قم - پیامبر اکرم(ص) منادی رحمت و مهربانی بودند و سیره ایشان چراغ روشنگری است که باید علمای اسلام شخصیت ایشان را به جهان معرفی کنند.
۱۷ ربیع‌الاول طلوع نوری پاک است؛ نوری که دریچه‌های روشنی و انسانیت را به روی بشریت گشود و مفهوم انسانیت را تا اوج معنا بخشید.

زندگی حضرت محمد(ص) از صدر اسلام مورد توجه و اهتمام مسلمانان قرار داشته است و شخصیتی هستند که با پشت سر نهادن دشواری‌های بسیار، بی‌هیچ خستگی و ناامیدی به اصلاح جامعه دست زدند و توانستند جزیره العرب را متحد کنند و آماده گستردن اسلام در بیرون از مرزهای عربستان شود و از آن مهم‌تر دیانتی را بنیاد نهادند که اینک یکی از مهم‌ترین ادیان جهان به شمار می‌رود.

یکی از شاخصه‌های پر اهمیت در پیشرفت اسلام، اخلاق نیک و کلام دلاویز و پرجاذبه پیامبر اکرم(ص) با انسان‌ها بود و در روایات آمده که پیامبر اسلام(ص) علاوه بر این که ارزش‌های اخلاقی را بسیار ارج می‌نهادند، خود در سیره عملیشان مجسمه فضایل اخلاقی و ارزش‌های والای انسانی بودند، ایشان در همه ابعاد زندگی با چهره‌ای شاداب و کلامی دلاویز با حوادث برخورد می‌کردند.

نبی مکرم اسلام(ص) به عنوان کامل‌ترین اسوه راستین بشریت، نسبت به تمام مردم بسیار صمیمی و مهربان بودند. آن بزرگوار با داشتن این خصلت ستودنی توانستند در طول ۲۳ سال دل‌های بسیاری را شیفته مکتب خویش کنند و از منجلاب ضلالت به صراط مستقیم هدایت نمایند.

امروزه یکی از غفلت‌های عظیم بشر هم این است که به رسول گرامی اسلام(ص) به عنوان یک آیینه نگاه نشد. پیامبر(ص) آیینه تمام نمای اسلام است. یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های خاتم الانبیاء(ص)، خلق عظیم ایشان است که خداوند آن را به عظیم وصف می‌کند و عظیم به این تعبیر می‌شود که چیزی بزرگ‌تر و برتر از آن نیست. لذا باید عملاً جامعه‌ای به عنوان یک جامعه نمونه و الگو وجود داشته باشد که خداوند آن را به بشر ارائه دهد و آن را الگویی برای تمام زندگی بشر قرار دهد.

شایسته جمهوری اسلامی این است که نمود ویژگی پیغمبر(ص) در همه نظام‌های سیاسی، اجتماعی و همه ارکان پیدا باشد. ما برای جامعه یک معیار می‌خواهیم و این معیار پیامبر(ص) است، البته نه پیامبری که ما تفسیر می‌کنیم بلکه پیامبری که رحمت للعالمین است.

ویژگی‌های جامعه نبوی

آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در صحیفه سجادیه آمده که «اللّهُمّ وَ ثَبّتْ فِی طَاعَتِک نِیتِی، وَ أَحْکمْ فِی عِبَادَتِک بَصِیرَتِی، وَ وَفّقْنِی مِنَ الْأَعْمَالِ لِمَا تَغْسِلُ بِهِ دَنَسَ الْخَطَایا عَنّی»، بیان می‌کند که اگر بخواهیم به جامعه نبوی برسیم باید معنای این جمله که می‌فرماید، خدایا نیتم را در طاعت خود ثابت ساز و بصیرتم را در عبادتت قوی گردان و مرا به اعمالی موفق دار که به‌وسیله آن چرک گناهان را از من بشویی، مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه حضرت رسول(ص) فرمودند که من برای این مبعوث شدم تا مکارم اخلاقی را در جامعه رواج دهم، یادآور می‌شود که جامعه امروزی گمان می‌کند که مکارم اخلاقی تنها در این است که انسان خوش خلق و مهربان و خنده رو باشد؛ در حالی که باید این را بدانیم که انسان باید در درونش دارای اخلاق باشد یعنی صفات انسانی در وجود آدمی ثابت و راسخ باشد و در عقاید خویش متزلزل نباشد که این تزلزل یکی از مشکلات اصلی امروز مسلمانان و مانعی بر سر راه جامعه نبوی است.

استاد حوزه علمیه قم می‌گوید: اگر انسان راهش را درست بشناسد و صراط مستقیم را دنبال کند می‌تواند جامعه نبوی درست کند و همه باید در این جهت کوشش کنیم که ناپاکی‌های درونی خود را از بین ببریم تا به جامعه نبوی برسیم.

  • نویسنده :
  • منبع :