19 دی: رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد که نظارت بر تاسیسات هسته‌ای در ایران دشوار شده است.
گروسی در گفتگو باشبکه سی‌ان‌ان گفت: این یک حقیقت است که نظارت هسته‌ای در ایران ضعیف شده است.
وی در این گفتگو که در حاشیه نشست اقلیمی گلاسگو صورت گرفت، ادعا کرد که برای آژانس بین المللی انرژی اتمی کار کردن به عنوان یک ناظر هسته‌ای به صورت فزاینده‌ای دشوار می‌شود.
گروسی ادامه داد که "ما نیاز به دسترسی داریم." 
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای شرکت در بیست‌وششمین اجلاس بین المللی آب‌وهوایی به گلاسکو سفر کرده، روز چهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس شیوه بازرسی از مراکز اتمی ایران را به پرواز در ابرهای متراکم تشبیه کرد و مدعی شد که این مسیر نمی‌تواند برای مدت طولانی ادامه یابد.
گروسی ابراز امیدواری کرد که بتواند به زودی به ایران بازگردد و گفت‌ وگوهای سطح بالا و حضوری با مقام‌های ایران را از سر بگیرد.
ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) به توافقی جامع دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد و چند ماه بعد شورای امنیت با تصویب قطعنامه اجماعی ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) برجام را تایید کرد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی مامور شد تا اجرای تعهدات ایران تحت برجام را راستی آزمایی و به اعضا گزارش کند اما پس از پایان ریاست جمهوری باراک اوباما، دونالد ترامپ رئیس جمهوری تندروی آمریکا در  ۸ مه ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت۱۳۹۷) فرمانی را امضا کرد که براساس آن آمریکا از توافق بین المللی و چندجانبه برجام بطور یکجانبه خارج و تحریم‌های هسته‌ای ایران که بر اساس برجام تعلیق شده بود، طی یک دوره زمانی بازگشت.
ایران هم تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهدات خود ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.


  • نویسنده :
  • منبع :