19 دی: تحقیق جدید تایید می‌کند که می‌توان از تلفیق واکسن‌های شرکت‌های مختلف برای دُز تقویتی واکسن کرونا استفاده کرد.
مجله آمریکایی تایم نوشت: محققان در نخستین تحقیقات انجام شده درباره تلفیق واکسن‌ها می‌گویند افرادی که یکی از سه واکسن تولیدی آمریکا را تزریق کرده‌اند، می‌توانند دُز تقویتی را از واکسن دیگری دریافت کنند و شواهد اولیه نشان می‌دهد که ترکیب خاصی از واکسن‌ها می‌تواند ایمنی بیشتر نسبت به بقیه واکسن‌ها ایجاد کند.
این نتایج همزمان با نشست سازمان غذا و داروی آمریکا برای بررسی تقاضای شرکت مدرنا در آمریکا برای صدور مجوز واکسن تقویتی منتشر شده است.
سازمان غذا و داروی آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در این کشور مجوز استفاده اضطراری از واکسن های تقویتی شرکت های فایزر و بیو ان تک را صادر کرده است اما در حال بررسی ایمنی و میزان موثر بودن واکسن های تقویتی شرکت مدرنا و جانسون اند جانسون است.
محققان ابتدا بر روی ۴۸۵ نفر که با واکسن های مدرنا، فایزر-بیو ان تک و جانسون اند جانسون واکسینه شده بودند، مطالعه کردند و سپس به طور تصادفی یک دز تقویتی از یکی از این سه واکسن را انتخاب کردند و هدف آنها بررسی میزان تولید آنتی بادی و شباهت آنها در هر سه دز واکسن تقویتی بود.
برای مثال آنها می‌خواستند بدانند که اگر افرادی که ابتدا واکسن‌های فایزر- بیو ان تک را دریافت کرده‌اند، واکنش ایمنی مشابهی را بعد از دریافت واکسن اضافی فایزر بیو ان تک، مدرنا یا جانسون اند جانسون نشان می‌دهند یا خیر.
در کل، افرادی که واکسن تقویتی متفاوتی را نسبت به واکسن اولیه خود دریافت کرده بودند، شاهد افزایش تعداد پادتن ها بودند که مشابه یا حتی بالاتر از افرادی بود که دز تقویتی آنها از همان نوع واکسن اولیه بوده است. البته تفاوت های اندکی نیز وجود داشت. افرادی که فقط یک دز از واکسن جانسون اند جانسون را گرفته بودند، شاهد افزایش سطح آنتی بادی ها بعد از دریافت دز تقویتی دو واکسن فایزر و مدرنا بودند.
دلیل این امر مشخص نیست اما می تواند به این حقیقت مربوط باشد که واکسن جانسون اند جانسون به فناوری متفاوتی نسبت به واکسن های فایزر و مدرنا وابسته است.
شواهد اولیه نشان می دهد که فناوری های مختلف می تواند انواع مختلفی از ایمنی را ایجاد کنند و اطلاعات اولیه گویای آن است که واکسن جانسون اند جانسون می تواند در تقویت واکنش بدن بر اساس سلول های تی، موثر باشد. از این رو می‌تواند دوام بیشتری داشته باشد و انواع مختلف جدید ویروس ها را در مقایسه با واکنش مبتنی بر آنتی بادی ها که در استفاده از واکسن های فایزر و بیون تک تولید می شود، تشخیص دهد.
سازمان غذا و داروی آمریکا در ارزیابی واکسن های تقویتی کرونا از شرکت های مدرنا و جانسون اند جانسون، این اطلاعات را مورد توجه قرار خواهد داد.  
این یافته ها امیدوار کننده است زیرا نشان می دهد که تلفیق واکسن ها در تولید واکسن های تقویتی بدون ضرر است. کارشناسان بهداشت عمومی از استفاده از واکسن های تقویتی برای مقابله با ویروس دلتا که سرعت گسترش آن سریع تر است، حمایت می کنند.


  • نویسنده :
  • منبع :