19 دی: نامه درخواست VAR داوران لیگ برتری از رییس جمهور حواشی مختلفی به همراه داشته است.
شب گذشته و با پیگیری‌های موعود بنیادی‌فر و با همکاری چند داور، نامه‌ای از سوی داوران به رییس جمهور ارسال شد که در آن تعدادی از داوران فوتبال ایران خواستار حضور VAR در فوتبال ایران با دخالت مستقیم رییس جمهور شدند. این نامه نکات زیادی دارد که مهم‌ترین نکته آن، دلسرد شدن داوران از فدراسیون فوتبال است.
داوران در حالی درخواست خود را به صورت مستقیم برای وزارت ورزش و رییس جمهور فرستاده‌اند که کمیته داوران و دپارتمان داوری را نادیده گرفته و از عملکرد آن‌ها دلسرد شده‌اند. نادیده گرفتن مدیران و مسئولان یک کمیته از سوی یک قشر، آن هم در بحث داوری خبر از این می‌دهد که اعضای کمیته داوران فکر می کنند با کارهای کوچکی مثل افزایش حقوق داوران که آن هم وظیفه‌شان است، تا یک سال بار خود را بسته اند و به وظایفشان عمل کرده اند. بحث VAR، مشکل یکی دو روزه فوتبال و داوری ایران نیست و از سال‌ها قبل این مشکل وجود داشته اما فدراسیون و کمیته داوران جدید هم با این ذهنیت روی کار آمدند که حل این مشکل اولویت آن ها باشد نه این که اگر یک بار سعی کردند و این اتفاق نیفتاد، بی‌خیال آن شوند و آن را به امان خدا بسپارند.
موعود بنیادی فر، سردسته داورانی که پایه‌گذار ارسال نامه به رییس جمهور شده، در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص اظهار کرد: مگر کار نابه حقی انجام دادیم که بعضی افراد اینگونه نسبت به ما موضع گرفته‌اند؟ اگر VAR در همین بازی پرسپولیس و صنعت نفت وجود داشت، این همه هجمه بر روی داور ایجاد نمی شد. چیزی که ما می‌خواهیم، هم به نفع داوران است و هم به نفع فوتبال ایران. این کار، عملی خودجوش بوده و به نظرم ایرادی ندارد. به جز فغانی که آن هم در خارج از ایران و به خاطر جام جهانی، لایسنس VAR گرفته، هیچ‌کدام از داوران ما با وجود بین‌المللی بودن، نمی توانند در مسابقات رسمی مثل مقدماتی جام جهانی یا لیگ قهرمانان آسیا قضاوت کنند. این برای داوری ایران بد است و ما چیزی جز سربلندی داوری ایران در آسیا و جهان نمی خواهیم.
البته بعضی از کارشناسان معتقدند این نامه و استفاده کردن از داوران، نوعی درخواست افزایش بودجه غیرمستقیم از سوی فدراسیون فوتبال و کمیته داوران بوده که البته بنیادی‌فر در صحبت‌هایش با ایسنا، این قضیه را تکذیب کرد. به هر حال این اقدام، آن قدری عجیب است که هنوز کمیته داوران و دپارتمان داوری نتوانسته موضعی در خصوص آن بگیرد.
یکی از اعضای کمیته داوران و دپارتمان داوری در واکنش به این موضوع گفت: من دوست ندارم در این خصوص صحبت کنم و حرفی بزنم. کمیته داوران در حالی پیگیری این قضیه است و از ابتدایی که کفاشیان روی کار آمده، پیگیر حضور VAR شده و یک بار هم که به خاطر حواشی و مسائل حاشیه‌ای، لغو شد. فعلا نمی‌شود درباره این مسئله صحبت کرد و بهتر است رییس کمیته داوران در این خصوص نظر دهد.
حالا باید دید نظر اشفاریان در این خصوص چه خواهد بود زیرا قشر تحت مدیریت وی، او و کمیته‌اش را نادیده گرفته و حتی از خوبان عالم و رییس فدراسیونش هم ناامید شده‌اند و مستقیم دست به دامن وزارت ورزش و شخص رییس جمهور شده‌اند. این موضوع یکی از جدی ترین چالش‌های کمیته داوران است و باید دید از این تصمیم داوران حمایت می کند یا با آن‌ها برخوردی جدی خواهد کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :