19 دی: وزیر نیرو گفت: با شروع دولت جدید تلاش کردیم در شهرها دارای تنش آبی، طرح‌هایی برای تامین آب شرب ایجاد کنیم و تا حدودی این اقدام انجام شده است و به زودی در سایر شهرها طرح تامین آب شرب فعال می‌شود.
علی‌اکبر محرابیان پس از حضور در کمیسیون عمران مجلس در تشریح جزئیات این نشست گفت: در ابتدای جلسه وضعیت بارش‌های کشور و نزولات جوی را مرور کردیم. سال گذشته، سال بسیار سختی بود و ما بیش از ۳۷ درصد کاهش نزولات نسبت به متوسط ۵۰ سال گذشته داشتیم و نسبت به سال ۹۸ نیز ۵۰ درصد کاهش بارش را تجربه کردیم.
وزیر نیرو تاکید کرد: در سال آبی جاری تا امروز وضعیت بارش‌ها به صورت متوسط خوب بوده است اما این به معنی جبران کسری ها نیست چرا که کمبودها بسیار زیاد بوده لذا از مردم و کشاورزان درخواست می‌کنم در مصرف آب صرف جویی کنند تا کسری‌ها جبران شود. البته وضعیت بارشی در برخی از استان‌ها سخت و بحرانی است؛ امیدوارم در روزهای آینده بارش‌ها بهبود پیدا کرده و در ماه‌های آتی نیز شرایط مناسب باشد تا آب کافی برای مصارف کشاورزی، شرب، صنعت و محیط زیست را تامین کنیم و شاهد محیط زیست پر طراوتی در سراسر کشور باشیم.  
وی اظهار کرد: موضوع دیگر بررسی برنامه ها و پروژه های حوزه آب شهری و روستایی بود؛ برخی از شهرهای ما در شرایط تنش آبی به سر می‌برند که برخی از آنها شهرهای بزرگ هستند. از این رو با شروع دولت جدید تلاش کردیم در شهرها دارای تنش آبی، پروژه‌هایی برای تامین آب شرب ایجاد کنیم که تا حدود قابل توجهی هم این اقدام انجام شده است. به زودی در سایر شهرها نیز پروژه تامین آب شرب فعال می‌شود.
وزیر نیرو تصریح کرد: مهمترین برنامه های ما در این دوره این است که پروژه های نیمه تمام و غیر فعال را با استفاده از منابع بودجه ای، احکام بودجه و با به کار گیری ظرفیت های بخش خصوصی فعال کنیم. موضوع دیگری که امروز به آن تاکید شد و مورد حمایت کمیسیون عمران قرارگرفت. آب رسانی به روستاها و مناطق محروم کشور بود که برنامه مذکور را در چهار چوب شورای جهاد آب رسانی به استحضار کمیسیون رساندیم و کمیسیون نیز از این برنامه دفاع کردند.
محرابیان عنوان کرد: امیدواریم با بسیج عمومی همه متخصصین و گروه های جهادی و نهادهای انقلاب اسلامی و پیمانکاران ذیل شرکت های آب و فاضلاب استان‌ها بتوانیم کار جهادی و قوی را در سراسر کشور انجام دهیم و در یک بازه زمانی محدود بتوانیم مشکلات آب شرب روستاها را تامین کنیم. از طرفی دیپلماسی آب، تکمیل پروژه‌های سدسازی، انتقال آب موضوعات دیگری بود که مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین محمدرضا رضائی کوچی در تشریح نشست اعضای کمیسیون عمران با وزیر نیرو گفت: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته با کمبود بارش باران و برف مواجه بودیم، این دغدغه را داشتیم که برای امسال و سال آینده شهرها و روستاها دچار مشکلات تامین آب شرب شوند.
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت اعتباری وزارت نیرو امسال به نسبت سال‌های گذشته بهبود پیدا کرده است، افزود: محرابیان در کمیسیون عمران حاضر شده و گزارش بسیار خوبی در خصوص وضعیت آبی کشور ارائه کردند. همچنین اطمینان خاطر را به ما داد که با برنامه‌های خود و هماهنگی با اعضای شورای عالی آب و شخص رئیس جمهور در شهرها و روستاها مشکل تامین آب شرب نداشته باشیم. متاسفانه در سال گذشته بسیاری از روستاها با تانکر آب رسانی شده و وضعیتی بحرانی داشتند.
وی اضافه کرد: با برنامه‌های خوبی که وزیر نیرو در کمیسیون ارائه کردند، امیدواریم امسال و سال آینده شرایط بهتری در حوزه تامین آب شرب داشته باشد.

  • نویسنده :
  • منبع :