19 دی: امام حسن عسکری(ع) اموال زیادی را به بدهکاران ناتوان و نیازمندان می بخشیدند و اگر فردی همسرش از دنیا می‌رفت و توانایی مالی ازدواج مجدد را نداشت، به وی کمک مالی می‌کردند.
یکی از یاران حضرت عسکری(ع) گوید ایشان ما را دائما به مواسات، کمک و همدردی با دیگران امر می‌کردند. (بحارالانوار، 50/ 253)

امروز در نتیجه عوامل خارجی مانند تحریم و عواملی مانند کرونا و سیاستگذاری‌های نامناسب، فساد سیستماتیک در ساختار حکومتی و.... فقر در جامعه گسترش یافته است. اگر مبنای فقر، رقم یازده میلیون تومان باشد که اخیرا اعلام شد، پس بیش از نیمی از جمعیت کشور زیر خط فقر هستند و اگر معیار نیز سخن مجلس باشد که به حدود 60 میلیون نفر یارانه تعلق بگیرد، پس حدود 75 درصد جامعه ما در معرض فقر بوده و زندگی را به سختی می‌گذرانند.

در این شرایط حکومت باید به بازنگری در سیاستگذاری‌های خود بپردازد، رویکرد خود را در تعاملات جهانی و تعاملات با مردم تغییر دهد.

اما نمی‌توان منتظر ایستاد تا حاکمیت به اصلاح خویش اقدام کند. از این رو با توجه به زندگی تلخ انبوهی از مردم، مواسات و کمک به هموطنان یک ضرورت بزرگ است. اگر ما خود را پیرو اهل بیت(ع) می‌دانیم، کمک به محرومان از اصول ثابت زندگی آنان بوده است. بیاییم در حد توان خود، بیشتر تلاش کنیم تا از درد هموطنان خود بکاهیم.

شهادت امام حسن عسکری(ع) یاور و پشتیبان نیازمندان را به همه دوستداران آن حضرت تسلیت عرض می‌کنیم.

  • نویسنده : محمدرضا یوسفی
  • منبع :