19 دی: مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی گفت: دنیا چشمش را بر روی واقعیت کشور افغانستان بسته به طوری که هم‌اینک هیچ کشوری جز جمهوری اسلامی ایران حاضر به پذیرش آوارگان این کشور نیست.
محمدتقی هاشمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در حالی که همه کشورهای دنیا به ویژه کشورهایی اروپایی مرزهایشان را بر روی آوارگان افغانستانی بسته اند و حاضر نیستند کمک کنند و همین ترکیه در مرزهایش دیوار کشیده، هیج کشوری جز ایران پذیرای مهاجران افغانستانی نبوده است.
وی به شرایط دشوار ایران به خاطر تحریمهای ظالمانه استکبار جهانی و مشکلات اقتصادی ناشی از آن اشاره و بیان کرد: کشور ما از جمله خراسان رضوی در شرایط بحران ارزی و مالی قرار گرفته و دیگر کشورها حتی امکان دسترسی ایران به اموال خودش را نمی‌دهند و هیچ کالا یا دارویی از مبدا خارجی به کشورمان اختصاص نمی‌یابد. 
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی گفت: با این حال کمیته پناهندگی دائمی جمهوری اسلامی ایران در برابر شرایط به وجود آمده در افغانستان، ۲ نشست بزرگ و مهم طی شهریور و مهرماه امسال برگزار کرد  تا مهاجران و آوارگان افغانستان مورد احترام و تکریم قرار گیرند، اگر شرایط پذیرش و پناهندگی در ایران را دارند، پذیرش شده و به آنان رسیدگی شود و اگر از شرایط لازم برخوردار نبودند با احترام بدرقه شوند.
هاشمی افزود:خراسان رضوی نیز تاکنون مجری سیاستهای ملی در خصوص آوارگان و پناهندگان افغانستانی بوده است و از ۱۱ مرحله کمکهای نقدی، غیرنقدی شامل کالا، معیشتی، بهداشت و سلامت و دارو که تاکنون توسط ایران در قالب محموله به افغانستان ارسال شده، ۲ مرحله کمکهای خراسان رضوی بوده است.
وی اضافه کرد: در آخرین مرحله کمک خراسان رضوی به کشور افغانستان ۵۰ تن برنج، هشت تن آرد، ۵۰۰ تخته پتو، یک کامیون حاوی دارو، ۲ تن روغن به آن کشور ارسال شد.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی گفت: در مرحله بعد خیریه ها در استان و سراسر کشور بسیج شدند تا درآمدهای خود از ایران و سایر کشورها را به داخل افغانستان و کمک به مردم آن کشور اختصاص دهند و تاکنون خیریه ها در خراسان رضوی کمکهای زیادی به ولایت هرات و اطراف آن اختصاص داده اند.
هاشمی افزود: همه آوارگانی که از افغانستان وارد مرزهای خراسان رضوی و ۲ استان مرزی دیگر می شوند، مورد پذیرش قرار می گیرند اما شرایط پناهندگی آنان بررسی می شود زیرا ایران در شرایطی نیست که طبق کنوانسیون، آوارگانی که فاقد شرایط پناهندگی باشد را پذیرش کند لذا با احترام و بدرقه آنان را به کشورشان بازمی گرداند.
وی ادامه داد: همه خانواده های مهاجر از مجردان جدا شده و مورد پذیرش و رسیدگی قرار می گیرند، کما این که مجردان افغانستانی نیز از رسیدگی و خدمات ایران بی نصیب نمی مانند و پس از مصاحبه با این خانواده ها و مهاجران افغانستانی در صورتی که شرایط پناهندگی را داشته باشند به آنان مجوز پناهندگی داده می شود در غیر این صورت اگر این افراد به دنبال زندگی بهتری هستند نمی توانیم بدون برخورداری آنان از شرایط پناهندگی در ایران به آنان زندگی بهتری بدهیم.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی گفت: از زمان تغییر و تحولات سیاسی در افغانستان تاکنون و تغییر حکومت در آن بیش از پنج هزار نفر از آوارگان افغانستانی در خراسان رضوی پذیرش شدند، افزون بر این هم اینک هشت هزار خانواده افغانستانی که با ویزای توریستی یک ماهه وارد ایران شده بودند با این که مدت ویزایشان به پایان رسیده در مشهد مانده و حاضر به ترک ایران نیستند و اگر اینها اسمش پذیرش پناهندگی نیست پس چیست؟
هاشمی افزود: حدود یک هفته است به دلیل سرما و افزایش رضایتمندی مردم افغانستان در تامین امنیت توسط حکومت مستقر در آن کشور سیل مهاجرت افغانستانی ها به ایران فروکش کرده است.
وی ادامه داد: ادعاهای رسانه‌های اروپایی درباره وضعیت مهاجران غیرقانونی یا پناهندگان افغانستانی در ایران صحیح و دقیق نیست و اگر هم چنین ادعاهای ناصحیحی منجر به جاری شدن سیل کمکها از اروپا به افغانستان شود بسیار خوب است در غیر این صورت فقط سیاه‌نمایی به شمار می‌رود و باید اصلاح شود.

  • نویسنده :
  • منبع :