19 دی: یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: الآن مجلس ما مجلس آنچنانی که می‌خواهیم نیست، در آن نواقصی است؛ با درایت این نقاط ضعف از مجلس را بردارید.
آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی در دیدار رئیس و کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: مجلس جمهوری اسلامی باید تمام جهاتش را رعایت کند، قانونی در مجلس تصویب نشود که موجب ضربت به اسلام و مسلمین شود.
وی بیان داشت: تقاضای اینجانب از جنابعالی و همکاران شما این است که دقت بیشتری داشته باشید که مجلس ما دارای وزنه دینی و مذهبی باشد، مشکلاتی در آن پیش نیاید که فردا ایراد بگیرند.
استاد برجسته فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: ما و شما همه رفتنی هستیم، آنچه به جای می‌گذاریم آثار کار ماست که آیندگان بیایند بگویند بارک الله، مجلس مثلا چندم، یک چنین حرکتی انجام داده است، آثار مثبت مجلس،‌ به وسیله قانونی است که توسط شما انجام می‌گیرد.
وی تاکید کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شایسته است حرکات و سکناتشان نمونه باشد، به گونه ای که دیگران مجلس‌داری را از نظام جمهوری اسلامی یاد بگیرند.
آیت الله علوی گرگانی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: نمایندگان مجلس باید بدانند که گاهی اگر ایرادی پیش می‌آید مواظب باشید که این ایراد، ایراد شخصی نیست، ایراد شخصیتی است، ایراد شخصیتی بالاتر از ایراد شخصی است، به بنده جسارتی بشود مشکلی نیست اما اگر به شخصیتی در اسلام کم‌لطفی بشود خیلی مهم است، ضربه به اسلام می‌زند، مجلس یک حالت این چنینی دارد.
وی گفت: مجلس خیلی مهم است، یکسری نواقصی است که من نمی‌خواهم بیان کنم، با عرض پوزش الآن مجلس ما مجلس آنچنانی که می‌خواهیم نیست، در آن نواقصی است؛ اینها را یکی پس از دیگری با درایت این نقاط ضعف از مجلس را بردارید که فردا از این مجلس بتوانیم حداکثر استفاده را ببریم.
استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: از جمله مطالبی که جز شئون مجلس است و انتظار است به دست شما بزرگواران حل شود، آن است که در امر تقنین جنبه رعایت آموزه های شارع مقدس را از نظر متن آیات قرآنی و روایات اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بیشتر دقت کنید، گاهی اوقات، مطالبی در مجلس بحث می‌شود که زیبنده و شایسته مجلس انقلابی و اسلامی نیست، در حالی که آنچه که باید انجام بگیرد، نیست و ما انتظار این صحبت‌ها را در آنجا نداریم.
وی ادامه داد: به عزیزان گفتیم نگذارید در مجلس این حرفهای دون شان مجلس پیش بیاید، مواظبت کنید که خدای ناخواسته‌ گوشه‌ای در این مجلس اشکال پیدا نشود.
آیت الله علوی گرگانی خطاب به کارگزاران مجلس شورای اسلامی گفتند: امیدوارم مراقب باشید خدای ناکرده، قانونی در مجلس مطرح نشود که بعداً پشیمانی به بار بیاورد و افسوس بخوریم که کاش این قانون در مجلس مطرح نشده بود.
وی خطاب به مسئولان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اجازه دهید هر جا نقطه ضعفی بود، به شما تذکر بدهیم، هر جا مشکلی بود با ما در میان بگذارید که ما کمکی در کار کرده باشیم. اجازه بدهید ما از این مرحله به بعد تذکراتی در این رابطه به شما تقدیم کنیم و شما در جلساتی که دارید با هم مذاکره می‌کنید، ما هم نظرات خود را بیان می کنیم.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم آنچه ما می گوییم درست است همین که با هم در صحت و سُقم مسئله مذاکره کنیم مفید است، این مذاکره برای ما هم اثرگذار است که متوجه شویم در مجلس چه قانونی تصویب می‌شود.
وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از محققان مرکز مبنی بر اینکه «در طرح‌ها و لوایحی که بین مراجع معاصر تعدد فتوا هست ما فتوای مشهور مناسبت‌تر است بگیریم یا فتوایی که در واقع کارآمدتر است و مشکلات مردم را حل می‌کند؟» نیز بیان داشت: در مجلس مذاکره کنید رأی گیری کنید که کدام یک از بزرگان صاحب فتوا را ملاک قرار می دهید.
آیت الله علوی گرگانی ادامه داد: در موضوع مجلس باید دید چه شرطی‌ گذاشته‌اند؛ یک موقع نگاه می‌کنید در مجلس ما باید به فتوای رهبر عمل کنیم آنجا مذاکره می‌شود تشخیص می‌دهند به فتوای رهبر عمل کنند، برای اینکه اتحاد کلمه بوجود بیاید.
وی خاطرنشان کرد: چون نظرات مراجع متفاوت است و تجمیع نظرات بزرگواران در مجلس شاید امکان‌پذیر نباشد. سابق از این، اگر شاخصی در مملکت از علما و مراجع باشد قهراً می‌گویند با نظر مبارک آقای فلان… اما اگر شاخص نباشد باید دید کدام یکی از این مراجع صحت نظرشان بیشتر مورد تأیید علماست.
استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: مثلاً می‌گویند فلانی در علم و فضل و کمال حرف اول را می‌زند قهراً همان را شما ملاک قرار بدهید که این را خود مجلس تصویب کند که با نظر فلانی ما بتوانیم این عمل را انجام بدهیم که تشتت فکری پیدا نشود که نظرات مختلف باعث اختلاف نشود و مسئله حل شود و باید فصل‌الخطاب باشد.
وی اظهار داشت: فصل‌الخطاب را بروید در مجلس مذاکره کنید رأی گیری کنید که کدام یک از بزرگان صاحب فتوا را ملاک قرار بدهید مثلاً اگر رهبر انقلاب ملاک باشد مانعی دارد یا سایر مراجع باشد مشکلی ندارد تا اضطراب فکری نداشته باشید.

اسلامی کردن زیرساخت های قانونی بزرگترین خدمت به نظام است
در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رجایی‌نیا خاطرنشان کرد: روحانیت حضور زیادی در پُست‌های مختلف در کشور دارد، اما این حضور به صورت سیستماتیک نبوده و بیشتر فردی بوده است، و تنها جایی که می تواند ظرفیت‌ها، ایده‌ها و دیدگاه های حوزه های علمیه را به سمت بالفعل شدن سوق دهد، قانون است، که مرکز تحقیقات اسلامی مجلس چنین رسالتی را بردوش دارد.
وی ادامه داد: براساس اصل چهارم قانون اساسی، یکی از کارکردهای مهم مجلس شورای اسلامی، تطبیق قوانین بر شرع مقدس اسلام می باشد و حدود ۱۰ سال است که سازوکار آن از طریق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس فراهم شده است تا در ابعاد فقهی و بحث‌های اسلامی به مجلس در زمینه قانونگذاری کمک کند.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بااشاره به ضرورت ارتباط منظم حوزه با مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه این امکان فراهم شده که حوزه های علمیه به‌صورت منظم و سیستمی به واسطه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با قوه مقننه ارتباط داشته باشند و بتوانند دیدگاه‌های اسلامی و فقهی را به مجلس و نمایندگان منتقل سازد.
وی از همکاری بیش از ۵۰۰ نفر از طلاب و فضلای حوزه علمیه با مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خبر دادو گفت: تشکیل کارگروه های علمی جهت بررسی طرح ها ولوایح، اعزام اساتید و متخصصان حوزوی جهت حضور در کمیسیونهای تخصصی مجلس، نگارش و یا مشارکت ابتکاری و خلاق در تهیه پیش نویس‌های طرح‌های قانونی مهم، تهیه بیش از چهارصد عنوان گزارش علمی در مورد طرح‌ها و لوایح و… از جمله فعالیت های این مرکز می باشد.

  • نویسنده :
  • منبع :