19 دی: آیین تکریم و معارفه استانداران سابق و جدید قم طی مراسمی با حضور شخصیت‌های سیاسی در قم برگزار شد.
طی مراسمی که عصر دوشنبه با جضور احمد وحیدی وزیر کشور، حضرات آیات سیدهاشم حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، نمایندگان قم در مجلس و جمعی از مسئولان کشوری و لشگری در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد استاندار جدید قم معرفی و از زحمات استاندار سابق تقدیر به عمل آمد.

مردم قم از استاندار جدید کارهای فرهنگی و اقتصادی می‌خواهند


رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این مراسم با بیان اینکه مردم قم از استاندار جدید کارهای فرهنگی و اقتصادی می‌خواهند گفت: با رفع موانع باید امنیت برای تولید ایجاد و مبلمان شهری قم برای سایر شهرها الگوپذیر شود.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری افزود: ابتکار استاندار سابق قم در سه شنبه های اقتصادی یک اقدام مطلوب و ارزشمند بود و استاندار جدید این مسیر را ادامه داده و موانع را برطرف کنند.

وی افزود: بهرام سرمست استاندار سابق قم بعد از سه سال خدمت صادقانه از استان قم خواهد رفت و ما حقیقتا از تلاش های صادقانه ایشان قدردانی می کنیم و آرزوی خدمت صادقانه برای استاندار جدید داریم.

امام جمعه قم بیان کرد: دولتی که اقتدار مالی و اقتصادی نداشته باشد شاید بتواند برخی مسائل را تدبیر کند ولی پروژه های آن روی زمین خواهد ماند. این که دشمنان امروز در پی تحریم ایران هستند این است که اجازه ندهند طرح های عمرانی، اقتصادی و غیره عملیاتی شود.

حسینی بوشهری ادامه داد: استاندار جدید قم چون سالها در این استان مسوولیت داشته، آشنا به امور و مسائل است و این مساله می تواند در پیشبرد اهداف کمک شایانی به استان کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: قم خواستگاه انقلاب اسلامی ایران است و این مساله باید استمرار پیدا کند و این شهر به عنوان الگویی برای شهرها و کشورهای دیگر در بعد معنوی، عمرانی، سیاسی، اقتصادی و غیره باشد و دانشجویانی که از ۱۲۰ کشور در این شهر مشغول تحصیل هستند مدیریت و پیشرفت کشورهای خود را از این شهر الگوبرداری کنند.

وی در ادامه، اظهار داشت: با انقلاب اسلامی بار سنگینی بر دوش کارگزاران و مسوولان گذاشته شده است چرا که ما می خواهیم جامعه ای را بنا کنیم که برای تمام جهانیان الگو و الهام بخش باشد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ما تا رسیدن به قله های مطلوب فاصله داریم اما در مسیری حرکت می کنیم که با وجود موانع و فراز و نشیب ها به آن قله نزدیک شویم و در این راه همه این موانع را یکی پس از دیگری از پیش رو برمی داریم. ما به امید روزی نشستیم که این پرچم را به دست صاحب اصلی انقلاب برسانیم.

آسیب‌های اجتماعی در قم بباید حداقلی باشد


وزیر کشور در این مراسم گفت: دولت سیزدهم عمیقا بر این باور است که نباید به دشمنان انقلاب چشم و امیدی داشت و از طرفی از عمق جان به خدمت رسانی به مردم ایمان دارد.

احمد وحیدی افزود: کشور ما امروز در امنیت کامل است و تحرکات اخیر در آب های عمان و تقابل بین ایران و آمریکا در دزدی نفتی بیانگر این مساله است.

وی اظهار داشت: در مساله اخیر اختلال در سامانه سوخت رسانی، دشمنان ثابت کردند از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به ملت ایران دریغ نمی کنند اما با تدبیر به جای دولت این معضل در اسرع زمان مدیریت شد.

وی با اشاره به جایگاه شهر مقدس قم، بیان کرد: جهان امروز تشنه پیام هایی است که در حوزه علمیه قم تولید می شود؛ در جهان هیچ راه نجاتی جز مسیر اهل بیت(ع) وجود ندارد و تمدن غرب ظلماتی از جهل را برای بشر به ارمغان آورده است.

وحیدی گفت: تمدن غرب به سردمداری آمریکا و صهیونیست و متحدان آنها امروز در سراسر عالم تروریست ها را تجیهز می کنند و بمب بر سر مردم افغانستان و یمن و جاهای دیگر می ریزند.

وزیر کشور گفت: در کنار تمدن غربی، انقلاب اسلامی به دنبال تمدن نوین اسلامی است که آن تمدن باید از قم شکل بگیرد و ساخته شود. محتوای تمدن نوین اسلامی در قم باید تولید شود؛ الگوسازی دولت سازی، جامعه اسلامی و غیره باید در حوزه علمیه قم پی ریزی شود.

وحیدی اظهار داشت: هر اقدام و خدمتی که برای استان قم انجام بگیرد کم است؛ قم باید از نابهنجاری‌ها دور باشد و به هنجارهای اجتماعی و اخلاقی مزین شود. در استان قم مساله آسیب‌های اجتماعی باید حداقلی باشد.

وزیر کشور مشکل آب و پیشروی کویر را دو مشکل عمده این استان دانست و گفت: استاندار جدید شخصیتی محبوب در بین اقشار مردم است و از بیوت علما و نمایندگان مجلس تماس های زیادی برای بکارگیری وی با وزارت کشور برقرار شده است در حالی که خود ایشان هیچوقت برای استاندار شدن درخواستی نداشته است.

وحیدی ادامه داد: وقتی سردار سپاهی خود را خادم ملت می داند و مردم تلاش ها و خدمات او را می بینند بالطبع تمایل پیدا می کنند که از حضور او در مراتب بالایی مدیریتی نیز بهره ببرند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون فقط چند نظامی در راس استانداری های کشور قرار گرفته است و وزارت کشور در بکارگیری سرداران سپاه با وجود درخواست هایی که از سوی برخی نهادها می شود حساسیت و مقاومت زیادی به خرج داده است.

وزیر کشور ادامه داد: امید داریم این جا به جایی استانداران در قم منشا خیرات و خدمات بیشتری برای مردم این استان باشد.

ظرفیت‌های بی‌نظیر قم در مسیر توسعه استان بکار گرفته شود


استاندار قم نیز گفت: ظرفیت‌های بی نظیر قم در بخش نیروی انسانی، تولید اندیشه دینی و معارف اهل بیت(ع) و غیره باید در مسیر توسعه و پیشرفت استان بکار گرفته شود.

سیدمحمدتقی شاهچراغی افزود: بنده برای خودم هیچ شانی جز نوکری و خادمی مردم قائل نیستم و معتقد هستم اگر می خواهیم پس از مرگمان آرامش داشته باشیم باید در خدمت رسانی به مردم تلاش بیشتری کنیم؛ من اهل قم و متولد این شهر هستم و از اینکه در دورانی در دفاع مقدس همرزم شهید زین الدین بودیم بسیار خرسند می باشم.

استاندار قم گفت: ما سرباز انقلاب و برای موفقیت در عرصه مدیریت نیازمند مشارکت آحاد مردم هستیم.

شاهچراغی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه اقدامات بسیار خوبی طی سالهای گذشته انجام شده اما هنوز کارهای بر زمین مانده فراوان است.

وی یادآور شد: اصحاب رسانه در این مسیر می توانند با وجود هجمه های سنگین رسانه های معاند موجب افزایش مشارکت های مردمی شوند.

وی تاکید کرد: اقدامات مطلوب استاندار سابق قم دنبال خواهد شد و در کنار آن صفحات جدیدی نیز در مدیریت قم گشوده می شود.

تصمیمات سه سال گذشته قم بر مبنای خرد جمعی بود


استاندار سابق قم نیز در این مراسم گفت: طی سه سال گذشته هیچ تصمیمی در این استان نبوده که بدون اجماع نظر و خرد جمعی اتخاذ شده باشد، این مساله سبب شد که تمام بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی در کنار مناسبت‌های ملی و مذهبی در وضعیت بسیار مطلوبی دنبال شود.

بهرام سرمست افزود: امروز که دوران مسوولیت سه ساله بنده در استان قم به پایان می رسد جا دارد که از حمایت و رهنمودهای مراجع تقلید و علمای حوزه قدردانی نمایم.

وی اظهار داشت: امروز که این مسوولیت را به استاندار جدید واگذار می کنم بسیار خداوند متعال را شاکر هستم؛ اگر توفیقی در قم بوده بخاطر همکاری و همدلی در تمام ارکان مدیریتی استان بوده است.

سرمست یادآور شد: شیوع کرونا در کنار تحریم های خارجی دو مشکل مهم کشور و استان قم طی سه سال گذشته بود و از همان روز اول شیوع کرونا تصمیمات کارآمدی اتخاذ و تصمیمات ستاد استانی قم به الگویی در ستاد ملی تبدیل شد.

وی خاطرنشان کرد: از زمان شیوع کرونا ۱۱۱ جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا تشکیل و یک هزار و ۳۰۰ مصوبه طی آن تصویب شد که ۹۰ درصد آنها عملیاتی شده است.

وی بیان داشت: استاندار جدید یکی از دوستان و همکاران من می باشد و حتی در شورای تامین نیز تمام تصمیمات ما مبتنی بر خرد جمعی بوده و دستگاه قضایی و سپاه استان پشتیبانی و همدلی مثال زدنی با مدیریت استان داشتند.

استاندار سابق قم گفت: به اعتقاد ما شهر قم یک کلانشهر بین المللی است و تمام اتفاقات آن در سطح بین الملل دارای اهمیت و تاثیرگذاری است.

وی ابراز کرد: استان قم دارای ظرفیت‌های آشکار و پنهان زیادی است و هنر مدیریت این است که ظرفیت های پنهان را فعال کند. ظرفیت های پنهان مردمی در سیل سال ۹۸ و دوران شیوع بیماری کرونا به نحو شایسته ای فعال شدند.

سرمست افزود: در طول دوران شیوع بیماری کرونا ۳ مرکز درمانی جدید در این استان راه اندازی شد و ظرفیت تخت های درمانی قم با جهش قابل توجهی همراه شد.

وی یادآور شد: با حمایت از بخش تولید و صنعت امروز استان قم از نظر امنیت سرمایه گذاری در جایگاه سوم کشور قرار گرفته است.

استاندار سابق قم اظهار داشت: طی سه سال گذشته، اولویت خود را بر حمایت از تولید و صنعت گذاشتم و تابستان سال جاری این استان نرخ بیکاری تک رقمی را تجربه کرد.

سرمست بیان کرد: امروز در برخی از واحدهای تولیدی با کمبود کارگر روبه رو هستیم و اجازه ندادیم که چرخ واحدهای صنعتی از حرکت بایستد.

وی خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد اقتصاد قم بر مبنای خدمات و گردشگری تعریف شده و به دلیل زمان طولانی درگیری با بیماری کرونا این استان خسارت های سنگینی را متحمل شده است.

استاندار سابق قم یادآور شد: تعامل و هماهنگی که در این مدت بین مدیریت شهری و استانداری ایجاد شد بسیار مطلوب بود و سیاست اصلی استان در این رابطه بر اصل پشتیبانی بود. من در طول سه سال گذشته در اختلافات بخش خصوصی و دولت طرفدار بخش خصوصی و در اختلافات بین استانداری و نهاد شهرداری همیشه یاور نهاد مردمی و شورای شهر بودم.

سرمست تصریح کرد: طی ۶ ماه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه گذشته حجم صادرات استان ۲ برابر شده است و در طول سه سال گذشته اجازه ندادیم حتی یک کارگر بیکار شود یا واحدی به ورطه تعطیلی کشیده شود. در ۳ سال گذشته ۷۲ واحد راکد و نیمه راکد را به مدار تولید بازگرداندیم.

استاندار سابق قم گفت: در این مدت یکهزار و ۳۰۰ هکتار به شهرک های صنعتی استان افزوده شد و کمبود زیرساخت این شهرک ها بهبود یافته است. از استاندار جدید درخواست دارم از ظرفیت پساب برای توسعه صنعتی این استان استفاده بهینه کند.


معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز در این آیین، ظرفیت های قم را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: حرم مطهر حضرت معصومه، مسجد مقدس جمکران، حوزه های علمیه، مرجع تقلید، بسترهای اقتصادی، گردشگری زیارتی، حضور اتباع خارجی از ۱۲۰ کشور و موقعیت مواصلاتی و غیره جایگاه بسیار ممتازی به این استان بخشیده است.

بیژن سلیمانپور اضافه کرد: میزان رشد و توسعه این استان با توجه به جایگاهی که دارد نسبت به وضعیت مطلوب همچنان فاصله زیادی دارد.

وی ابراز داشت: دشمنان طی ماه های اخیر تلاش بسیاری کردند که دوگانگی های دین و سلامت را در این استان با کمک دستگاه های رسانه ای خود راه اندازی کنند که با رصد و پایش به موقع دستگاه های امنیتی اجازه عرض اندام به آنها داده نشد.

وی با بیان اینکه طی ۳ سال گذشته شاهد هیچ مشکل یا معضل امنیتی در سطح این استان نبودیم، گفت: در این مدت همچنین تمام سیاست های کلان مانند انتخابات، مدیریت کرونا، مباحث اقتصادی و غیره به نحو شایسته ای انجام گرفته است.

سلیمانپور ابراز داشت: انتخابات پرشور مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸، تشییع باشکوه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، کنترل بیماری کرونا و سایر مناسبت های ملی و مذهبی در نهایت سلامت برگزار شده است.

وی همچنین تصریح کرد: سیدمحمدتقی شاهچراغی استاندار جدید قم از شخصیت های جهادی، شناخته شده و خدوم است که با حضور وی فصل جدیدی از خدمت به مردم رقم خواهد خورد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا