19 دی: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که واکسینه شده‌اند نیز می‌توانند نوع دلتا کووید-۱۹ را منتقل کنند.
به گزارش روز شنبه پایگاه اینترنتی مجله فورچون، این مطالعه موفقیت‌آمیز که در مجله پزشکی Lancet Infectious Diseases منتشر شده است، نشان می دهد افرادی که دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، همچنان می‌توانند این عفونت را به اعضای واکسینه شده یا واکسینه نشده خانواده خود و سایر افراد منتقل کنند.
تجزیه و تحلیل یک ساله ۶۲۱ نفر در انگلیس، قدرت نوع دلتا ویروس کرونا را حتی در کشورهایی که نرخ واکسیناسیون بالایی دارند، تایید کرده است. داده های این مطالعه نشان می دهد که ۲۵ درصد از افراد واکسینه شده می توانند در یک خانه و از طریق اعضای خانواده به این بیماری مبتلا شوند و این میزان در افراد واکسینه نشده ۳۸ درصد است.
اما خبر خوب این است افرادی که واکسینه شده بودند، نسبت به افرادی که واکسن کرونا نزده بودند، سریعتر بهبود می یابند و کمتر احتمال دارد که به نوع شدید این بیماری مبتلا یا در بیمارستان بستری شوند.
به گزارش پایگاه اینترنتی بی‌بی‌سی نیوز، محققان متوجه شدند که افراد واکسینه شده حتی اگر علائم کمی داشته باشند یا هیچ علامتی نداشته باشند، باز هم می توانند این ویروس را به راحتی منتقل کنند، زیرا حتی اگر این افراد سریعتر از افراد واکسینه نشده از این بیماری رهایی یابند اما به اندازه افراد واکسینه نشده حامل بار ویروسی هستند. 
نویسندگان این مطالعه هشدار دادند افرادی که واکسن کرونا نزده اند، برای پیشگیری از ابتلا به نوع دلتا این ویروس نباید به افراد واکسینه شده اطراف خود اعتماد کنند. در حالی که واکسن‌ها در پیشگیری از ابتلا به وضعیت شدید کرونا و مرگ و میر ناشی از این بیماری بسیار عالی عمل می‌کنند، اما برای پیشگیری از ابتلا به این عفونت فرموله نشده‌اند. همچنین، چند مطالعه نشان داد که کارایی این واکسن ها با گذشت زمان کاهش می یابد. 
از دیگر نکات برجسته این مطالعه که از سپتامبر ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۱ در ۴۴۰ خانواده انگلیسی انجام شد، این بود که افراد کاملاً واکسینه شده همچنان در معرض خطر ابتلا به نوع دلتا ویروس کرونا هستند، اگرچه این خطر برای آنها در مقایسه با افراد واکسینه نشده بسیار کمتر است.
دکتر «آجیت لالوانی»، رییس بخش بیماری‌های عفونی در کالج امپریال لندن در انگلیس، گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که واکسیناسیون به تنهایی برای جلوگیری از آلوده شدن افراد به نوع دلتا و انتشار آن در محیط‌های خانگی کافی نیست. 
وی افزود: مشاهده انتقال مداوم ویروس کرونا میان افراد واکسینه شده، ایجاب می کند که افراد واکسینه نشده برای محافظت از خود در برابر ابتلا به عفونت و کووید-۱۹ شدید، واکسینه شوند، به خصوص که افراد در طول ماه های زمستان بیشتر اوقات خود را در محیط های بسته و در مجاورت یکدیگر سپری می کنند.
این محقق ادامه داد که آسیب پذیری نسبت به ابتلا به این عفونت ظرف چند ماه پس از تزریق دوم افزایش می‌یابد و از مردم خواست در اسرع وقت نسبت به تزریق واکسن تقویتی اقدام کنند.
دکتر «آنیکا سینگانایگام» از دیگر نویسندگان این مطالعه که وی نیز متخصص بیماری‌های عفونی در امپریال کالج لندن است، افزود: یافته‌های ما بینش‌های مهمی را در مورد تأثیر واکسیناسیون در مواجهه با انواع جدید کرونا به ویژه نوع دلتا ارائه می‌دهد. گونه دلتا کرونا همچنان عامل شمار بالای موارد ابتلا به کووید در سراسر جهان به ویژه در کشورهایی است که میزان واکسیناسیون بالایی دارند. 
این کارشناس خواستار ادامه رعایت پروتکل های بهداشت عمومی از جمله استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و آزمایش کرونا به منظور کاهش انتقال این ویروس شد. 
به گزارش ایرنا، کمیته مشورتی واکسن‌ها و محصولات بیولوژیکی مرتبط در سازمان غذا و داروی آمریکا سه شنبه گذشته به تزریق واکسن کووید-۱۹ فایزر، برای کودکان پنج تا ۱۱ ساله رأی داد.
ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذرماه ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفند ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :