19 دی: رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان تمایلش به دیدار با وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد به زودی فرصتی برای دیدار با دکتر "حسین امیرعبداللهیان" داشته باشد.
گروسی در مصاحبه با شبکه ان بی سی آمریکا با بیان اینکه هیچگاه با وزیر خارجه جدید ایران صحبت نکرده ام، افزود امیدوارم به زودی فرصتی برای دیدار با او داشته باشم. زیر این امر اهمیت دارد. بنابراین وقتی مشکلی و  سوء تفاهمی به وجود می آید، وقتی اختلاف نظر ایجاد می شود، می توانیم درباره آن صحبت کنیم.
وی ادامه داد قبلا این امکان را داشتم و تصور می کنم شرایط عادی را دوباره بدست آورم.
گروسی تاکید کرد که  وی هم اکنون هیچ نشانه ای از تلاش ایران برای دستیابی به بمب هسته ای نمی بیند.
وی همچنین درباره کره شمالی افزود جهان باید به کره شمالی نگاه کند تا درک کند چه چیزی در خطر است.
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد مساله کره شمالی باید به ما یادآوری کند اگر تلاش های دیپلماتیک با شکست مواجه شوند چه اتفاقی خواهد افتاد. این یک مثال واضح، یک نشانه و یک چراغ راهنما است.
پیش از این نیز، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که هیچ مدرک و اطلاعاتی درباره پنهانکاری ایران در غنی سازی اورانیوم وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، گروسی در مصاحبه با مرکز استیمسون در پاسخ به این سوال که آیا اطمینان دارد که ایران به صورت مخفیانه اورانیوم غنی‌سازی نمی‌کند، گفت: من هیچ اطلاعاتی ندارم که آنها این کار را انجام می دهند، بدون نشانه ای که آنها این کار را انجام می دهند، من مطمئن هستم که به همه مکان هایی که آنها در حال غنی سازی هستند، نظارت داریم. 
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه سطح اطمینانش درباره اطلاعاتی که از ایران دارد چه اندازه است، گفت: من به توانایی سیستم بازرسی خود برای دانستن آن‌که چه اتفاقی می افتد بسیار اطمینان دارم اگر به ما اجازه انجام چنین کاری داده شود. 
گروسی پیش از این نیز به روزنامه واشنگتن پست گفت: ایالات متحده و ایران وارد یک دوره تعیین کننده برای از سرگیری مذاکرات برای بازگشت مجدد به توافق هسته ای ایران می شوند.
وی افزود: ایران از وی برای دیدار با رهبران سیاسی در روزهای آینده دعوت کرده است.  
گروسی پیشتر گزارش داد: ایران از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر (۲۹ الی ۳۱ شهریور) به بازرسان آژانس اجازه سرویس تجهیزات نظارتی و جایگزینی کارت حافظه دوربین‌ها در تمام محل‌های ضروری در ایران به جز کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در مجموعه تسای کرج را داده است.
آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای همچنین در پنج گزارش خود پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای تأیید کرد.
دولت دموکرات بایدن از منتقدان خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق این کشور از برجام است و به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین و نقض برجام از سوی کشورش، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده و صرفا اعلام و تکرار کرده به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.

  • نویسنده :
  • منبع :