19 دی: کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند پیروی بیش از حد و مفرط از تحریم های آمریکا به حق سلامتی ایرانیان صدمه می زند.
کارشناسان سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در گزارشی اظهار داشتند بسیاری از بانک ها و مشاغل، از جمله شرکت های دارویی و پزشکی در سراسر جهان، به دلیل ترس از مجازات های احتمالی، بیش از حد و مفرط از تحریم ها پیروی می کنند. در یک مورد، این امر باعث شده است که یک شرکت سوئدی فروش بانداژ به شریک ایرانی خود را متوقف کند.
در نتیجه، بیماران از جمله کودکان مبتلا به بیماری پوستی نادر معروف به "اپیدرمولیز بولوسا" نتوانسته اند به این نوع بانداژ که برای جلوگیری از عفونت های خطرناک پوستی مورد استفاده قرار می گیرد، دسترسی پیدا کنند.
این بیماری باعث می شود پوست به شدت آسیب پذیر باشد و با یک ضربه کوچک اغلب تاول بزند.
در حالی که شرکت هایی مانند شرکت سوئدی اغلب از سیاست های حقوق بشری پیروی می کنند تا از این نوع آسیب ها جلوگیری کنند، ترس از تحریم ها باعث اتخاذ تصمیماتی شده که این سیاست ها را نقض می کند.
آلنا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد تأثیر منفی اقدامات قهرآمیز یکجانبه در برخورداری از حقوق بشر، با شرکت و دولت سوئد به منظور حل این مشکل و رفع هرگونه کمبودهای گسترده تر در فرایند های بررسی تامین حقوق بشر آنها تماس گرفته است.
کارشناسان سازمان ملل افزودند توقف فروش یک محصول پزشکی که حق سلامتی را بهبود می بخشد و از رنج جلوگیری می کند در کشوری که جایگزینی برای این محصول ندارد، حقوق افرادی که از این محصول بهره می برده اند را نقض می کند.
بر اساس اصول راهنمای سازمان ملل متحد در زمینه تجارت و حقوق بشر، شرکتها موظفند از نقض حقوق بشر در طول فعالیتهای خود و هرجا که تجارت می کنند اجتناب کنند و دولتها موظفند که تضمین کنند که اقدامات شرکتها با این هدف مطابقت دارد.
دولتها همچنین موظفند حق سلامتی را تضمین کنند یا حداقل از هرگونه اقدام یا کوتاهی که ممکن است موجب نقض قطعنامه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شود، خودداری کنند
به گزارش ایرنا، مبتلایان به بیماری «پروانه ای» در ایران، تنها بخشی از قربانیان تحریم های مستقیم و غیرمستقیم دارویی ناشی از رویکرد فشار حداکثری آمریکا علیه مردم ایران هستند؛ دردی که رسانه های و نهادهای خارجی نیز به صراحت به آن اذعان دارند.
این بیماری که به اختصار «اِی بی» نامیده می‌شود، نوعی بیماری ارثی در بافت های پوستی است که در پوست و غشای مخاطی ایجاد تاول می کند و شیوع آن یک مورد در هر ۵۰ هزار تولد زنده است.
پانسمان ویژه این بیماران که داروی حمایتی اصلی آنها محسوب می شود، به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا وارد کشور نشده است. تامین یک قطع A۴ پانسمان مورد نیاز برای بیماری ای بی هزینه بالایی در بر دارد و به هیچ عنوان در بازار آزاد قابل تهیه نیست. کشورهای مختلفی این پانسمان را تولید می‌کنند، اما بهترین نوع پانسمان مورد نظر برای بیماران ای بی، در کشور سوئد تولید می شود.
بیماری ای بی از ملایم تا کشنده تغییر می‌کند، این بیماری از یک جهش ژنتیکی در کراتین یا کلاژن ایجاد می‌شود. در تمام گروه ‌های قومی و نژادی رخ می‌دهد و به طور مساوی بر مردان و زنان اثر می‌کند.
در نتیجه این بیماری پوست به شدت شکننده می شود و کوچکترین اصطکاک یا آسیبی لایه‌های پوستی را جدا کرده، ایجاد تاول می‌کند. افراد دچار شده به این بیماری در معرض ریسک سرطان پوست هستند.
مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد مهرماه جاری در نشست های سازمان ملل با محکومیت همه اشکال تروریسم از جمله تروریسم اقتصادی و دارویی تحریم های یکجانبه گفت: تحریم ها مردم عادی را مورد هدف قرار داده و به مثابه عمل تروریستی محسوب می شود.
سفیر ایران در سازمان ملل اظهار داشت: اقدامات یکجانبه قهرآمیز نامشروع آمریکا ازجمله تحمیل تحریم های غیرقانونی بر کشورهای درحال توسعه، از یک سو و انفعال جامعه جهانی در قبال این اقدامات ناقض اصول مسلم حقوق بین الملل، از سوی دیگر، شعارِ محوری توسعه‌ پایدار مبنی بر اینکه "هیچکس نباید از توسعه عقب بماند" را به یک شعار صرفا لوکس، توخالی و بی‌معنی تبدیل کرده‌است.
وی اتخاذ چنین اقداماتی را ناقض اصول مسلم و اساسی حقوق بشر ملت ها ازجمله حق توسعه دانست که دولت ها را از دسترسی به ابزارهای اجرایی برای دستیابی به توسعه و پیشرفت محروم می کند.
تخت روانچی خاطرنشان کرد در شرایط فعلی و در حالیکه بحران بی سابقه سلامت و بهداشت، کماکان جوامع بشری را در می نوردد، اتخاذ اقدامات یکجانبه قهرآمیز، اساسا نظام های سلامت کشورها را هدف قرار داده و فلج کرده است که این اقدام علاوه بر اینکه جنایت علیه بشریت محسوب می شود، با اهداف توسعه در تناقض است.
دولت های آمریکا در ادوار مختلف از تحریم ملت ها بعنوان ابزاری برای رسیدن به خواسته های خود بهره برداری کرده اند که این ابزار با مقاومت ملت ها در دستیابی دولتمردان آمریکایی به اهدافشان ناکام مانده بطوریکه روزنامه وال استریت ژورنال در تازه ترین گزارش خود نوشته است: دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است با تغییر سیاست خارجی این کشور، استفاده از تحریم‌ها به عنوان ابزار فشار را محدود کند.
به گزارش "وال استریت ژورنال"، این تغییر سیاست پس از استفاده بیش از حد دولت‌های پیشین آمریکا از ابزار تحریم و بی‌اثر شدن آن‌ها انجام می‌شود.  
مقامات آمریکایی در وزارت خزانه داری آمریکا پس از یک بررسی ۹ ماهه اعلام کردند تحریم‌ها همچنان یک ابزار مهم در سیاست آمریکا باقی خواهد ماند اما باید بهینه شوند.  
مقامات آمریکایی افزودند فرآیند بررسی بین سازمانی برای تحریم‌ها بر احتمال آسیب‌های ناخواسته آن‌ها به گروه‌های آسیب پذیر، مقاومت متحدان و دیگر پیامدهای اقتصادی و ژئوپلیتیکی متمرکز خواهد شد و این موارد را بیشتر مورد ارزیابی قرار خواهد داد.  
در دو دهه گذشته تعداد تحریم‌های آمریکا علیه دولتها، شرکتها و مقامات سایر کشورها ده برابر شده است. دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا بیشترین تحریم‌ها را علیه سایر کشورها وضع کرد.
به گزارش ایرنا، دولت ترامپ سیاست فشار حداکثری را علیه ایران آغاز و تحریم‌های ظالمانه، غیر قانونی و غیر انسانی را علیه مردم ایران وضع کرد اما این فشار حداکثری در نهایت شکست خورد و جمهوری اسلامی ایران با اقتدار در مقابل این فشارها تسلیم نشد.



  • نویسنده :
  • منبع :