19 دی: بعد از تظاهرات‌های گسترده علیه نامزدی «سیف‌الاسلام قذافی» پسر دیکتاتور معدوم لیبی، صلاحیت وی برای حضور در انتخابات رد شد.
کمیسیون انتخابات لیبی شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که قذافی واجد شرایط نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری نیست و مانع از حضور وی شد.
او یکی از ۲۵ نامزدی بود که در تصمیم اولیه کمیسیون انتخابات لیبی رد صلاحیت شد تا روند تجدید نظر در نهایت توسط دستگاه قضایی این کشور تعیین شود. حدود ۹۸ نفر به عنوان نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی لیبی ثبت نام کردند.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، یکی دیگر از نامزدهای معروف در انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی، ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نظامیان مستقر در شرق لیبی است که گفته می‌شود به دلیل داشتن تابعیت آمریکایی، احتمال رد صلاحیت شدن او نیز وجود دارد.
قرار است سوم دی ماه ۱۴۰۰ اولین انتخابات سراسری در لیبی پس از سال ۲۰۱۴ برگزار شود. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ قرار بود انتخابات برگزار شود اما جنگ داخلی لیبی باعث عدم برگزاری انتخابات شد.
پیش از این، شهرهای طرابلس و مصراته روز جمعه، صحنه تظاهرات مردمی در مخالفت با نامزدی خلیفه حفتر و سیف الاسلام القذافی در انتخابات ریاست جمهوری بود.
هفته قبل بود که قذافی در شهر سبها واقع در جنوب لیبی و یک روز پس از آن نیز خلیفه حفتر در بنغازی نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کردند.
خلیفه حفتر و سیف الاسلام قذافی مورد حمایت رژیم صهیونیستی هستند و اخیرا «صدام حفتر» پسر «خلیفه حفتر» از طریق امارات به سرزمین اشغالی سفر کرده و در دیدار با مقامات صهیونیستی در خصوص نظرات پدرش با آن‌ها گفت و‌گو کرده است. در این دیدار او در خصوص نیازهای لیبی به کمک‌های سیاسی و نظامی اسرائیل و در ازای آن سازش با تل آویو به رایزنی پرداخته است.
در خصوص «سیف الاسلام قذافی» نیز روابط تل آویو و لیبی به دوره «معمر قذافی» باز می‌گردد، یعنی علی‌رغم روابط تنش ‌آلود دو طرف در آن دوران، اما روابط پشت پرده جریان داشت و این «سیف الاسلام قذافی» بود که این روابط را با کمک تاجران و ثروتمنتدان یهودی لیبیایی الاصل هماهنگ می‌کرد و این روابط هنوز قطع نشده است.
دولت وفاق ملی لیبی و دولت شرق لیبی (تحت امر خلیفه حفتر) چند سال بر سر قدرت در این کشور جنگیدند و پس از یک سال درگیری شدید که منجر به پیشروی‌های دولت وفاق به پایتختی طرابلس شد، مرداد ماه گذشته آتش‌بس اعلام کردند.


  • نویسنده :
  • منبع : فارس