19 دی: یک کارشناس مسایل بین‌الملل درباره محتوای مذاکرات برای احیای برجام خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده باید به این مساله توجه داشته باشند که اگر طرف آمریکایی برای استفاده از مکانیسم ماشه به برجام برگردد، خطرناک است.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که چقدر تاخیر در بازگشت به مذاکرات احیای برجام در راستای منافع ملی کشور است؟ گفت: به طور صریح باید بگویم که هیچ دستاوردی نمی‌تواند این همه تاخیر را برای پایان دادن به تحریم ها علیه ایران توجیه کند. معتقدم نسبت به دوره ترامپ و نیز آنچه در آینده انتظار ما را می کشد زمان به ضرر ایران در حال گذر است.
وی ادامه داد: الان مشخص است که با کاهش محبوبیت بایدن و تیم ایشان عملا قابل پیش بینی است که دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره ای اکثریت شکننده در کنگره‌ را از دست خواهند داد و باعث می شود کانون های مانع ساز ریاست جمهوری آقای بایدن تقویت شوند.
فلاحت پیشه تصریح کرد: یکی از مواردی که الان تحت عنوان اختلاف اصلی ایران و بایدن است، تحریم‌های فرابرجامی است که توسط ترامپ به تحریم‌های کنگره وصل شد. آن وقت پمپئو گفت که ساختار تحریم‌های حداکثری را طوری شکل می دهیم که اگر دولت بعدی کاملا شبیه دولت اوباما بود هم نتواند این تحریم ها را بردارد. این یک ادعا بود اما تاخیری که در بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها شاهد هستیم نشان می‌دهد که این ادعا نبوده است و چالش‌هایی خارج از برجام مثل چالش ایران و رژیم اسراییل هم فعال شده است.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر توافق هسته‌ای در دوره انتقال احیا می‌شد، به سود ایران بود، چون در تقابل ادبیات تحریم و دیپلماسی، ادبیات دیپلماسی موفق است تا عوامل تنش‌زا وارد صحنه نشوند. در هر حال بایدن و دولت آمریکا اجازه نداد دو جریان ارتجاعی و صهیونیستی وارد موضوع برجام شوند اما به تدریج می‌بینیم مذاکرات و دیدارهای صهیونیست‌ها و سطح مناسبات در این رابطه خیلی بیشتر شده است. بایدن یک نقصان جسمی هم‌زمان شده با ضعف سیاسی‌اش در آمریکا دارد. بایدن در دوره انتقال می‌توانست اقدامات قابل توجهی انجام دهد و الان هم معتقدم با چند حکم اجرایی می‌تواند تحریم‌های فرابرجامی ر ا تعلیق کند، اما روز به روز اراده سیاسی خودش و نیز اراده سیاسی مراکز نفوذ در آمریکا را دارد از دست می‌دهد.
فلاحت پیشه سیاست تیم دولت جدید در حرکت به سمت روسیه و چین را قابل نقد دانست و در بخش دیگری از این مصاحبه خاطرنشان کرد:‌ معتقدم برجام دو طرف اصلی دارد و آن ایران و آمریکا هستند و این تجربه تاریخی و واقعیت موجود است. در زمان حل و فصل موضوع هسته ای نیز این مساله به خوبی نشان داده شد. به هر حال برخی در ایران اسم بردن از آمریکا را به معنای ترس از آمریکا قلمداد می کنند اما این یک تابوی کهنه است و باید این واقعیت را بپذیریم. اروپا، چین و روسیه و برخی کشورهای مرتجع فقط برای اینکه ایران ماهیت دعوا میان خود و آمریکا را بر اساس واقعیت ندید، مدعی شده‌اند، در حالی که این داستان تا میان طرف‌های اصلی حل و فصل نشود فایده ندارد و حل و فصل نمی شود.
این کارشناس مسایل بین الملل گفت: کشورهای مختلف که قبلا نقش واسطه گری در بحث هسته ای ایران داشتند، الان برای خودشان منافعی را تعریف کردند. همین روس ها سعی می کنند ایران از کانال آنها وارد برجام شود و به عبارتی بازیگران غیر آمریکایی موثر در بحث هسته‌ای توسط ایران ساخته شدند و متاسفانه پررو هم شده‌اند.
وی تاکید کرد که باید ایران و آمریکا به ماهیت دعوا که یک چالش بین این دو کشور است برگردند و مساله را بین خودشان به طور طبیعی و دیپلماتیک حل و فصل کنند پیش از اینکه دیگر کشورها با اعمال نفوذ در روند و نتیجه مسیر حل و فصل مساله هسته‌ای را به بی‌راهه بکشند.
فلاحت پیشه در عین حال درباره محتوای مذاکرات خاطرنشان کرد: من درباره یک مساله نگران هستم و به تیم مذاکره کننده آن را گوشزد می کنم و آن این است که اگر طرف آمریکایی برای استفاده از مکانیسم ماشه به برجام برگردد، خطرناک است.


  • نویسنده :
  • منبع :