19 دی: محققان کشور با انجام پژوهشی دریافتند که عفونت کووید_۱۹ می‌تواند بر مکانیسم‌های احتمالی در درگیری سیستم تولید مثل مردان در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ تاثیر منفی بگذارد.
محققان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این پژوهش عنوان کردند: از اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، از زمان ظهور ویروس کرونا از طریق سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس ۲(SARS-CoV-۲)، ما هنوز دانش کمی در مورد مکانیسم‌های بیماری‌زایی کووید-۱۹ داریم. مطالعات اولیه گزارش داد که مردان در مقایسه با زنان بیشتر مستعد ابتلا به COVID-۱۹ هستند.
این یافته‌ها این سوال را مطرح می‌کند که آیا عفونت کووید-۱۹ می‌تواند بر باروری مردان تأثیر منفی بگذارد. از آنجا که گیرنده‌های آنژیوتانسین-تبدیل کننده آنزیم -۲(ACE۲)، معروف به مسیر ورود ویروس به سلول‌های انسانی به طور فراوان بر روی سلول‌های بیضه، هستند، این فرضیه وجود دارد که ویروس همچنین می‌تواند اثرات مخربی بر باروری مردان داشته باشد.
یافته‌های جدیدی وجود دارد که از حساسیت سلامت تولید مثل مردان به عفونت ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ پشتیبانی می‌کند. گزارش‌های اخیر بیانگر بروز اختلالات عملکرد سیستم باروری مردان در بیماران مبتلا به عفونت کووید-۱۹ است. مسلماً روشن شدن سازوکار و مکانیسم‌های درگیر در این یافته‌ها منجر به مدیریت و درمان به موقع بیماران آلوده خواهد شد.
این پژوهش که توسط الیاس کارگر ابرقوئی و با همکاری مریم عرب فیروزجائی، محمد زمانی و زین العابدین شریفیان انجام شده و نتایج آن بر روی پایگاه پژوهش های سلامت منتشر شده، نشان می‌دهد: اگرچه تظاهرات تنفسی شایع‌ترین علامت بالینی کووید-۱۹ است، اما با توجه به اهمیت باروری، تظاهرات کووید-۱۹ در سیستم تولید مثل مردان باید بیشتر بررسی شود. لازم به ذکر است که سد بیضه خون از کووید-۱۹ در امان نیست و اختلال در عملکرد غدد جنسی با سطوح غیر طبیعی هورمون‌های جنسی همراه است. بنابراین توصیه می‌شود بیماران مذکر که در سنین باروری قرار دارند و تمایل به بچه‌دار شدن دارند، در مورد باروری و عملکرد سیستم تولید مثل ارزیابی شوند.

  • نویسنده :
  • منبع :