19 دی: عضو شبکه راهبردی تحقیقات بیماری‌های ویروسی کشور گفت: مردم حداقل ۲ هفته بعد از دریافت دز دوم واکسن کرونا انتظار ایمنی قابل قبول داشته باشند.
دکتر محمدکاظم شاه کرمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه افراد قبل از این مدت خیلی به ایمن شدن خود دل نبندند، افزود: تا زمانی که دوره واکسن کامل نشود، نمی توان انتظار داشت که فرد به ایمنی مورد نظر رسیده باشد.
وی تاکید کرد: حتی پس از طی شدن این مدت هم باید تا زمانی که حداقل ۷۵ درصد از مردم هر دو دز واکسن را تزریق کنند، تمام پروتکل های بهداشتی اعم از استفاده از ماسک، حضور نیافتن در تجمعات، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست ها با آب و صابون حتما رعایت شود.
شاه کرمی در پاسخ به این سوال که آیا افراد با تزریق دز اول واکسن کرونا حدود ۳۰ درصد و با تزریق دز دوم ایمنی کامل بدست می آورند، گفت: این تصور اشتباه است که بگوییم با تزریق دز اول واکسن کرونا مثلا ۳۰ درصد ایمن می شویم و با تزریق دز دوم این مقدار به ۹۰ درصد می رسد، بلکه اکثر افراد با تزریق ۲ دز واکسن به ایمنی قابل قبولی دست خواهند یافت.
متخصص ویروس شناسی پزشکی اظهار داشت: وقتی گفته می شود اثربخشی یک واکسن مثلا ۹۰ درصد است معنی اش این نیست که فرد دریافت کننده واکسن ۹۰ درصد ایمنی بدست می آورد، بلکه معنی اش این است که از هر ۱۰۰ نفری که این واکسن را دریافت می کنند ۹۰ نفر ایمنی کامل را به دست می آورند، ولی ممکن است ۱۰ نفر به سطح ایمنی قابل قبولی نرسند.
شاه کرمی خاطرنشان کرد: در مطالعات پیش بالینی و بالینی مشخص می شود چه مقدار از ماده موثره باید در واکسن وجود داشته باشد یا واکسن در چند نوبت و با چه فاصله ای به افراد تزریق شود که حداکثر ایمنی زایی و اثر بخشی را داشته باشد.

  • نویسنده :
  • منبع :