19 دی: سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از اختصاص تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی و خرید مسکن برای زوجین، افزایش حق عائله‌مندی تا حدود ۷.۵ برابر و افزایش سن استخدام برای تاهل و فرزندآوری در قانون جدید مجلس خبر داد.
«علی اصغر عنابستانی» روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، درباره تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از سوی شورای نگهبان به خبرنگاران، گفت: خدا را شاکریم که پس از ۱۰ سال پس از تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر انجام اقدامات موثر در حوزه فرزندآوری و حمایت از خانواده، مجلس یازدهم وظیفه خود را به درستی انجام داد و با برگزاری بیش از ۱۰۰ جلسه و حضور تمامی صاحب‌نظران و کارشناسان ذیربط قانونی تصویب کرد که در حوزه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تمامی جوانب مساله در آن دیده شده است.
سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، افزود: در این قانون برای جوانان در آستانه ازدواج، زوجین جوان و همچنین ترغیب جوانان به ازدواج مشوق‌های مناسبی دیده شده که اختصاص تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی و خرید مسکن برای زوجین، افزایش حق عائله‌مندی تا حدود ۷.۵ برابر، افزایش سن استخدام برای تاهل و فرزندآوری و اختصاص تسهیلاتی برای حمایت از زوجین نابارور و پیشگیری از ناباروری دیده شده است.
عنابستانی ادامه داد: براساس برخی آمارها ۲۵ درصد زوجین با مشکل ناباروری مواجه هستند و هزینه‌های درمان بسیار سرسام‌آور است که در این قانون مقرر شد این افراد تحت پوشش بیمه قرار گیرند و مراکز تخصصی ناباروری در دانشگاههای علوم پزشکی تمامی استان‌ها ایجاد شود.
وی با یادآوری اینکه در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، حمایت کافی از مادران باردار و شیرده شده است، گفت: تسهیلات مناسبی برای دوران بارداری، شیردهی و تولد فرزند دوم و سوم به بعد و همچنین چندقلو مانند تامین زمین، واحد مسکونی، اختصاص تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی، معافیت‌های مالیاتی، تسهیلات قرض الحسنه پیش بینی شده است. البته حمایت های خوبی از مادران به ویژه مادران شاغل هم شده است.
سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یادآور شد: مجلس نسبت به این قانون حساس است و نظارت ویژه‌ای برای اجرای آن دارد تا این قانون جامع و متعالی به شکل کامل و جامع اجرا شود.
عنابستانی خاطرنشان کرد: اجرای قانون مهمتر از تصویب آن است و به طور حتم مجلس نظارت دقیق خواهد کرد که در مسیر اجرا دچار مشکل نشود و لازم است همه ارکان دولت، بخش خصوصی و دستگاه‌های عمومی نهایت اهتمام خود را برای اجرای درست قانون داشته باشند.
به گزارش ایرنا، ۱۰ آبان ماه شورای نگهبان از تایید طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خبر داد که پس از چندین مرحله رفت و برگشت بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی، در نهایت با اعمال اصلاحات اخیر نمایندگان از سوی شورا مورد تأیید قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اسفندماه سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد که این شورا چند بار طرح را برای اصلاح چند بند به مجلس برگشت داد اما در نهایت به تصویب رسید.
هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان دهم آبان در صفحه شخصی خود در توییتر در این باره نوشت: «طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» پس از رفع ایرادات و ابهامات شورای نگهبان از سوی مجلس شورای اسلامی، مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد. امیدوارم اجرای این قانون با احکام متعدد و متنوع آن، به تحقق اصل دهم قانون اساسی یعنی تسهیل تشکیل نهاد خانواده و تحکیم و استواری این نهاد بیانجامد.

  • نویسنده :
  • منبع :