19 دی: معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی مطرح کرد، گفت‌وگوهایی جدی با مقامات دولت انگلیس درباره پرداخت بدهی این کشور به ایران داشته است و ابراز امیدواری کرد این بدهی «به زودی» پرداخت شود.
به گزارش شبکه بلومبرگ، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد: بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی(۵۳۵ میلیون دلاری) دولت انگلیس به ایران بابت یک قرارداد قدیمی نظامی «به زودی» پرداخت خواهد شد و دو کشور در تلاشند ببینند پرداخت این مبلغ چطور می‌تواند انجام گیرد.
باقری در گفت‌وگویی در لندن گفت، این موضوع در دیداری که روز پنج‌شنبه با مقامات وزارت امور خارجه انگلیس داشته مطرح شده است.
او با بیان این که «بر سر مسئله اصلی پرداخت این بدهی و میزان آن توافق شده است اما روش و پروسه پرداخت هنوز حل نشده است»، افزود که مذاکرات در این باره هفته آتی در تهران ادامه خواهد یافت.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت مذاکرات [با دولت انگلیس] «جدی» و یک گام رو به جلو در حل کردن اختلافات میان دو کشور بوده است.
به گفته باقری، موضوع زندانی بودن نازنین زاغری، زندانی دو تابعیتی ایرانی-انگلیسی در ایران یکی از مسائلی بوده است که در دیدار و رایزنی با مقامات انگلیسی مطرح شده است.
این دیپلمات ارشد کشورمان در این گفت‌وگو هرگونه ارتباط زندانی بودن زاغری به موضوع بدهی دولت انگلیس به ایران را رد کرده و در این باره گفت، بازداشت زاغری «یک موضوع قضایی است که در چارچوب قوه قضائیه به آن رسیدگی می‌شود و قابل پیگیری در قوه قضائیه است.»
به گزارش ایسنا، علی باقری کنی در روز پنجشنبه با «جیمز کلورولی» در ساختمان وزارت خارجه انگلیس در لندن دیدار کرد.
در این دیدار دو طرف پیرامون مسائل دوجانبه و دیگر موضوعات رایزنی و گفت وگو کردند.
او پیش از این به فرانسه و آلمان نیز سفر کرده بود.
باقری همچنین شب گذشته در گفت‌وگویی با شبکه سی.ان.ان درباره مذاکرات وین به کریستین‌ امان‍‌پور خبرنگار این شبکه گفت: مسئله اصلی بازگشت آمریکا به اجرای تعهداتش در برجام است. بنابراین، موضوع اصلی در مذاکرات لغو کلیه تحریم‌های غیرقانونی تحمیل شده علیه ملت ایران خواهد بود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا ایران می‌خواهد این تحریم‌ها پیش از توافق لغو شوند یا بخشی از به نتیجه رسیدن این توافق باشد، توضیح داد: قاعدتا باید بخشی از آن باشد اما مسئله لغو تحریم‌ها باید پیش از مذاکرات به یک‌نتیجه‌ای برسد.

  • نویسنده :
  • منبع :