19 دی: وزارت خارجه کره جنوبی می‌گوید برای کمک به روند واکسیناسیون کرونا در ایران، 1 میلیون دز واکسن آسترازنکا را به ایران ارسال می‌کند.

رسانه‌های کره جنوبی امروز (دوشنبه) به نقل از اداره پیشگیری و کنترل بیماری‌های این کشور، از ارسال ۱ میلیون دُز واکسن «کووید۱۹» ساخت شرکت آسترازنکا به ایران خبر دادند. 

خبرگزاری «یونهاپ» نیز نوشت، وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد سئول به زودی یک میلیون دز واکسن آسترازنکا را به دلایل بشردوستانه به ایران ارسال می‌کند تا به روند واکسیناسیون در این کشور کمک کند. 

این وزارتخانه گفت که این واکسن‌ها به عنوان بخشی از کمپین تسریع واکسیناسیون کرونا در منطقه غرب آسیا و به عنوان نمادی از شش دهه روابط دوستانه بین تهران و سئول، روز چهارشنبه به ایران تحویل داده می‌شود. 

یونهاپ در ادامه نوشت: «روابط دیپلماتیک بین سئول و تهران به دلیل مسدود شدن دارایی‌های ایران در کره جنوبی به بهانه تحریم‌های آمریکا و همچنین تداوم تلاش‌های چندجانبه برای احیای توافق هسته‌ای ایران، همچنان مخدوش است». 

«چانگ یوی یونگ» وزیر امور خارجه کره جنوبی نیز حدود یک ماه پیش در تماس تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی خود قول داد که برای حل مشکل مسدود شدن اموال و دارایی‌های ایران و همکاری با تهران برای غلبه بر بحران انسانی ناشی از همه‌گیری کرونا کمک کند. 

حدود دو هفته پیش نیز «علی باقری» معاون سیاسی وزیر خارجه خبر داد که در تماس تلفنی آقای «چوی جونگ کان» قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی، به وی خاطرنشان کرده تنها اقدام موثر و سریع در رفع محدودیت منابع ایران در کره جنوبی و جبران خسارات وارده است که می‌تواند نقش مؤثری در ترمیم وجهه آسیب‌ دیده این کشور نزد مردم ایران داشته باشد.  

گفتنی است، بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است. از آن زمان تاکنون سفرهایی بین مقامات دو کشور انجام و رایزنی‌هایی صورت گرفت که آخرین سفر در این خصوص در سطح نخست‌وزیر کره جنوبی انجام شد، ولی عملاً پس از آن هم هیچ تحولی رخ نداد.

  • نویسنده :
  • منبع : فارس