتصاد جهان آسیب وارد کرده است.

تحقیقات انجام شده درباره منشا این بیماری تاکنون به دلیل فقدان شفافیت و خودداری از ارزیابی عمیق تر درباره منشا این بیماری با انتقادهایی مواجه شده است.


  • نویسنده :
  • منبع :