19 دی: نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد از این پس کامیون‌های ایرانی می‌توانند بدون پرداخت عوارض گمرکی به جمهوری‌ آذربایجان، برای سفر به این کشور از جاده جایگزین «تاتو-اغوانی» استفاده کنند.
به گزارش ارمن پرس، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان روز پنجشنبه در نشست هیات دولت این کشور تصریح کرد: با راه اندازی جاده جدید «تاتو-اغوانی» در جنوب ارمنستان به عنوان راه جایگزین «گوریس-کاپان» در بخش تحت کنترل جمهوری آذربایجان، حمل و نقل محموله های ایرانی تسهیل شده است.
وی گفت: به دنبال بازرسی های دولت باکو از شهروندان و خودروهای ارمنی و کامیون های ایرانی در بخشی از جاده گوریس - کاپان که تحت کنترل این کشور است، ایروان تصمیم به ایجاد جاده جایگزین گرفت.
پاشینیان در جلسه کابینه گفت : به دنبال این اقدام باکو، دولت ارمنستان تصمیم گرفت که برای شهروندان و شرکت‌های حمل و نقل جاده جایگزین ایجاد کند.
پاشینیان در سخنان خود یادآور شد که مقامات باکو از آگوست ۲۰۲۱ کامیون‌های باری ایرانی در بخش‌های «عیوضلی و چایزمی» تحت قلمرو خود در جاده گوریس - کاپان عبور می‌کنند، عوارض گمرکی دریافت می‌کنند.
وی گفت: دیروز یک اطلاعیه غیررسمی از جمهوری آذربایجان دریافت شد مبنی بر اینکه آنها قصد دارند از نیمه شب ۱۱ نوامبر کنترل گمرکی و گذرنامه‌ای علیه شهروندان و وسایل نقلیه ارمنی اعمال کنند و بنابراین تصمیم گرفتیم تا برای تسهیل تردد شهروندان خود در مسیر کاپان - اغوانی هستند ترافیک را مدیریت کنیم.
وی تصریح کرد: قطعه تاتف - اغوانی که عملاً برای چندین دهه صعب العبور بود، هفته گذشته آسفالت و به بهره برداری رسید و پنج‌شنبه گذشته من شخصاً از آن جاده برای رفت و آمد به کاپان و برگشت استفاده کردم.
نخست وزیر ارمنستان گفت: همچنین راه اندازی این جاده جدید به معنای رفع مشکلات برای تردد کامیون های ایرانی به سمت ارمنستان است که از سوی مقامات باکو برای آنها ایجاد شده بود.
پاشینیان اظهار داشت: خودروهای باری ایرانی اکنون می توانند از این جاده جدید استفاده کنند و از عوارض گمرکی اضافی که توسط مقامات باکو وضع می شود، اجتناب کنند.
وی افزود: اتفاقاً پس از تصمیم دیروز باکو، وضعیت کامیون‌های باری ایرانی (در قسمت گوریس-کاپان تحت کنترل جمهوری آذربایجان) تغییری نمی‌کند، با این تفاوت که اکنون می‌توانند بدون پرداخت حق گمرک اضافی از طریق جاده آسفالته تاتف - اغوانی تردد کنند.  
وی تصریح کرد: علاوه بر کیفیت بالای این جاده زمان سفر از مسیر ایروان-کاپان نیز کاهش می یابد.
نخست وزیر پاشینیان خاطرنشان کرد که سایر کارهای عمرانی عمده برای ساخت جاده های جایگزین در تاتف-لتسن، شورنوخ و وروتان و جاهای دیگر ادامه دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :