19 دی: وزیر خارجه آمریکا که کشورش با خروج از برجام، پیچیدگی‌ها و مشکلات زیادی برای این توافق بین‌المللی ایجاد کرده و مردم ایران را تحت تحریم‌های ظالمانه قرار داده است، مسیر بازگشت به مذاکرات برجامی را باز دانست و گفت: می‌توانیم به پایبندی متقابل به این توافق بازگردیم.
آنتونی بلینکن در گفت و گو با شبکه سی.ان.ان با اشاره به دیدار جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در رم با سران آلمان، فرانسه و انگلیس که بخشی از گفت و گوهایشان درخصوص موضوعات مرتبط با برجام و ایران بود، گفت: ما چهار کشور، در خصوص مسائل مرتبط با برجام، هماهنگی نزدیکی با یکدیگر داریم و در واقع این موضوعی نسبتا تازه است زیرا از زمانی که آمریکا از این توافق خارج شد، در سال‌های اخیر بر سر این موضوع با یکدیگر اختلاف داشتیم اما اکنون کاملا در این باره هماهنگ هستیم و با یکدیگر کار می‌کنیم.
وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه و روش مقابله با  این مسئله است.
بلینکن با انتقاد از دولت سابق آمریکا در خروج از برجام و اینکه "از زمانی که آمریکا از این توافق خارج شد، برنامه هسته ای ایران به سمت خطرناک تر شدن پیش رفته است"، برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را یک تهدید خواند در حالیکه رژیم صهیونیستی به عنوان نزدیک‌ترین متحد خاورمیانه‌ای واشنگتن، دارای زرادخانه‌هایی است که تحت هیچ نظارت و مقررات پادمانی قرار ندارد.
وی اضافه کرد همچنان پنجره‌ای برای بازگشت به مذاکرات وجود دارد و ما می‌توانیم به پایبندی متقابل به این توافق بازگردیم و این می‌تواند بهترین نتیجه باشد.
وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به اینکه واشنگتن با خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام، مشکلات زیادی برای این توافق ایجاد کرده است، ادعا کرد: این امر(بازگشت به مذاکرات) بستگی به ایران دارد که در انجام این کار جدی باشد.
بلینکن در ادامه این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: تمامی کشورها از جمله روسیه و چین دراین زمینه کار می‌کنند و قویا بر این باروند که این امر می تواند بهترین مسیر رو به جلو باشد، اما ما هنوز نمی‌دانیم که آیا طرف ایرانی همچنان خواهان بازگشت به مذاکرات و برگشتن به طریق معنادار به پایبندی به این توافق است.
وی با تکرار ادعاهای نخ نمای گذشته واشنگتن مبنی بر وجود گزینه‌های مختلف در قبال ایران، مدعی شد: اگر ایران خواستار بازگشت به مذاکره نباشد، آنگاه ما به همه گزینه‌های لازم برای برخورد با این مشکل فکر خواهیم کرد.
جمهوری اسلامی ایران بار ها و به صراحت اعلام کرده است که خواستار انجام مذاکرات نتیجه محور پیرامون برجام است؛ مذاکراتی که لغو کامل تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را بدنبال داشته باشد.
دولت بایدن در صورت داشتن اراده واقعی برای بازگشت به برجام که با گذشت 10 ماه از آغاز به کار، هنوز نشان نداده است می‌تواند با صدور یک فرمان اجرایی، تحریم‌های ظالمانه به مردم ایران را متوقف سازد اما نه تنها این کار را نکرده که در مسیر دولت دونالد ترامپ، بر تحریم‌ها افزوده است.
وزیر خارجه بایدن در حالی مسیر دیپلماسی و بازگشت به برجام را باز می‌داند که دولتش تنها طرفی است که در این توافق نیست و باید گام عملی برای ورود به آن بردارد.


  • نویسنده :
  • منبع :