آنچه در وضعیت فعلی به شیعیان مظلوم افغانستان و دیگر اقوام این کشور اعم از ازبک‌ها، تاجیک‌ها و پشتون‌ها توصیه می‌شود این است که منتظر ننشینند تا امنیت را از بیرون برای آنها بیاورند، بلکه خودشان دست بکار شوند و با ایجاد بسیج مردمی به حفاظت از مردم، مساجد و محلات خود بپا خیزند.

در پی جنایت هولناک تروریستهای داعشی در مسجد فاطمیه قندهار و به خاک و خون کشیدن دهها نفر از نمازگزاران این مسجد، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
«وَمَن یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فی‌ها وَغَضِبَ اللّهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِیمًا»
(نساء، آیه ۹۳)
کسی که مؤمن مسلمانی را عمداً بکشد، سزایش جهنمی است که همیشه در آن خواهد بود و خشم و غضب پروردگار بر علیه اوست و خدا او را لعنت می‌کند و برای او عذابی عظیم فراهم می‌کند.
با کمال تأسف و عرض تسلیت به پیشگاه حضرت بقیة الله الأعظم ارواحنا فداه که در سالروز شهادت پدر والامقامشان حضرت امام حسن عسکری (ع)، جمع زیادی از شیعیان آن حضرت در حین نماز جمعه در مسجد فاطمیة قندهار بدست جنایتکاران داعشی به خاک و خون کشیده شدند.
این حادثه اولین و آخرین جنایت دشمنان بشریت در افغانستان نیست ولی توالی جدید این حوادث نشان از برنامه ریزی های دشمنان اسلام برای اهدافی بزرگتر دارد. در اردیبهشت ماه همین سال جنایتکاران داعشی صدها دختر مظلوم از شیعیان افغانستان را در مقابل مدارسشان با انفجارات پیاپی قتل عام کردند.
جمعة گذشته نیز با انفجار مهیبی در نماز جمعه مسجد جامع سید آباد قندوز نیز دهها تن از شیعیان از کودکان خردسال تا پیرمردان را وحشیانه به شهادت رساندند و در این جمعه نیز نمازگزاران مسجد فاطمیه قندهار را آماج حملات جنایتکارانه خود قرار دادند.
مردم مظلوم افغانستان سالهاست که مورد ظلم و جنایت ستمکاران هستند، بیست سال پیش آمریکا به منظور ساقط کردن حکومت طالبان و تروریستها به افغانستان لشگرکشی کرد و در طول این مدت هم صدها هزار نفر از مردم افغانستان به خاک و خون کشیده شدند ولی تروریستها نابود نشدند و همواره مردم بی پناه مورد هدف قرار می‌گرفتند و گویا اصلاً هدف واقعی آمریکا نابودی تروریستها نبود بلکه تقویت و تجهیز و پرورش آنها در گروهها و فرقه‌های جدید بود که یکی از جنایتکارترین آنها همین گروه داعش است که بوسیله آمریکا و در زمان ریاست جمهوری اوباما شکل گرفت و خانم هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خود با عنوان «گزینه‌های دشوار» اعتراف می‌کند که داعش در واقع ساخته دست آمریکا با هدف جنگ افروزی و تقسیم خاورمیانه بوده است.
پس از شکست آمریکا و داعشی ها در سوریه و عراق، هزاران داعشی راهی افغانستان شدند و اهداف بلند مدتی دارند و علاوه بر افغانستان، مخدوش کردن امنیت کشورهای آسیای میانه و جمهوری اسلامی ایران جزء اهداف آنهاست و لذا تشکیلات داعشی خراسان را ایجاد کرده‌اند و در پی عضوگیری از اقوام مختلف هستند و لذا آینده این منطقه آبستن حوادث جنایتکارانه زیادی است که باید به هوش بود و با تدبیر نقشه‌های آنان را خنثی کرد.
لزوم تشکیل بسیج مردمی در افغانستان
امّا آنچه که در وضعیت فعلی به شیعیان مظلوم افغانستان و دیگر اقوام این کشور اعم از ازبک‌ها، تاجیک‌ها و پشتون‌ها توصیه می‌شود این است که منتظر ننشینند تا امنیت را از بیرون برای آنها بیاورند، بلکه خودشان دست بکار شوند و با ایجاد بسیج مردمی به حفاظت از مردم، مساجد و محلات خود بپا خیزند.
تجربه‌ای که در بدو پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اتفاق افتاد همین بود، در آن زمان که تازه انقلاب پیروز شده بود و عناصر ساواکی و مسلح رژیم شاه هنوز در بین مردم بودند و گروهک‌های معاند هم هر روز در شهری غائله آفرینی می‌کردند، مردم هر شهر و محلّه به فکر حفظ امنیت خود بپا خواستند. در آن زمان هنوز کمیته‌های انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب تشکیل نشده بود و تنها نیرویی که از انقلاب و مردم حفاظت می‌کرد همین جوانانی بودند که به صورت خودجوش عمدتاً در مساجد متشکل شدند و حتی با دست خالی و بدون اسلحه به گشت زنی در محلات و حفظ و حراست از مردم مشغول شدند که بعدها کمیته‌های انقلاب اسلامی از دل همین تشکل‌های مردمی ایجاد شده در مساجد بوجود آمد.
شیعیان افغانستان بین ۲۵ تا ۳۰٪ مردم افغانستان را تشکیل می‌دهند، یعنی جمعیتی در حدود ۸ تا ۱۰ میلیون نفر هستند که البته در نقاط مختلف افغانستان ساکن هستند و البته دیگر اقوام افغانستان مانند ازبک‌ها و تاجیک‌ها و حتی پشتون‌ها هم با شیعیان از قدیم همبستگی داشته‌اند و ملت افغانستان با وحدت خود براحتی می‌تواند بر نقشه‌های تفرقه افکنانه آمریکا و عربستان و پاکستان در افغانستان فائق آیند. فعلاً شیعیان افغانستان هدف حمله دشمنان هستند و ملت شریف و دلاور افغانستان به یاری پروردگار می‌توانند با پشتوانه مردمی خود به کمک یکدیگر بشتابند و دشمنان را از اجرای اهداف خائنانه‌شان مأیوس کنند.
سکوت در برابر این جنایات بر هیچکس جایز نیست و همة اقوام و ملت افغانستان باید این کشتارهای وحشیانه را محکوم کنند و با شیعیان ستمدیده افغانستان همدردی نمایند. البته رسالت علمای اهل سنت در این بحث بسیار مهم است و از آنجا که غالب این گروههای تروریستی با افکار وهابی گونه، ریختن خون شیعیان و حتی دیگر مسلمانان غیر وهابی را بر خود جایز می شمرند. آنان باید همواره و آشکارا این قبیل جنایات ضد بشری را به اشد وجه محکوم نمایند و به جوانانشان روشنگری کنند که هر گونه قتل نفس در اسلام حرام است، چه شیعه باشد و چه سنی باشد و یا حتی مسیحی و غیر مسلمان باشند، کسی حق ندارد خون دیگری را بر زمین بریزد و هر کس انسانی را بکشد در فرهنگ قرآن به مثابه آن است که تمامی انسانها را کشته است، لذا فرمود: «مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا» (مائده، آیه ۳۲)
قطعاً دوران سختی ملت افغانستان سپری خواهد شد و هر کس ظلم و جنایتی کرده باشد به سزای عملش خواهد رسید و خدای متعال یار و یاور مظلوم و دشمن ستمکاران است.

و من قتل مظلوماً فقد جعلنا لولیه سلطاناً
مرتضی نجفی قدسی

  • نویسنده :
  • منبع :