19 دی: دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: پس از پایان دوره ممنوعیت، با ورود برنج خارجی حباب کاذب قیمت شکسته می شود.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت واردات برنج اظهار کرد: از هر اقدامی که از سمت وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت صمت در راستای تنظیم بازار باشد، به شرطی که شعار نباشد، استقبال می کنیم. 

او افزود: طی چند روز اخیر معاون وزیر جهاد کشاورزی طی نامه ای به دفتر توسعه تجارت مجوز داد که ثبت سفارش از ۱۰ آبان انجام شود، اما تا اول آذر هیچ محموله ای نمی تواند وارد کشور شود‌. 

کشاورز ادامه داد: نامه اخیر معاونت بازرگانی وزارت جهاد، ۱۵ روز کار واردکنندگان در واردات و خرید اداری برنج را جلو انداخت که به نظر می رسد با رفع دوره ممنوعیت از اول آذر ۸۵ هزار تن برنج رسوبی مانده در گمرک ترخیص و در نهایت به مرور موارد ثبت سفارش شده وارد کشور شود. 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه ماهیانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن برنج مورد نیاز کشور است، گفت: با افزایش قیمت برنج ایرانی، سهم بازار برنج ایرانی به سمت خارجی سوق داده می شود که با این وجود احتمال افزایش واردات وجود دارد. 

به گفته او، با رفع دوره ممنوعیت و آغاز واردات شاهد کاهش قیمت برنج خارجی و رفع کمبود برنج خارجی از اول آذر خواهیم بود. 

کشاورز با اشاره به کاهش قیمت برنج خارجی در روزهای آتی بیان کرد: با رفع دوره ممنوعیت و ورود برنج، نه تنها برنج خارجی ارزان می شود، بلکه از افزایش قیمت برنج ایرانی هم جلوگیری می شود و در طول زمان هم شاهد کاهش حباب قیمت برنج ایرانی خواهیم بود. 

این مقام مسئول با اشاره به حباب کاذب قیمت برنج خارجی در بازار گفت: قبل از دوره ممنوعیت، قیمت هر کیلو برنج هندی ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان و برنج پاکستانی ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان بود که با ترخیص برنج های رسوبی و آزاد شدن واردات پیش بینی می شود که حباب کاذب قیمت شکسته شود. 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: علی رغم درخواست های مکرر مبنی بر کاهش دوره ممنوعیت به ۲ ماه، اما وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی مجلس موافقت نکرد که امیدواریم در سال آینده ممنوعیت فصلی به تعرفه فصلی تغییر کند و زمان آن از ۴ ماه به ۲ ماه کاهش یابد تا از کمبود و گرانی برنج جلوگیری شود‌. 

کشاورز در پایان تصریح کرد: پیشنهادهای بخش خصوصی از سوی تنظیم بازار نیازمند بررسی است تا تجربه تلخ ماه های اخیر تکرار نشود چرا که این امر منجر به حذف برنج از سفره اقشار آسیب پذیر و ایجاد مشکل برای تامین برنج مورد نیاز اقشار متوسط شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :