19 دی: مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه ای به ارائه برخی توصیه ها و اصول واکسیناسیون مادران باردار پاسخ داد.

در متن این اطلاعیه آمده است: 
۱. با توجه به احتمال شدت بیماری در مادر باردار، واکسیناسیون با لحاظ مواردی قابل توصیه است.
۲. واکسن سینوفارم ویروس غیر فعال است و بنا به توصیه سازمان جهانی بهداشت (با توجه به خطرات تهدید کننده سلامت مادر در صورت ابتلا به کووید۱۹) به مادران باردار قابل توصیه است.
در این زمینه، توجه به نکات زیر لازم است: 
۳. به دلیل حفظ ایمنی بیشتر تا حصول نتایج و مستندات کافی، ترجیحا واکسیناسیون بعد از هفته ۱۲ بارداری انجام شود.
۴. واکسیناسیون به معنای ایجاد ایمنی قطعی نیست و تداوم اقدامات پیشگیری از ابتلا به کووید برای مادر باردار و اعضای خانواده الزامی است.
۵. مادران باردار پس از واکسینه شدن در صورت بروز علائم احتمالی ابتلا به بیماری کووید۱۹، بایستی با اطلاع رسانی به مراکز بهداشتی و درمانی یا کد ۴ سامانه ۴۰۳۰ (مادران باردار)، جهت اخذ راهنمایی های لازم یا حتی تعیین محل مراجعه بررسی وضعیت، اقدام کنند.                                                      
۶. در حال حاضر واکسیناسیون کووید۱۹ به مادرانی توصیه می شود که در صورت ابتلا، امکان شدت بیماری در بارداری به طور خاص بیشتر خواهد بود.
در دستور عمل کشوری این افراد به شرح زیر هستند: 
۷. در همه مادران ۳۵ سال و بالاتر 
در مادران با سن کمتر از ۳۵ سال در حال حاضر واکسیناسیون در موارد ذیل توصیه می شود: 
۷-۱. مادران با نمایه توده بدنی ۳۵ و بالاتر 
۷-۲. مادران با بیماریهای زمینه ای مانند دیابت، فشارخون بالا، بیماری قلبی، بیماری مزمن کلیوی، مصرف داروهای ضعف ایمنی، آنمی سیکل سل، سابقه پیوند اعضا، سیروز کبدی، آسم 
۷-۳. مادران با بارداری چندقلویی و یا بارداری با IVF
۷-۴. مادران با همسران شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی مدیریت مبتلایان کووید۱۹ 
۷-۵. مادران باردار شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی و یا مراکزی که اولویت تزریق واکسن در برنامه ملی واکسن قرار گرفته اند.
۷-۶. مادران ساکن در مناطقی که واکسیناسیون ۱۸ سال به بالا شروع شده است. 
۸. توصیه می شود بانوانی که قصد بارداری دارند، در صورتی که در اولویت دریافت واکسن قرار گرفته اند، واکسن سینوفارم دریافت کنند.
۹. مطابق دستور العمل کشوری در صورت امکان دوهفته فاصله باشد ولی تزریق همزمان یا با فاصله کمتر هم مشکلی ایجاد نمی کند. 
۱۰. در هیچ یک از هفته های بارداری ممنوعیت واکسیناسیون نخواهد بود، اگرچه ترجیح این است که بعد از ۱۲ هفته باشد.
۱۱. در موارد واکسیناسیون و بارداری هم زمان، تزریق واکسن دوم، می تواند ۲۸ روز بعد و یا بعد از ۱۲ هفته اول بارداری باشد. تصمیم با مادر و بر اساس مشاوره و بررسی شرایط سلامت مادر باردار خواهد بود. 
۱۲. با عنایت به شواهد علمی موجود در دوران شیردهی، واکسیناسیون با واکسن های مجاز اعلام شده در دستور العمل های کشوری منعی ندارد و در ۴۲ روز اول بعد از زایمان ترجیحا سینوفارم خواهد بود. البته تزریق واکسن آسترازنکا هم در بارداری و شیردهی ممکن است. ولی تجویز آن برای مادران باردار منوط به تشخیص کمیته علمی دانشگاهی واکسن مادران باردار خواهد بود. 
۱۳. در صورتی که مادر باردار با توجه به مطالب پیش گفت در اولویت تزریق واکسن کووید۱۹ است، باید به پایگاه های سلامت مراجعه نماید، پرونده سلامت تشکیل دهد و پس از بررسی برای وی واکسن تزریق خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :