19 دی: سرپرست گروه باستان شناسی شهرسوخته گفت: نوزدهمین فصل کاوشگری شهرسوخته واقع در شمال سیستان و بلوچستان از امروز یکشنبه آغاز و تا ۱۵ دیماه به اتمام می‌رسد.
دکتر سید منصور سید سجادی در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: این حفاری امسال به دلیل کمبود اعتبارات و بالابودن هزینه ها در مقیاس کوچک و تنها در منطقه مسکونی انجام می شود زیرا حفاری در گورستان این منطقه هزینه بسیار زیادی دارد که متاسفانه امسال میسر نبود.
وی بیان کرد: امسال همچنین مقرر شد مطالعات میان رشته‌ای در زمینه انسان شناسی، گیاه شناسی و جانور شناسی که مربوط به دوران باستان شناسی است در پایگاه شهرسوخته انجام شود.
سرپرست گروه باستان شناسی شهرسوخته افزود: اقدام دیگر در سالجاری آغاز دیجیتالی کردن مواد و اشیایی که در سال‌های گذشته از انبارهای پایگاه بین المللی شهر سوخته بدست آمده که پروژه بسیار بزرگی و زمانبری است.
وی بیان کرد: امیدواریم این پروژه مهم در ۲ تا سه فصل آینده به اتمام برسد زیرا با دیجیتالی کردن این مواد و اشیای بدست آمده تمام مستندات و مدارکی که طی این سال ها در کاوش و بررسی های انجام شده بدست آمده بصورت یکجا جمع آوری و براحتی در اختیار متخصصان رشته های مختلف قرار می گیرد.
سجادی ادامه داد: حدود چهار سال است تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه ایتالیایی منعقد شده که اعضای غیرایتالیایی نیز دارد و امسال از ۱۰ نفر کارشناس خارجی این دانشگاه که یکی اسپانیایی و بقیه ایتالیایی هستند دعوت شده تا در این حفاری همکاری کنند.
وی گفت: از این کارشناسان خارجی بیشتر در بخش هایی که کارشناس وجود ندارد دعوت بعمل می آید اما کار اصلی را کارشناسان و باستان شناسان سیستان و بلوچستان یا استان های همجوار انجام می دهند.
سرپرست گروه باستان شناسی شهرسوخته افزود: امسال قصد داریم اندازه‌گیری های جدیدی از هسته اصلی شهر سوخته که حدود ۱۵۱ هکتار وسعت دارد انجام دهیم تا میزان دقیق درصد حفاری شده را مشخص کنیم.
وی اظهارداشت: هم اینک به صورت تقریبی در مجموع حدود پنج درصد از تپه شهر سوخته حفاری شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :